دستاوردها و راهکارهای شورای اخلاق در زمان همه‌گیری کروناویروس
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، باقر لاریجانی در نشست مجازی سازمان بهداشت جهانی در منطقه خاورمیانه که با موضوع اخلاق در زمینه همه‌گیری کووید-۱۹ برگزار شد، به ارائه گزارشی از وضعیت بیماری کووید-۱۹ در جهان و ایران و شرح فعالیت‌های کمیته ملی اخلاق در این زمینه پرداخت.

وی در این نشست پس از بیان مقدماتی از برخی ملاحظات اخلاقی هنگام اپیدمی بیماری‌ها، بر ضرورت انجام تحقیقات در مورد سلامت روان در همه‌گیری کووید- ۱۹ تاکید کرد و گفت: به منظور توسعه اخلاق در پژوهش در کشور، راهنماهای اخلاقی متنوعی در زمینه کارآزمایی‌های بالینی، مطالعات حیوانی، تحقیقات ژنتیک، پیوند، سلول‌های بنیادی، انتشار آثار پژوهشی علوم پزشکی، داروسازی، ایدز و انتقال فرامرزی نمونه‌های زیستی به خارج از کشور تدوین شده است.

نایب رییس شورای عالی اخلاق پزشکی وزارت بهداشت توضیحاتی را در مورد ساختار و دستاوردهای شورای عالی اخلاق پزشکی در ایران و کمیته‌های ملی تابعه شامل اخلاق در پژوهش، اخلاق در آموزش و اخلاق بالینی ارائه داد.

لاریجانی که به تازگی به عنوان مرکز همکار سازمان بهداشت جهانی در حیطه اخلاق زیستی انتخاب شده است، با توجه به ضرورت توجه به جنبه‌های اخلاقی موضوعات نوین در حوزه سلامت، به شرح فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه‌همه گیری کووید-۱۹ پرداخت.

وی ارائه ترجمه دستورالعمل‌های مربوطه از جمله راهنمای سازمان بهداشت جهانی برای مدیریت مسائل اخلاقی در شیوع بیماری‌های عفونی به فعالان این حوزه، برقراری ارتباط با دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و نظارت دقیق بر عملکرد کمیته‌های اخلاق پژوهشی را از جمله این فعالیت‌ها برشمرد.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران دستاوردها و راهکارهای مهم شورای اخلاق در زمان همه‌گیری کروناویروس را برقراری ارتباط مؤثر بین دستگاه‌های مختلف دولتی و سایر ذینفعان، توسعه نهادهای نظارتی، راه‌اندازی سیستم‌های نظارتی مسئول برای مدیریت توزیع دارو و ابزار پزشکی، توجه ویژه به افراد آسیب‌پذیر و اقلیت‌ها در برنامه‌ریزی استراتژیک و توجه به تخصیص منابع در توزیع ونتیلاتورها و سایر تجهیزات برشمرد و تصریح کرد: تجربیات ما در ایران برای سایر کشورها در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی می تواند مفید باشد.

لاریجانی در پایان برای اشتراک تجربیات با سایر کشورها با پشتیبانی سازمان بهداشت جهانی اظهار تمایل کرد و به نقش رهبران مذهبی و داوطلبان و سازمان‌های مردم نهاد در مقابله با همه‌گیری کرونا در کشور اشاره کرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.