وضعیت کرونا عادی نشده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا رییسی در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران گفت: یکی از اقدامات بسیار خوب در کشور این بود که بعد از مرحله بسیار طوفانی کرونا و مراجعات زیاد به بیمارستان، دو اتفاق موثر در کشور افتاد که بخش اول آن بسیار موثر بود و می‌توان این موضوع را با آمار و ارقام نشان داد.

وی افزود: مهم‌ترین اتفاقی که افتاد رعایت کردن مردم بود. اگر رعایت کردن و این سطح از سواد سلامت در سطح کشور و در تک تک افراد اتفاق نمی‌افتاد، این توفیقات را به دست نمی‌آوردیم و این به صورت واضح خودش را نشان می‌دهد. زیرا تمام راه‌ها و توصیه‌ها و مدل‌هایی که در زمینه مبارزه و کنترل این بیماری وجود دارد، متکی بر رعایت افراد، مسئولیت‌های اجتماعی افراد و سطح سواد سلامت و همکاری و همدلی افراد جامعه است که در سطح جهان هم این اتفاق افتاده است؛ به طوری که در جاهایی که خوب رعایت کردند، الگوی موثری در روند بیماری را شاهدیم. در کشور ما هم همکاری فوق‌العاده‌ای که مردم انجام دادند در حوزه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، بهداشت فردی و توجه به دستورالعمل‌های بهداشت، باعث شد الگویی که در کشور ما رخ داد، بسیار قابل توجه باشد. بعد از ورود مردم و کنترل خوبی که انجام شد، افت بسیار خوبی در بیماری داشتیم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد: اتفاق دومی که افتاد بحث تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، عدم مسافرت‌ها بود که در این حوزه روزهای بی‌نظیری را در کشور تجربه کردیم. ۱۳ به در امسال مردم ما بیرون نیامدند، در خانه ماندند و نتیجه آن را که در سطح کشور دیدیم. اقدام بعدی که اتفاق افتاد که آن هم بر پای مشارکت مردم بود، غربالگری افتخارآمیز و وسیعی بود که در سطح کشور رخ داد که در دنیا بی نظیر است که بتوانیم در یک ماه حدود ۷۸ میلیون نفر و ۹۰ درصد مردم کشور را غربالگری کنیم و اکنون مرحله دوم غربالگری آغاز شده است و در مرحله دوم هم به مرز ۳۲ میلیون نفر رسیده‌ایم که البته مرحله دوم بیشتر بر روی افراد آسیب‌پذیر، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و سنین بالا و مادران باردار متمرکز است.

رییسی گفت: در کنار این راه‌اندازی حدود ۴۰۰ مرکز نمونه‌گیری در سطح کشور برای تست‌های سرپایی باعث شد که ورودی بیمارستان‌های ما به شدت کاهش یابد. رابطه بسیار مستقیم و معناداری بین یافتن کیس‌ها و بیماران در مراحل اولیه و درمان آنها و ایزوله کردن آنها، با کاهش بار بیمارستان وجود دارد. زیرا اگر افرادی که در مراحل ابتدایی پیدا کردیم، نمی‌یافتیم، ظرف دو هفته با حال بدتر مجبور بودند به بیمارستان بیایند، البته باید توجه کرد که همه این‌ها می‌تواند قابل برگشت باشد و بیماری می‌تواند شیوع یابد، اگر مردم نقش خود را تمام شده بدانند و رعایت نکنند و فکر کنند که این بیماری عادی شده است. متاسفانه در این صورت بیماری می‌تواند به سرعت برگردد و همه را گرفتار کند. نیاز داریم که مردم در کنار مسئولین بتوانند توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند تا بیماری به مرحله‌ای برسد که اعلام کنیم، خبری نداریم.

وی اظهار کرد: در استان خوزستان الان مشکلاتی داریم که دقیقا همین اتفاق افتاد و بعداز بازگشایی‌ها، به دلیل عدم رعایت، اوضاع به گونه‌ای شد که به عقب برگشتیم و در برخی شهرستان‌های استان خوزستان مجددا تعطیلی برقرار شده و برخی اماکن و ادارات تعطیل شده‌اند. این اتفاق می‌تواند برای هر استان دیگری هم رخ دهد، اگر نکات را رعایت نکنیم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره برخی شایعات مبنی بر شیوع نوعی عفونت مشابه کرونا در کودکان با عنوان کرونا کاوازاکی در اروپا و آمریکا طی چند روز اخیر گفت: کاوازاکی بیماری جدیدی نیست و بیش از 50 سال است که شناخته شده است. این بیماری بیشتر افراد زیر پنج سال را درگیر می‌کند و بیماری است که در آن عوامل ناشناخته‌ای باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود و می‌تواند علائمی شبیه بیماری‌های واسکولیت ایجاد کند. به عبارتی برخی از سموم، باکتری‌ها،‌ ویروس‌ها و انواعی از این موارد می‌توانند باعث شعله‌ور شدن این بیماری شوند و با توجه به اینکه عروق ریز را درگیر می‌کند، معمولا در جاهایی که مخاط یا پوست است را درگیر می‌کند. بنابراین بیماری کاوازاکی چیز جدیدی نیست.

