رنگ‌بندی شهرها باعث انتقال بیماری از مناطق آلوده‌تر به مناطق کمتر آلوده می‌‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مسعود مردانی گفت: اپیدمی کرونا از بین نرفته اما فروکش کرده است. این واقعیتی است که از اوج اپیدمی کاسته شده است. موارد ابتلا رو به تزاید بود که کاهشی شده است. در اکثر شهرهای ایران پیک اپیدمی کرونا را پشت سر گذاشته ایم اما رنگ بندی شهرها به صورت رنگ سفید، زرد و قرمز نه تنها هیچ عملکردی ندارد بلکه می تواند مردم و مسئولان را به اشتباه بیاندازد و گمراه کند و در واقع راهنمایی غلط بدهد.

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت ادامه داد: به عنوان مثال اگر به مردم بگوییم خوزستان یا آذربایجان غربی سفید است، عده ای از مردم با خود می گویند که آنجا خبری نیست و به این استان کم خطر برویم. ممکن است همین افراد ناقل ویروس باشند و بیماری را به آن استان منتقل کنند و استانی که تعداد موارد معدودی از کرونا داشت به این ترتیب با موج جدید اپیدمی کرونا مواجه می شود، علت رنگ بندی شهرها را متوجه نمی شوم، شاید با این روند می خواهند مدارس یا مساجد را باز کنند، به هر حال من در کمیته علمی ستاد ملی کرونا هستیم و دوستان در کمیته اجرایی در مورد بازگشایی ها تصمیم گیری می کنند اما این روند بازگشایی ها نگران کننده است.

وی افزود: مردم با طرح فاصله گذاری فیزیکی همکاری کردند اما گاهی برخی اقدامات به مردم اطلاعات و پیام غلط می دهد و به نظر من سفید و زرد و قرمز کردن شهرها پاسخگوی شرایط کرونایی کشور نیست و می تواند دستاوردهای قبلی را هم خراب کند، به هر حال با همکاری مردم، موارد بیماری در بیمارستانها پایین آمده اما استانهایی که تاکنون موارد زیادی از کرونا نداشتند با عادی شدن شرایط احتمالا دوباره با افزایش موارد بیماری مواجه می شوند چنانکه در برخی استانها مثل خوزستان که می گفتند موارد بیماری کم است شاهد روند افزایش دوباره بیماران کرونا در بیمارستانها هستیم و اکنون یکی از استانهایی که بیشترین شیوع کرونا را دارد خوزستان است.

مردانی گفت: در استانی که قبلا تعداد کمی از افراد به کرونا مبتلا شده اند، تعداد کمی از مردم آنتی بادی دارند بنابراین حتی اگر چند نفر محدود مبتلا به کرونا به این استان بروند خیلی زود این ویروس پخش می شود و موارد بیماری افزایش می یابد، هنوز در فاز اپیدمی کرونا هستیم و مهمترین تاکید و توصیه این است که ترددها را به حداقل برسانیم. ویروس کرونا ویروسی است که هر فردی آنتی بادی آن را نداشته باشد به آن مبتلا می شود، در شهرهایی مثل رشت، قم که در ابتدای اپیدمی کرونا فاجعه اتفاق افتاد، اکنون عده قابل توجهی از مردم مبتلا و مصون شده اند بنابراین اگر دوباره موج بیماری در این استانها اتفاق بیفتد دیگر شاهد افزایش فاجعه بار نخواهیم بود و به نظر می رسد اکثریت مردم احتمالا آنتی بادی دارند.

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت تصریح کرد: البته باید مطالعه آنتی بادی برای مردم این استانها انجام شود تا وضعیت واقعی را درباره میزان مصونیت افراد متوجه شویم. در تعدادی از بیمارستانهای تهران این مطالعه انجام شده و مشخص شده است که بین ۶۰ تا ۷۰ درصد پرسنل این بیمارستانها به کرونا مبتلا شده و مصونیت پیدا کرده اند، خیلی از کشورها این مطالعه را برای مردم انجام داده اند و متوجه شده اند که مثلا ۱۵ درصد کل مردم بدون اینکه هیچ علامتی داشته باشند، ویروس کرونا را گرفته اند و آنتی بادی را در بدنشان دارند.

به گزارش ایرنا وی در پایان اضافه کرد: یک مطالعه خیلی وسیع به سرپرستی دکتر ملک زاده برای برآورد میزان شیوع و مصونیت افراد به کرونا در کشور در حال انجام است که هم در بین افراد عادی و هم وابستگان بیماران و هم پرسنل پزشکی انجام می شود و نشان می دهد که چند درصد به ویروس کرونا مبتلا شده اند و به زودی جواب آن منتشر می شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.