کرونا ضعیف نشده، ‌تا حدی کنترل شده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مینو محرز درباره برخی اظهارات مبنی بر ضعیف شدن ویروس کرونا گفت: ما هنوز نمی‌توانیم درباره وضعیت این ویروس به درستی قضاوت کنیم و وضعیت آن در آینده نیز با توجه به شواهد موجود، قابل پیش‌بینی نیست.

فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که با گرم شدن هوا ویروس در محیط زودتر از بین می‌رود، اما نمی‌توان مشخص کرد که اپیدمی در چه زمانی تمام می‌شود و تا چه زمانی گرفتار ویروس هستیم و این هنوز در دنیا قابل قضاوت نیست. البته باید توجه کرد که با گرم شدن هوا هم ویروس در محیط زودتر از بین می‌رود، اما به این معنی نیست که از میزان فعالیتش کاهش یابد. در صورتیکه مردم بیرون بیایند و مسائل بهداشت فردی و اجتماعی و فاصله‌گذاری فیزیکی را رعایت نکنند، مجددا شاهد اپیدمی خواهد بود؛ چراکه هنوز خیلی از افراد مبتلا نشده‌اند و با این شرایط دچار بیماری می‌شوند.

وی در خصوص علت کاهش مراجعات کرونایی به بیمارستان‌ها نیز افزود: بالاخره پیک شدید بیماری قبل از عید و در ایام عید اتفاق افتاده است. وقتی یک ویروس جدید وارد جامعه می‌شود، به طور متوسط ۵۰ درصد جامعه باید به آن مبتلا شوند تا پیک ویروس کاهش یافته و روند آن صاف شود و به تدریج هم کاهش یابد. به نظر می‌آید ظاهرا در تهران پیک شدید بیماری را به دلیل رعایت فاصله‌گذاری گذرانده‌ایم، اما اگر مجددا مردم در خیابان‌ها حضور پیدا کرده و فاصله‌گذاری فیزیکی را رعایت نکنند، ممکن است شاهد پیک یا موج مجددی باشیم.

محرز تاکید کرد: بنابراین نباید خیال مردم راحت شود و فکر کنند بیماری تمام شده است. باید حتما مسائل بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی را همچنان رعایت کنند. یکی از عللی که توانستیم مقداری بیماری کووید-۱۹ را کنترل کنیم، بحث فاصله‌گذاری فیزیکی بود. تنها راه کنترل ویروس کرونا که در دنیا هم ثابت شده است، همین موضوع است. بنابراین اگر مسائل را رعایت نکنیم و مردم به خیابان‌ها بیایند، ممکن است مجددا دچار مشکل شویم. کسانیکه مجبور نیستند، از منزل بیرون نیایند. نباید مراکز خرید شلوغ شود یا مردم در رستوران‌ها کنار یکدیگر بنشینند و ... ما هنوز چیز زیادی درباره این ویروس نمی‌دانیم و نمی‌توانیم بگوییم که در شهر یا منطقه‌ای ویروس تمام شده و دیگر وجود ندارد. بنابراین مردم همچنان باید رعایت‌ها را انجام دهند.

فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی اضافه کرد: بنابراین نمی‌توان گفت که ویروس ضعیف شده است، ‌بلکه تا حدی به دلیل فاصله‌گذاری فیزیکی کنترل شده است، افرادی که در منزل مانده‌اند، ‌خودشان را از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ حفظ کرده‌اند. بنابراین افرادی هستند که به کرونا مبتلا نشده‌اند و اگر بیرون بیایند یا فاصله‌گذاری فیزیکی را رعایت نکنند، در معرض ابتلا قرار می‌گیرند. در عین حال باید توجه کرد که ممکن است بیماری مجددا به مناطقی که اکنون تحت عنوان سفید مطرح می‌شوند، بازگردد، فعلا با دانستنی‌هایی که از ویروس داریم و در شرایطی که نه درمان قطعی و نه واکسن بیماری کرونا وجود دارد، تنها راه کنترل آن که در دنیا هم ثابت شده است، فاصله‌گذاری فیزیکی است. بنابراین مردم اصلا شرایط را شوخی نگیرند و مسائل فاصله‌گذاری را جدی بگیرند. بدون دلیل از منزل خارج نشوید.

به گزارش ایسنا وی در پایان درباره برخی شایعات فضای مجازی مبنی ترکیب ویروس کرونا با گاز متصاعد از وایتکس و ایجاد ویروسی مرگبار، گفت: مشکل بزرگ ما در دنیا بعد از اپیدمی ویروس کرونا و بدتر از آن اپیدمی ناشی از اخبار نادرست فضای مجازی است. اصلا چنین چیزی وجود ندارد که کرونا با گاز وایتکس ترکیب شود و معنی هم ندارد. در عین حال باید توجه کرد که استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده‌ای چون وایتکس در منزل باید با احتیاط زیادی انجام شود. زیرا استنشاق وایتکس ریه را اذیت می‌کند و در برخی موارد که گاز آن شدید باشد، ‌مرگبار است، برخی افراد اسیدکلریک را با وایتکس مخلوط کرده‌اند تا سطوح تمیزتر شود، اما بخاری که ایجاد شده، برای ریه خطرناک است. بنابراین باید با دقت از این مواد در منزل استفاده کرد. اینکه وایتکس با ویروس کرونا ترکیب شود، درست نیست.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.