رئیسی اضافه کرد: درباره اینکه این بیماری را به کرونا ربط دهیم، بحث علمی وجود دارد. با توجه به اینکه در فیزیوپاتولوژی بیماری کرونا معمولا لایه پوششی داخل عروق درگیر می‌شود، می‌تواند علائمی شبیه کاوازاکی بدهد و به همین دلیل این دو بیماری را با هم اشتباه کرده‌اند. این درحالیست که اتفاقا درگیری ما در کرونا برای زیر پنج سال بسیار نادر است. بنابراین این دو بیماری از هم جدا هستند. این دو بیماری هیچ ربطی به یکدیگر ندارند. کرونا بالای 18 سال را درگیر می‌کند، اما بیشترین درگیری بیماری کاوازاکی در افراد زیر 5 سال است. کاوازاکی همیشه بوده و 50 سال است که وجود دارد و در رنج خودش درمان می‌شود.

وی در خصوص دلایل کم بودن ابتلا به کرونا در بوشهر نیز گفت: یکی از اقدامات خوبی که در این استان از ابتدا تاکنون انجام شده، بحث فاصله‌گذاری اجتماعی است. در حال حاضر هم با توجه به برخی بازگشایی‌ها مردم این استان بسیار خوب رعایت می‌کنند و بسیار هوشیارند. در زمان اعلام فاصله‌گذاری اجتماعی یکی از مناطقی که مردم بسیار سختگیرانه عمل کردند، استان بوشهر بود. به‌طوری که مواردمان در این استان بسیار کم بود. در حال حاضر یکی از اقدامات در این استان شناسایی بیماران در مراحل اولیه است که عمدتا هم افرادی که شناسایی می‌شوند،‌ قرنطینه خانگی می‌شوند و بر همین اساس بار بستری بیمارستانی در این استان بسیار کم است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت تصریح کرد: به عنوان مثال در یک روستا در بوشهر سرنخی از بیماری کرونا پیدا کردند و بلافاصله سراغ مردم روستا رفتند و دوباره مردم روستا را به طور کامل غربالگری کردند. حدود 28 تا 30 مورد مثبت پیدا کردند. کل روستا دو هفته قرنطینه شد و با همکاری مردم بعد از این مدت کاملا برطرف شد. بنابراین اینطور نیست که ویروس کرونا در بوشهر با سایر مناطق فرق کند و ویروس یکسان است. باید توجه کرد که اگر در بوشهر هم مردم رعایت نکنند و بیماری را تمام شده بدانند، آنجا هم مثل سایر مناطق خواهد شد.

رییسی درباره اظهارات آمریکایی‌ها مبنی بر عدم تحریم ارسال کالاهای سلامت به ایران گفت: بحث دروغگویی آمریکا و مسئولان آن در سطح دنیا رکورد زده است و فکر می‌کنم برخی هستند که فقط روزانه نمودار رسم کنند که امروز ترامپ چند دروغ گفت و نیاز است مانند دنبال کردن بیماری کرونا، ‌ یک نموداری برای دروغ‌های ترامپ رسم شود. موضوع واضحی که وجود دارد این است که در شرایطی که همه دنیا درگیر یک بیماری هستند و هزاران بیماری در دنیا رخ می‌دهد، اینکه شما فکر کنید که کشوری را در تحریم نگه دارید، اصلا توجیه وجود ندارد. اینکه می‌گویند کانالی ایجاد شده که از طریق آن اقلام دارویی و ... می‌فرستیم، درست نیست و حتی کمک‌هایی که مردم ما در جاهای دیگر دنیا می‌خواهند برای کشورشان ارسال کنند، به دلیل مشکلات تحریم نمی‌توانند به کشور خودشان کمک کنند، چه برسد به اینکه یک کشور دیگر بخواهد به ما کمک کند. در عین حال بسیاری از پول‌های خودمان در کشورهای دیگر بلوکه شده است و اجازه استفاده از این پول داده نمی‌شود.

