برای مقابله با ویروس کرونا ۷۰۰ میلیارد تومان توسط انجمن‌های مردم نهاد هزینه شده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، قاسم جان بابایی با بیان اینکه شاخص پیوند یکی از نشانه های پیشرفت در حوزه پزشکی است گفت: هر کشوری که پیوندهای متنوع و متعدد انجام دهد به عنوان کشور پیشرو در حوزه سلامت شناخته می شود، پیوندهای متنوعی در ایران انجام می‌شود که کشورهای منطقه توانایی انجام آن را ندارد، سال گذشته با برنامه‌ریزی خوبی که صورت گرفت، شاخص اهدای عضو رشد قابل توجهی یافت به طوری که ایران در زمره کشورهای با رشد بالای شاخص اهدای عضو قرار گرفت.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: ظرفیت کشور برای پیوند عضو بسیار بالاتر از رقم های موجود است که باید همه این ظرفیت به کار گرفته شود، همکاری با انجمن های مردم نهاد یکی از راه هایی است که می توان ظرفیت پیوند عضو کشور را بهبود بخشید. در واقع هر زمان که نهادهای مردم نهاد در حوزه سلامت وارد شدند، نتیجه قابل قبولی به دست آمد؛ به طور نمونه می توان به حضور موفق مردم در زمینه پیشگیری از گسترش ویروس کرونا اشاره کرد، معمولا فعالیت در انجمن های مردم نهاد مانند سیستم های دولتی با موانع متعدد روبه رو نیست. از سوی دیگر یکی از مهمترین عامل های پویایی انجمن ها عامل "انگیزه" است که گاهی مدیر یا کارمند دولتی فاقد آن هستند.

وی افزود: برای مقابله با ویروس کرونا 700 میلیارد تومان توسط انجمن‌های مردم نهاد هزینه شد، بار عظیمی از مقابله با این بیماری بر دوش این انجمن ها بود. در اصل هر زمان انجمن ها به درستی در زمینه تخصصی و توانمندی شان ساماندهی شدند، دستاوردهای قابل توجهی بدست آمده است که همکاری با انجمن اهدای عضو ایرانیان نمونه ای از آن است، توسعه مراکز پیوند یکی از سیاست های وزارت بهداشت است، یکی از توفیقات وزارت بهداشت، ادغام دانشگاه های پزشکی با حوزه های درمان است. بر این اساس دانشگاه های پزشکی، مبتنی بر نیازهای جامعه توانستند توسعه حوزه درمان را رقم بزنند که نتیجه آن تعدد مراکز پیوند در کشور است.

جان بابایی یکی از افتخارات کشور در حوزه درمان را گستردگی مراکز پیوند دانست و گفت: هم اکنون 32 مرکز پیوند کلید "از فرد زنده" 9 مرکز پیوند قلب، 9 پیوند مرکز کبد و 18 مرکز پیوند مغز استخوان در کشور فعال است که این امر ایران را در زمینه تنوع پیوند در منطقه در جایگاه نسخت قرار داده است، شاخص اهدای عضو در برخی از استانها بسیار پایین است، علت این موضوع هم استفاده نکردن از تمام ظرفیت است، هم اکنون نیروی انسانی قابل توجهی در حوزه پیوند عضو "از کادر پرستاری و تیم فراهم آوری تا نیروی پزشکی متخصص پیوند" در دانشگاه ها و مراکز پیوند تربیت شده اند که با توجه به این نیروها می توان ظرفیت پیوند عضو کشور را افزایش داد. از سوی دیگر برای بالا بردن رشد شاخص اهدای عضو در این استانها باید همکاری بیشتری با انجمن های مردم نهاد صورت گیرد. 

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: پیوند عضو کاری فانتزی نیست بلکه درمانی قطعی است، تنها راه معالجه برخی از بیماران، پیوند عضو است؛ چرا که برخی بیماری ها دیگر از طریق دارو درمان پذیر نیستند، هم اکنون برای درمان بیماران کرونایی از سلول‌های مزانشیمال استفاده کرده‌ایم، اگر چه تعداد آن کم بوده است اما پاسخ قابل قبولی در این زمینه گرفته‌ایم. اکنون نیز مطالعات برای استفاده در سطح وسیع در حال انجام است. حتی در سرطان های پیشرفته که دیگر دارو تاثیری بر درمان ندارد، استفاده از سلول‌های بنیادی دریچه امیدی در این زمینه است.

به گزارش فارس وی در پایان اضافه کرد: سال 98 رشد پیوند عضو در کشور شتاب خوبی داشت به طوری که بالاترین تعداد پیوند قلب در کشور رقم خورد، اگر پاندمی کرونا رخ نمی داد قطعا شاخص رشد بالاتر از رقم فعلی بود. در اسفند ماه به دلیل کرونا همه دنیا مجبور شد تمام ظرفیت پزشکی را معطوف به این ویروس کند و عمل های پیوند عضو به دلیل ضعف سیستم ایمنی افرادی که قرار است پیوند شوند متوقف شد. البته به تدریج جامعه پزشکی راهی پیدا کرد که در چنین شرایطی بتواند عمل پیوند را انجام دهد. اکنون بعد از تاخیری کوتاه مدت دوباره عمل های پیوند عضو در کشور پس از ابلاغ ملاحظاتی در این زمینه از سر گرفته شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.