مادران باردار در سه ماهه نخست و سه ماهه آخر بارداری نمی‌توانند روزه بگیرند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، لادن گیاهی گفت: مغز جنین در سه ماهه اول به گلوکز مستقیم مادر احتیاج دارد و در سریع‌ترین و حساس‌ترین دوران رشد و تکثیر سلولی است، ایمن‌ترین دوره برای روزه گرفتن زنان باردار سه ماهه دوم بارداری است، البته مشروط به اینکه مادر و جنین در سلامت کامل باشند یعنی مادر به بیماری‌هایی مانند فشار خون بارداری و دیابت بارداری دچار نباشد یا در معرض خطر سقط جنین نباشد و جنین هم از نظر رشد در وضعیت مطلوب باشد.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که زن باردار هنگام روزه‌داری دچار ضعف و کسالت شدید نشود. طول مدت روزه داری نیز در تصمیم گیری ایمن بودن روزه داری از عوامل مهم است، همچنین در روزهای طولانی به دنبال  اتمام ذخیره قندی و گلوکز بدن به سراغ مصرف چربی ها می رود که در نتیجه متابولیسم چربی ها اجسام کتونی در بدن تولید می شود، عبور اجسام کتونی از جفت به جنین باعث  آسیب به روند رشد  ارگان های مختلف به ویژه سیستم عصی مرکزی جنین  می شود. همچنین گرسنگی طولانی مدت باعث تشدید حالت تهوع بارداری می شود.

وی افزود: اگر مادر باردار هنگام روزه داری علائمی چون تغییر حرکات جنین، دردهای انقباضی شدید، سرگیجه یا خستگی شدید مشاهده کرد، سریع روزه خود را باز کند و با پزشک خود تماس بگیرید، وزن اضافه نشدن جنین، کاهش ادرار، بوی بد و رنگ تیره ادرار  از علایم جدی دیگری هستند که ادامه روزه داری را نامناسب تشخیص می دهیم، از آنجا که نیازهای تغذیه‌ای زنان باردار به مایعات و مواد غذایی در سه ماهه سوم بارداری افزایش می‌یابد، روزه گرفتن در سه ماهه آخر بارداری به نفع سلامت مادر و جنین نیست.

گیاهی درباره روزه گرفتن زنان باردار در سه ماهه دوم گفت: اگرچه گفته شد که در صورت سلامت مادر و جنین، خانم باردار در سه ماهه دوم بارداری می‌تواند روزه بگیرد، اما حتماً باید با مشورت پزشک متخصص خودش اقدام به روزه‌داری کند و بهتر است با کمک گرفتن از مشاور تغذیه یک برنامه غذایی مناسب برای وعده‌های افطار و سحر خود داشته باشد، اگر زن باردار متوجه افزایش سطح اجسام کتونی در ادرار ساعت ۱۲ یا ساعت ۲ ظهر خود شود، نباید به روزه خود ادامه دهد، چنین شرایطی می‌تواند موجب آسیب به جنین و حتی زایمان زودرس شود. برای اندازه گیری کتون ادرار نوارهایی وجود دارد که می توان آنها را از داروخانه تهیه کرد و طریقه استفاده از این نوارها را از پزشک خود پرسید.

این متخصص تغذیه با تأکید بر لزوم خودداری خانم‌های باردار از مصرف شیرینی‌های رایج ماه مبارک رمضان، مانند زولبیا و بامیه افزود: این قیبل خوراکیهای آسیب مضاعفی به جنین خواهد زد، وعده غذایی سحری باید حاوی ترکیبات کربوهیدراتی و فیبری و پروتئین کافی به نسبتی باشد که هم انرژی  کافی را تامین کند هم از افت زود هنگام قند خون پیشگری شود هم باعث تشنگی و تشدید کم آبی و یبوست نشود، بنابراین خورشت های سبزی دار مخصوصا در فصل بهار، برنج های مخلوط مثل هویج پلو، نخودپلو، عدس پلو شیرین پلو، ماش پلو همراه با ماست و خیارو نعنا و کمی سالاد و یک عدد خرما برای سحر عالی است.

به گزارش ایرنا وی در پایان اضافه کرد: در فاصله  افطار تا سحر مصرف مکرر میوه، آب میوه، خرما، انجیر، کشمش، زیتون و سالاد میوه و دسرهای سالم بر پایه لبنیات و میوه و یا انواع اسموتی ها بسیار موثر است. استفاده  از نان چاودار، نان جو، جو دو سر در ترکیب با شیر و مغزدانه ها، عسل یا شیره خرما و انگور و میوه انتخاب های خوبی برای افطار هستند. مصرف آش و حلیم برای وعده شام مطلوب است به شرط آنکه با روغن های اضافه و ناسالم همراه نباشند.

پایان پیام/

مطالب مشابه