وی اظهار کرد: پولی که آمریکا به بحث کرونا اختصاص داده است ۱۱۴ میلیارد دلار است. در کشور ما یک میلیارد یورو پول به این موضوع اختصاص داده شده که شاید ۳۰ درصد آن دارد به دست ما می‌رسد. حال دستاوردهای دو کشور را در این حوزه مقایسه کنید. لطف خدا و همکاری مردم بزرگ‌ترین پشتوانه و ثروت کشور در تمام حوزه‌ها از جمله سلامت است و ما با همین روند می‌توانیم باعث افتخار کشور جمهوری اسلامی ایران در دنیا شویم. البته ما از کمک بدمان نمی‌آید و همه کشورها باید به هم کمک کنند، اما این همه سخت‌گیری و تحریم و مشکلات وجود دارد که عملا ممکن نیست. بحثی هم که درباره کانال ارسال اقلام بهداشتی وجود دارد نیز درست نیست و تاکنون چیزی به دست ما نرسیده است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره عدم رعایت موارد بهداشتی و ضدعفونی در نانوایی‌ها گفت: در کشور ما کار بزرگی اتفاق افتاد و در تاریخ می‌ماند که عزیزان ما به تعداد ۷۰ نفر ۱۰ شبانه روز بیدار بودند و برای ۱۳ هزار شغل پروتکل‌ها را تدوین و بازنگری کردند. بنابراین بحث تدوین پروتکل از بحث اجرای آن جداست. باید توجه کرد که ما طی این مدت کوتاه و بعد از ابلاغ پروتکل‌ها، در کشور یک میلیون و ۸۸۰ هزار بازدید انجام دادیم. ۵۴۰ هزار بازدید مشترک با تعزیرات و نیروی انتظامی انجام دادیم. اگر تهران را کنار بگذاریم، حدود ۸۲ درصد مردم کشور شامل اصناف و مردم، پروتکل‌ها را رعایت کردند. در مرکز کشور و استان‌های مرکزی کشور  ۹۲ درصد رعایت شده بود، در شرق کشور ۸۰ درصد، در غرب کشور ۷۶ درصد، در شمال کشور هم حدود ۷۷ درصد و در جنوب کشور ۶۷ درصد موارد رعایت شده بود، اما در تهران متاسفانه ۶۲ درصد موارد رعایت شده است.

رییسی ادامه داد: در جنوب استانی مانند بوشهر ۹۴ درصد موارد و پروتکل‌های بهداشتی رعایت شده است و جایی مانند خوزستان به‌ویژه شهر اهواز ۴۰ درصد رعایت کردند. بنابراین رعایت مردم بسیار در کاهش ابتلا و قطع زنجیره موثر است. در این بین حدود ۲۱۰ هزار واحد صنفی تعطیل شدند و یا تذکر گرفتند، اما همچنان برخی از صنوفی مانند برخی نانوایی‌ها رعایت نمی‌کنند. از مردم می‌خواهیم که به ما کمک کنند و QR کدهایی که واحدهای صنفی دارند، اگر مردم آن را اسکن کنند، چهار سوال ظاهر شده و مردم می‌توانند به این سوالات پاسخ دهند که مستقیما در داشبورد مدیریتی ما قرار می‌گیرند و می‌توانیم نظارت کنیم. این موضوع کمک می‌کند که نظارت مردمی بر اصناف داشته باشیم. وقتی ۲۱۰ هزار واحد صنفی یا تعطیل شده یا تذکر گرفتند، به این معنی است که برخی اصناف رعایت نمی‌کنند. درباره نانوایی‌ها هم اکنون طرح تشدید نظارت را برایشان آغاز کردیم تا بتوان نظارت بیشتری در این حوزه داشته باشیم.

وی در خصوص افزایش موارد ابتلا در تهران و احتمال تشدید محدودیت‌ها، گفت: این موضوع یک بحث کلی در کشور است، همانطور که برای خوزستان این تصمیم را گرفتیم، اگر در استان یا شهری موارد بستری افزایش یابد و ببینیم که موارد بستری و ابتلا و اپیدمی در حال گسترش است، باید سخت‌گیری‌های بیشتری درباره بحث حضور مردم در اماکن و محل‌های تجمعی انجام دهیم. البته یکسری مشاغل هنوز پرریسک هستند که هنوز آن‌ها را بازگشایی نکردیم و اگر در استانی ببینیم موارد ابتلا افزایش یافته و حتی ثابت مانده است، قطعا اجازه شروع به کار آن مشاغل را نمی‌دهیم. باید موارد نزولی باشد تا بتوانیم مشاغل پرریسک را باز کنیم. بنابراین همه چیز به رعایت مردم بستگی دارد، عدم رعایت می‌تواند شاخص مهمی برای بازگشت به عقب و یا کند عمل کردن در بازگشایی‌ها باشد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره جزییات پروتکل بازگشایی مساجد در شب‌های قدر گفت: یکی از بحث‌هایی که مطرح شده است و قطعا همه مردم متدین و مسلمان ایران منتظر بودیم که ماه مبارک رمضان و شب‌های احیا بیاید که سرنوشت بسیاری از افراد در این شب‌ها رقم می‌خورد، همه ما دوست داریم که این محیط فراهم شود و بتوانیم حضور پیدا کنیم. منتها نکته دیگری که وجود دارد درباره رعایت پروتکل‌ها است و به عبارتی این نگرانی وجود دارد که این تجمعات باعث شود که میزان شیوع و ابتلا افزایش یابد. تا امروز بعد از ظهر شرایط نهایی را اعلام می‌کنیم، اما چند نکته اصلی وجود دارد یکی اینکه ترجیح ما این است که اگر در این سه شب قرار است مراسمی برگزار شود، اولا با یک ظرفیت محدود برگزار شود؛ دوما اینکه ترجیحا در فضای باز برگزار شود، سوما حداقل فاصله از طرفین و از پشت سر و جلو هر فرد، حدود حداقل یک متر باشد.

