دولت تمام توان خود را برای تامین مالی منابع مورد نیاز بیمارستان‌ها گذاشته است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، کامل تقوی نژاد درباره پروتکلی که برای کرونا در بورس فراهم شده است، گفت: در بحث مبارزه با کرونا همه نهاد‌های ذی‌ربط نهایت مساعدت و کمک‌های خود را به عمل آورده اند، یکی از کار‌های مدنظر وزارت بهداشت، تامین اعتبارات مورد نیاز از کمک‌های دولتی است. از آنجایی که این مسئله با تمام جامعه در اتباط است، از مردم شریف می خواهیم که کمک‌های خود را در این زمینه به مجموعه بهداشت و درمان مبذول کنند.

وی افزود: در سراسر کشور کمک‌های نقدی و غیر نقدی فراوانی انجام شده است، گزارش‌ها نشان می‌دهد برای ساخت و تجهیز مراکز بهداشتی درمانی، تهیه اقلام مورد نیاز مانند سرمایه‌ای و مصرفی، مردم کمک‌های فراوانی را انجام داده اند. گزارش دیگر این بوده است که دانشگاه‌های علوم پزشکی، حدود ۵۰ میلیارد تومان کمک های مالی جمع آوری کرده اند اما برآورد‌ها نشان می‌دهد این ارقام بیشتر از آن چیزی است که به نظر می رسد زیرا مردم به طور خودجوش، بسیج محلات، مساجد و خیرین در جا‌های مختلفی کار‌هایی را انجام داده اند که همه آن‌ها ممکن است دیده نشده باشد.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت ادامه داد: از طرفی برای اولین بار در ادامه فرهنگ وقف و کمک‌های مردمی، نمادی در کشور به کمک شرکت فرابورس بنا شده که تحت عنوان نماد نیکوکاری است. این نماد عبارت است از افرادی که در بازار سرمایه حضور داشته، آشنایی دارند و با مکانیزم‌های ابزار مالی نوین می‌توانند سهام را به دلخواه خریداری کنند؛ زمانی که این سهام به فروش برسد، منافع آن با توجه به اولویت‌های مختلف، در اختیار وزارت بهداشت برای تامین امکانات قرار می‌گیرد.

تقوی نژاد گفت: این موضوع به بحث کرونا یک و دو تقسیم شده است در بحث "کرونا یک"، تمام سهام به فروش رسیده در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد که خیرین حدود ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تا الان سهام خریداری کرده اند، اما در "کرونا دو" مردم سهام را خریداری کرده و نگه می‌دارند، ولی تمام یا بخشی از منافع آن را در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهند. نزدیک به ۱۷ میلیارد تومان هم در "کرونا دو" کمک‌های مالی جمع آوری شده است، جلسه‌ای با بزرگان سرمایه و جامعه پزشکی که از افراد نام‌داری تشکیل شده اند، به عنوان هیئت امنا داریم دو موضوع مهم در این هیئت امنا باید مطرح شود، یکی بحث تعیین اولویت‌های هزینه گر این اعتبارات، همچنین گزارش دهی به شفافیت و بالا بردن اعتماد مردم است.

وی تصریح کرد: به مردم قول می‌دهیم که ریال به ریال این مبالغ را در هر جایی که استفاده شد، حتما شفاف سازی کرده و مطرح کنیم؛ حتما از طریق سایت‌های اطلاع رسانی سازمان بورس اوراق بهادار و وزارت بهداشت به مردم گزارش خواهیم داد. اکنون ۳۰ هزار نفر در این موضوعات مشارکت کرده اند؛ مسئله مهم این است که مردم به هر اندازه‌ای که توان مالی دارند می‌توانند در این امر مشارکت داشته و کمک کنند، نکته مهم دیگر این است که دولت، تمام توان خود را برای تامین مالی منابع مورد نیاز بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی گذاشته است. برخلاف بسیاری از کشور‌ها که در تامین اکسیژن ساز، دستگاه تنفس مصنوعی و سایر نیاز‌ها خصوصا بحث تخت‌های ویژه مشکل داشتند، کمک بسیار شده است. ما در پیک مراجعه مردم به مراکز درمانی هیچگاه بیماری نداشتیم که مورد پذیرش قرار نگیرد یا از لحاظ جنسیت و سن تفاوتی قرار داده شود.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت اضافه کرد: رئیس جمهور درخواستی از مقام معظم رهبری مبنی بر اختصاص یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای کمک کردند. مقام معظم رهبری بلافاصله موافقت فرمودند، اما ملاحظاتی داشتند هم برای بحث کمک به بهداشت و درمان، همچنین بیمه بیکاری و خواستار تهیه تجهیزات با تکیه بر تولید داخلی بودند، برای اتمام ۴۶ پروژه بیمارستانی، باید ۷ هزار و ۷۰۰ تخت مجموعا در ماه‌های آینده به مجموعه خدمات ما ارائه داده شود. درصدد تهیه تجهیزات سرمایه‌ای برای بخش درمانی، کیت‌های آزمایشگاهی، لوازم حفاظت فردی و ضدعفونی کننده در مراکز درمانی و از همه مهم‌تر بحث راه اندازی یک مرکز سی دی سی که بتواند به موقع هشدار‌های لازم را به مسئولین کشور در خصوص بیماری‌های واگیردار بدهد، هستیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان تقوی‌نژاد در پایان گفت: بحث غربالگری که یکی از مباحث مهم در نظام سلامت کشور است، مورد تحسین بسیاری از مقام‌های ارشد سایر کشور‌ها و سازمان‌های بین المللی خصوصا سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است. در زمانی که بیماری شروع شده است حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از تجهیزات و امکاناتی که در انبار‌ها برای مواقع حساس آماده کرده بودیم، مورد استفاده قرار داده ایم. دانشگاه‌ها حدود ۴ هزار میلیارد تومان منابع خود را برای سایر طرح‌های سلامت به خصوص مسائل کرونا هزینه کرده اند. امیدواریم به کمک خداوند و مردم شریف بتوانیم از این ویروس همه گیر رهایی یابیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.