انتشار ویروس کرونا ارتباط مستقیمی با دما ندارد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، امیر قائمی در خصوص تنوع محیطی و پایداری ویروس‌ها اظهار کرد: در خصوص پایداری ویروس‌ها صرف اینکه بگوییم یک ویروس در زمان مشخصی بر روی سطحی باقی می‌ماند، نمی‌تواند معنای لازم را برای ما داشته باشد چون مولفه‌های زیادی در پایداری ویروس تاثیرگذار هستند.

دانشیار انستیتو پاستور ایران ادامه داد: برای فرد آلوده به ویروس چند مساله حائز اهمیت است، یکی اینکه چه میزان ویروس از این فرد آلوده بر سطح انتقال پیدا می‌کند، این موارد تابعی از فاز عفونتی است که فرد دارد، یعنی فرد در چه فازی از عفونت است و چه میزانی از ویروس را می‌تواند از خود انتشار دهد، نکته دوم نحوه انتشار است؛ اینکه فقط دست فرد بیمار با سطح تماس پیدا کرده یا از طریق عطسه و سرفه حجمی از ویروس منتقل شده است. حجم ویروسی که در اثر این روش‌های مختلف می‌تواند به سطوح انتقال پیدا کند تحت شرایط مختلف، متفاوت خواهد بود.

وی افزود: میزان رطوبت و خشکی و دمای سطوح نیز در انتشار ویروس اهمیت دارد، همه این موارد متغیرهایی است که می‌تواند در میزان پایداری ویروس اثرگذار  باشد، در خصوص تاثیر دما بر روی ویروس‌ها به نظر می‌رسد سرد شدن و کاهش دما ارتباط مستقیمی با میزان نگهداری و حفظ قابلیت انتقال‌پذیری ویروس‌ها دارد، حتی ویروس‌هایی داریم که در دماهای منفی می‌توانند چندین سال زنده بمانند؛ از این رو سرد شدن و دمای پایین یک عامل مثبت برای نگهداری ویروس‌هاست، انتشار این ویروس در فصول گرم نسبت به زمستان و فصل‌های سرد کاهش پیدا می‌کند ولی اینکه از بین برود چنین چیزی مطرح نیست.

به گزارش ایسنا قائمی در پایان گفت: انتظار ما این است که افزایش دما از میزان قابلیت عفونت‌پذیری ویروس‌ها بکاهد، کما اینکه در مورد ویروس آنفلوآنزا اینگونه است، در ابتدای شیوع ویروس کرونا مطرح شد که به نظر می‌رسد این ویروس ارتباط مستقیمی با دما نداشته باشد، یعنی افزایش دما خیلی نتواند از میزان شدت ویروس بکاهد که دقیقا امروز این مورد را می‌بینیم، علاوه بر آن در نیمکره جنوبی و در کشورهایی مثل برزیل یا حتی بعضی از ایالت‌های چین که دما بالاتر بود، افزایش شیوع را شاهدیم. امروز نیز در استان خوزستان شاهدیم که با افزایش دما به سمت افزایش مبتلایان میل پیدا می‌کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.