رئیسی اضافه کرد: در عین حال استفاده از ماسک و دستکش و استفاده از مهر و قرآن شخصی توصیه می‌شود. اگر فضای سربسته بود، حداکثر از یک‌چهارم فضا استفاده شود. مثلا اگر یک حسینیه ۲۰۰ نفر گنجایش دارد، حداکثر ۵۰ نفر در آن حضور یابند. اقدام دیگری که با همکاری صدا و سیما انجام شده این است که بسیاری از افراد که می‌خواهند در خانه این مراسم را برگزار کنند، صدا وسیما از مکان‌های خاص مراسم را به صورت زنده و در کانال‌های مختلف پخش کنند. اینکه چه تعداد از اماکن برای شب‌های احیا باز باشد، به جلسه بعدازظهر بستگی دارد که تصمیم‌گیری می‌کنیم، اما کلیت پروتکل به این صورت است که هیات امنا و امام جماعت مساجد و با نظارت دانشگاه‌ها این پروتکل‌ها رعایت شود و حداکثر زمانی که برای برگزاری شب‌های احیا گذاشتیم، ‌دو ساعت است.

وی درباره فعالیت دستفروشان نیز، گفت: ما مجوزی برای فعالیت دستفروش‌ها نمی‌دهیم، مگر اینکه در یکسری مکان‌های ثابت باشند. دستفروش‌ها معمولا  تحت نظر شهرداری‌ها بوده و مجوزهایی را از آن‌جا دریافت می‌کنند، اما یکی از مشکلات دائمی ما همیشه بوده و هست که نظارت ما بر دستفروش‌ها بسیار دشوار است. ما معمولا جاهایی را نظارت می‌کنیم که دارای پروانه کسب و کار هستند و کارت بهداشتی دارند و بر اساس ضوابطی فعالیت می‌کنند. حال اگر این مراکز تخلف کردند، ‌ می‌توان آن‌ها را پلمب کرد، اما دستفروش را که نمی‌توان پلمب کرد. بنابراین نمی‌توان نظارت زیادی بر دستفروش‌ها انجام داد. در ستاد کرونا هم درباره فعالیت دستفروش‌ها صحبت نشده، ‌ اما به طور کلی ما با اینکه افراد به‌ویژه در حوزه مواد غذایی دستفروشی کنند، مخالفیم و در گشت‌های مشترک هم با این افراد برخورد می‌شود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد: البته مسائل دیگری هم وجود دارد و باید اقتصاد و معیشت مردم  را هم در نظر گرفته و به فکر این موضوع هم باشیم. زیرا گر بخواهیم فقط از دیدگاه حوزه سلامت به این قضایا نگاه کنیم، شاید بهتر است که بگوییم که همه اماکن و مغازه‌ها هم تا پایان سال بسته باشند، اما باید همه مسائل را با هم دید. جایی که نمی‌تواینم برایش پروتکل بنویسیم، نمی‌توانیم بر روی آن نظارت هم کنیم. برای مغازه پروتکل ارسال می‌کنیم و نظارت می‌کنیم، اما برای دستفروش‌ها اصلا نمی‌توان پروتکل ارسال کرد. به همین دلیل با دستفروشی به ویژه در حوزه موارد غذایی موافق نیستیم و در ستاد کرونا هم در این باره تصمیمی گرفته نشده است.

رئیسی در خصوص مناطق سفید و قرمز کرونا و اقدامات انجام شده در هر یک از این مناطق گفت: باید توجه کرد که مناطق کشور به مناطق با ریسک سطح یک، سطح دو و سطح سه تقسیم می‌شوند؛ گاهی اوقات سطح یک منطقه کم‌خطر ما است، اما منطقه بی‌خطر نداریم. به عبارتی ما رنگ سبز را برای مناطق بی‌خطر تعیین کرده‌ایم. در حال حاضر در کشور هیچ منطقه سبزی نداریم و به همین دلیل به سه رنگ سفید، زرد و قرمز رسیده‌ایم. اگر در منطقه‌ای روزانه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر یک نفر بستری شود، ‌ منطقه کم‌خطر است، بالای سه بستری، منطقه قرمز و بین این دو زرد محسوب می‌شود. بنابراین تعریفی درباره منطقه سبز نداریم؛ چراکه اصلا در کشور منطقه سبز نداریم. طی یک ماه گذشته اینطور نبوده که در استانی نه در حوزه بستری و نه در حوزه سرپایی و نه فوتی هیچ موردی نداشته باشیم و در سطح کشور منطقه سبز نداریم.

وی افزود: از طرفی مشاغل و تجمعات را هم به سه قسمت تقسیم کردیم؛ مشاغل بسیار پرریسک و قرمز، مشاغل کم‌ریسک و مشاغل متوسط ریسک. در مرحله اول در سطح کل کشور مشاغل کم‌ریسک را باز کردیم، سپس مشاغل با ریسک متوسط را هم در کل کشور باز کردیم، اما زمانیکه در حوزه مشاغل پرریسک وارد شدیم برای تصمیم‌گیری درباره باز یا تعطیل بودن آن‌ها، به سمت طبقه‌بندی ریسک شهرستان‌ها رفتیم. به عنوان مثال اگر می‌خواهیم بگوییم ورزش تیمی آزاد باشد، آیا برای کل کشور آزاد باشد یا خیر. در اینجا باید این اقدام را فقط در مناطق سفید آغاز کنیم یا در زمینه برگزاری نماز جمعه ابتدا در منطقه سفید اقدام می‌کنیم. بنابراین این تقسیم‌بندی صرفا برای تصمیم‌گیری درباره مشاغل پرریسک انجام شده و به این معنی نیست که در یک منطقه اصلا مشکل نداریم و در یک منطقه مشکلات فراوانی داریم. از نظر ما اپیدمی هنوز در سطح کشور وجود دارد و هیچ منطقه سبزی هم نداریم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره استان خوزستان نیز گفت: خوب است که تصمیم‌گیران و مسئولان ما عادت کنند که دلیلی ندارد که اگر یک استانی وضعیتش بد می‌شود، بخواهیم کل کشور را تعطیل کنیم. به عنوان مثال اگر آلودگی هوا در تهران اتفاق می‌افتد، آیا کل کشور را تعطیل می‌کنیم؟. بنابراین این قابلیت انعطاف کمک زیادی به مدیریت کشور می‌کند. اینکه اعلام کردیم محدودیت‌ها در خوزستان بازگردند، نشان‌دهنده مدیریت قابل انعطاف است و خیلی خوب است. این موضوع را جا بیندازیم که اگر استانی دچار مشکل شد، سریعا محدودیت‌ها را ایجاد کنیم و بعد از بهبود وضعیت با رعایت پروتکل‌ها بازگشایی کنیم. این ویروس، ویروسی نیست که به طور کلی از بین برود، بلکه دوباره خواهد آمد و با ما هست.

رئیسی گفت: فرض کنید یک جایی که ویروس وارد شد، کل کشور را قرنطینه کنید، اما تا کی؟. به محض اینکه بیرون بیایند، مبتلا می‌شوند. اینطور نیست که ویروس جمع شود. به همین دلیل باید عادت کنیم با رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری‌ها و پرهیز از عبور و مرور غیرضرور بیماری را کنترل کنیم. باید بتوانیم این بحث مدیریتی را در کشور ایجاد کنیم. به طوری که اگر استانی دچار مشکل شد، با مدیریت مناسب و ایجاد محدودیت‌ها کنترل کنیم و بعد از کنترل برگردیم و البته بررسی کنیم که چرا این اتفاق افتاد. میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوزستان بسیار پایین بود و مشخص بود که این اتفاق می‌افتد.

وی درباره برخی ابهامات در زمینه طرح غربالگری مانند هزینه-فایده آن و... و. گفت: طرح غربالگری حتی یک ریال هزینه اضافی نداشته است. زیرا از همین نیروهای موجودمان استفاده کردیم که حقوق می‌گیرند و مبلغ اضافی پرداخت نکردیم. از آنجایی که به صورت الکترونیک بوده، کاغذی هم استفاده نشده است. افراد وارد سامانه شدند یا تماس ۴۰۳۰ گرفته شده که به صورت سیستم اینترنتی بوده است. اما فواید آن زیاد بوده است. در بسیاری از کشورها دیدید که تعداد انجام تست‌هایشان بسیار بالاست. ما اگر می‌خواستیم این اقدام را انجام دهیم، باید ۸۰ میلیون تست انجام می‌دادیم که هزینه بالایی به ما تحمیل می‌شد، اما ما افراد را غربالگری کردیم و از ۷۸ میلیون نفری که غربالگری کردیم، حدود یک میلیون نفر را که دارای علائم بودند، پیدا کردیم و بعد این افراد را به مراکز ۱۶ ساعته ارجاع دادیم و از بین این افراد ۱۳۰ هزار نفر، افرادی را پیدا کردیم که واجد توجه بیشتر بودند. از این تعداد هم تست گرفتیم. بنابراین ۸۰ میلیون نفر را به ۱۳۰ هزار نفر تست تبدیل کردیم و این عین فایده است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت تصریح کرد: یعنی یک سیستم غربالگری هدفمند و هوشمند. فرض کنید ۴۰ میلیون تست داشتید، از چه کسی می‌خواستید تست بگیرید؟. در عین حال ما قبل از غربالگری و راه‌اندازی تست‌های سرپایی میزان ورودی بیمارستان‌هایمان در روز میانگین ۱۲۰۰ نفر بود. زمانی که غربالگری را ره انداخیتم، ۲۰۰ مورد سرپایی در مراحل اولیه پیدا کردیم. این‌هار ا قرنطینه خانگی کرده و خانواده و افرادی را که با این افراد در ارتباط بودند، در قرنطینه خانگی قرار دادیم. هفته بعد این ۲۰۰ نفر از ورودی بیمارستان‌ها کم شد و میانگین ورودی به بیمارستانها به ۱۰۰۰ مورد رسید.   به مرور که تست‌ها بیشتر شد، شناسایی سرپایی بیماران افزایش یافت و ورودی به بیمارستان‌ها کاهش یافت؛ به طوری که دیروز به روزانه انجام ۱۰۰۰ مورد تست سرپایی رسیده‌ایم.

رئیسی اضافه کرد: اگر امروز اعلام می‌کنیم که ۱۵۰۰ مبتلا داریم، ۱۰۰۰ موردش مربوط به تست سرپایی است که در خانه و با یک استراحت ساده و دو هفته قرنطینه بودن، به جامعه بازمی‌گردند. این الگو بی‌نظیر است. بر همین اساس در حال حاضر ورودی بیمارستان‌هایمان به ۳۰۰ تا ۴۰۰ مورد در روز رسیده است و تخت‌هایمان در حال خالی شدن است. این‌ها نتیجه غربالگری است، البته ما هنوز برای کرونا پولی به دستمان نرسیده و هیچ هزینه اضافه‌ای نداشتیم. همکاران ما در تعطیلات، در خانه، در محل کار و... و. کمک کردند.

 وی در خصوص وضعیت خوزستان ادامه داد: اگر شرایط کنونی استان خوزستان دو تا سه هفته قبل پیش می‌آمد، این استان در کنار آمارهای سایر استان‌ها گم بود؛ چراکه در آن زمان استان‌های دیگر وضعیت بدتری داشتند. در حال حاضر میزان اپیدمی و ابتلا در خوزستان هنوز از میانگین کشوری پایین‌تر است. منتها از آنجایی که پیک بیماری در خوزستان نسبت به سایر استان‌ها دیرتر اتفاق افتاد، اکنون خودش را نشان می‌دهد. زیرا سایر استان‌ها از پیک‌ بیماری عبور کردند و روند ابتلا در آنها نزولی شده است، اما در خوزستان چون اکنون پیک شروع شده بیشتر به چشم می‌آید و از این جهت مهم است که در سایر استان‌ها نیاز به پاکسازی داریم، اما در خوزستان نیاز به سرکوب ویروس داریم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: یکی از استان‌های برتر ما در بیماریابی سرپایی استان خوزستان است و روزانه در این استان 1000 تست سرپایی انجام می‌شود و به همین دلیل تعداد موارد شناسایی بالا رفته است و طبیعتا درصدی از این ابتلاها هم در بیمارستان بستری می‌شوند. در استان خوزستان از نظر من فاجعه‌ای رخ نداده است و نگرانی ما درباره خوزستان نسبت به سایر استان‌ها این است که اکنون خوزستان در مرحله پیک قرار گرفته و باید سریعا از این پیک عبور کنیم. در خوزستان باید زنجیره انتقال را با بیماریابی سرپایی، تشخیص به موقع، فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی رد کنیم. برای این کار تصمیم گرفتیم که یک گام به عقب برگردیم، برخی مشاغل تعطیل شوند، ادارات تا آخر این هفته تعطیل شوند و فرصتی دهیم تا تجدید قوایی انجام شده و نظارت بیشتری بر روی پروتکل‌ها اعمال شود. با توجه به مسائل قومی و فرهنگی در استان‌های مختلف گاهی اوقات باید شرایط متفاوتی را انتظار داشته باشیم.

رییسی درباره بازگشایی مشاغل پرخطر مانند تالارها و ورزشگاه‌ها گفت: مشاغلی که پرخطر هستند و بازگشایی نشدند، لیست طولانی ندارند و اماکنی مثل سینماها، تئاتر، تالارها و ورزشگاه ها را شامل می‌شوند که بازگشایی نشده‌اند. تضمین برای رعایت پروتکل‌ها در این مشاغل نظارت، تعهد طرفین، نظارت مردمی و مسئولیت پذیری اجتماعی و گزارش تخلفات است. اینکه مشاغل پرخطر یا کم خطر تخلف کنند به این معنی نیست که مشاغل کم خطر کمتر تخلف می‌کنند و تخلف در مشاغل پرخطر بیشتر است، بلکه هر کسی که پروتکل را رعایت نکند، متخلف است و باید با متخلف برخورد شود. حال ممکن است مشاغل پرخطر ما بازگشایی شوند و پروتکل ها را رعایت کنند و اتفاقی نیفتد.

وی افزود: باید توجه داشت که ما برای برخی مشاغل رنگی در نظر نگرفتیم هرچند که پرخطر بودند، اما این مشاغل را تعطیل نکرده ایم که از جمله آن می توان به فروشگاه های زنجیره ای تامین کننده غذای مردم اشاره کرد، اما ما به دلیل تامین مایحتاج مردم مجبور بودیم این مشاغل را باز نگه داریم. بنابراین همه باید رعایت کنند و همه باید پروتکل های بهداشتی را در همه مشاغل رعایت کنند و اگر فردی تخلف کند باید برخورد شود و مردم می توانند ز طریق QR کد و سامانه 190 بر عملکرد مشاغل نظارت کنند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره بازگشایی آستان‌های مقدس و اماکن متبرکه اظهار کرد: درباره بازگشایی اماکن متبرکه و آستان‌های مقدس روز چهارشنبه جلسه‌ای در وزارت کشور با حضور نمایندگان آستان‌های مقدس برگزار خواهد شد و بازگشایی حرم‌ها و اماکن متبرکه را بررسی می‌کنیم. در عین حال باید توجه کرد که ریسک انتقال در صحن و حرم یک بحث است، اما یک بحث دیگر این است که باید توجه داشت با بازگشایی این حرم‌ها احتمال مسافرت به این شهرها و شلوغی در هتل ها و بازارها وجود دارد و ریسک تجمعی در شهرهایی که این حرم ها مانند مشهد، قم و شیراز وجود دارد. بنابراین باید بررسی کنیم تا تصمیم هوشمندانه‌تر و عاقلانه‌تری گرفته شود. ضمن اینکه همه مردم ایران دوست دارند هر چه زودتر به زیارت بروند اما این نیازمند اجرای دقیق پروتکل های بهداشتی است.

رئیسی درباره بازگشایی آرایشگاه‌ها نیز گفت: آرایشگاه‌ها در طی این ایام یا به صورت غیرمجاز باز کردند و یا آرایشگاه به خانه‌هایشان رفته است و این بدتر است. ما باید بر اساس واقعیت پیش رویم. این هم جزو احتیاجات مردم است و ما باید واقعی تصمیم بگیریم، اگر قانونی بگذاریم که قابلیت اجرا نداشته باشد، بهتر است این قانون را نگذاریم. به عنوان مثال اگر می‌گفتیم فروشگاه‌های مواد غذایی را ببندیم چون ریسک بالایی دارند، آیا مردم می‌توانستند این موضوع را رعایت کنند؟. خیر. در حال حاضر پروتکل‌های سختگیرانه‌ای برای آرایشگاه‌ها ارسال شده و باید نوبت‌دهی داشته باشند، از ماسک و شیلد برای آرایشگر استفاده شود و فاصله‌گذاری رعایت شود. در عین حال بحث مسئولیت‌پذیری اجتماعی هم مطرح است و اگر علائمی داشتید اصلا به آرایشگاه نروید. ما باید با این ویروس به نوعی زندگی کنیم و کنار بیاییم و زندگی جریان داشته باشد.

وی درباره پروتکل‌هایی که باید در هواپیماها رعایت شود نیز گفت: اولا همه باید با ماسک و دستکش در هواپیما حضور داشته باشند. البته هر سه دقیقه یکبار هوای داخل هواپیما به بیرون عوض می‌شود و این نکته مثبتی است. در عین حال پروتکل‌ها ابلاغ شده است. در عین حال فعلا پروازهای خارجی بسیار کم شده است، اما ایرانیان خارج از کشور یا هر پرواز خارجی که وارد کشور می‌شود، از تمام آنها بدون استثناء تست pcr گرفته می‌شود و از مبدا تعهد می‌دهند که 14 روز قرنطینه باشند و اگر تخلف کنند، با آنها برخورد می‌شود. تاکنون تعداد مسافرینی که به ویژه از اروپا وارد کشور شده‌اند، کمتر از یک‌دهم درصد مثبت یافتیم. زیرا در آنجا هم شرایط قرنطینه سختی داشتند. در عین حال فاصله‌گذاری هم باید در هواپیما رعایت شود و اعلام شده بود که 60 درصد ظرفیت پرواز باید پر باشد. اگر هم کنار یکدیگر می‌نشینند، باید به مسافرین پک‌های بهداشتی داده شود و به مردم هم توصیه می‌کنیم که در پرواز هیچ چیز نخورند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره استفاده از تست‌های سرولوژی الایزا نیز گفت: این تست به جای خودش خوب است، اما اینطور نیست که بخواهیم از آن به عنوان تست تشخیصی استفاده کنیم. تست سرولوژی الایزا را برای تحقیقات و ... استفاده می‌کنیم. هنوز تست الایزا را به عنوان تست تشخیصی به رسمیت نشناختیم،‌ اما در برخی جاها به عنوان بررسی استفاده می‌شود. زیرا می‌توان با یک پژوهش فهمید که چند درصد یک جامعه با ویروس مواجهه داشته‌اند. ما هم در حزوه بهداشت برنامه داریم که در برخی از مراکزمان که به صورت سرپایی تست را انجام می‌دهیم و افراد دو هفته قرنطینه می‌شوند، بعدا از تست‌های الایزا برایشان استفاده کنیم تا ببینیم میزان آنتی‌بادی مثبت آنها چقدر است. برای تشخیص بیماری در سطح وسیع این تست قابل اعتماد نیست.

رئیسی در خصوص وضعیت بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها گفت: در زمینه بازگشایی مدارس طبق آخرین تصمیمات قرار شد که همه مدارس سراسر کشور باز شوند، اما فقط برای رفع اشکال دانش‌آموزان. اگر دانش‌آموزی احساس کرد در درسی مشکلی دارد، می‌تواند برنامه را از مدرسه بگیرد و در آن روز به مدرسه مراجعه کند که البته به صورت رعایت فاصله‌گذاری و رعایت پروتکل‌ها خواهد بود. ما در بازگشایی مدارس بیشتر نگران والدین و معلمان هستیم. زیرا دانش‌آموزان در سنینی هستند که اگر به کرونا مبتلا شوند، شانس بیماری شدیدشان بسیار پایین است. بنابراین این درصد بازگشایی مدارس خیلی مشکلی ایجاد نخواهد کرد و در عین حال اختیاری هم هست.

وی اظهار کرد: در زمینه دانشگاه‌ها هم که دو قسمت هستند یکی دانشگاه‌های زیر نظر وزارت علوم و دانشگاه‌های علوم پزشکی. دانشگاه‌های علوم پزشکی همین حالا هم رزیدنت‌ها و فلوهای ما در بیمارستان هستند. تقریبا 30 درصد دانشجویان ما هستند. ما در حوزه دانشجویی نگران خوابگاه‌ها هستیم که می‌تواند مشکل‌ساز باشد. قرار شد درباره دانشگاه‌ها شنبه آینده تصمیم‌گیری شود. صحبت‌های اولیه این بود که دانشگاه‌ها را دو قسمت کنند؛ دروس نظری را به صورت آنلاین امتحان دهند و دروس عملی را تقسیم‌بندی کرده و دانشکده‌ها و خوابگاه‌ها را به نحوی تقسیم‌بندی کنند که اگر در اتاقی قبلا شش نفر بوده است، در حال حاضر یک نفر مستقر شود تا دانشجویان هم در حد یک هفته مشکلات‌شان را برطرف کرده و بروند و این هم اختیاری باشد که قطعی آن شنبه تصمیم‌گیری می‌شود. به هر حال باید این دروه را بگذرانیم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره اقدامات وزارت بهداشت در حوزه سلامت روان نیز گفت: در این حوزه چند اقدام انجام دادیم؛ در این مدت بیش از 600 هزار نفر را از طریق سامانه 4030 مشاوره داده‌ایم. اینکه این وضعیت باعث شده که همه خانه‌نشین شدند،‌تفریح نکردند، عید فرصتی بود که همه روی آن حساب می‌کردند تا بعد از یکسال سختی و کار با خانواده باشند که نشد و این مسائل جدی وجود دارد. بازگشایی پارک‌ها و ... در هیمن راستا بود. حتی مجوزی داده شد برای سینماهایی که بتوان با ماشین رفت و فیلم دید که البته در همه جا ممکن نیست. یک بحث مهم برای سلامت روان، مساجد و اماکن متبرکه است که بسیار موثر است و یکی از دلایلی که به سمت رنگ‌بندی شهرها رفتیم این بود که به سمت بازگشایی مساجد و اماکن مذهبی، مراکز تفریحی مانند استخر و باشگاه‌ها و... رویم.

رئیسی درباره اجرای طرح ترافیک و ارائه ماسک در مترو و وسایل حمل و نقل عمومی گفت: یکی از معضلات و مشکلاتی که ما همواره داشتیم در سطح کلان‌شهر تهران است. ما در کلان‌شهرها زیرساخت حمل و نقل عمومی‌مان ضعیف است. به‌ویژه در بحث آلودگی هوا که همیشه با حمل و نقل عمومی درگیر بودیم. از طرفی بحث طرح ترافیک منجر به کاهش آلودگی هوا می‌شود، اما از طرفی در این شرایط شانس ابتلا به کرونا را بالا می‌برد و یک پارادوکسی است که باید مدیریت شود. درباره طرح ترافیک زمانی تعیین کرده بودند  که هنوز قطعی نشده و حتما باید در ستاد استان و در کمیته امنیتی و اجتماعی و شورای عالی ترافیک بر روی آن بحث و تصمیم‌گیری و ابلاغ شود. در عین حال این روزها به تدریج بحث آلودگی هوا هم در حال آغاز است و باید هر دو را باهم مدیریت کنیم.

به گزارش ایسنا معاون بهداشت وزیر بهداشت در پایان اضافه کرد: اجباری شدن استفاده از ماسک و دستکش و رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی در مترو و اتوبس مواردی است که همواره مورد تاکید ما بوده است و سخت‌گیری می‌شود که کسی حق ندارد بیش از ظرفیت مسافر سوار کند، امیدوارم هرچه سریع‌تر آنقدر میزان ابتلا کاهش یابد تا این مشکلات رفع شود. ما به نوعی در حال شطرنج بازی با کرونا هستیم؛ به گونه‌ای که معیشت، رفاه و سلامت روان و جسمی مردم به صورت توامان مورد حفاظت قرار گیرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.