انسان‌ها بیش از ۱۰۰ تریلیون میکروب و باکتری در روده خود دارند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، رضا ملک‌زاده در نشست خبری هفته سلامت گوارش، با اشاره به نقش بسزای میکروبیوم‌ها در دستگاه گوارش گفت: در گذشته توجه چندانی به نقش میکروبیوم‌ها نداشتیم. انسان‌ها بیش از ۱۰۰ تریلیون میکروب و باکتری در روده خود دارند، میکروب‌هایی که به طور طبیعی در بخش سیستم گوارش بدن فعالیت می‌کنند.

رئیس پژوهشکده دستگاه گوارش و کبد ادامه داد: ۱۰ برابر سلول‌های بدن، این میکروب‌ها و باکتری‌ها وجود دارند، در حالی که خود آن‌ها هم یک نوع سلول نامیده می‌شوند، عمده تحقیقات، مطالعات و همچنین توجه دانشمندان به این میکروب‌ها و باکتری‌ها حدود ۲۰ سال پیش شروع شده است، با گذشت زمان، انسان و علم پزشکی به این موضوع توجه بسیار زیادی داشته است و هر ساله نزدیک به ۹ هزار مقاله علمی در مورد نقش میکروب‌ها و باکتری‌ها جمع‌آوری می‌شود.

وی افزود: نه ‌تنها مطالعه این میکروب‌ها در سلامت انسان موثرند بلکه در بهبود هرچه بیشتر محیط زیست هم به ما کمک می‌کنند، به طور کلی مهم‌ترین عاملی که به فعالیت‌های بدن شکل می‌دهد، ۲۳ هزار ژن فعالی است که در بدن هر فردی وجود دارد. این ژن‌ها با تولید پروتئین‌ها در بدن موجب می‌شوند که انسان فعالیت کرده و زنده بماند، اگر این ژن‌ها را با ژن‌های میکروب‌ها قیاس کنید، می‌بینید، میکروب‌هایی که در بدن انسان زندگی می‌کنند، تقریباً ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار ژن دارند که در حال فعالیت هستند. ژن میکروب‌ها در واقع ۱۵۰ برابر ژن‌های موجود در بدن خود انسان است.

ملک‌زاده تصریح کرد: ما علاوه بر اعضا و جوارحی مانند قلب، ریه و کبد، عضو دیگری به نام سیستم دستگاه گوارش داریم که مجموعه بسیار زیادی از میکروب‌ها در آن فعالیت می‌کنند، وزن آن‌ها ۱ کیلوگرم است که در این ۲۰ سال مشخص شده است نقش بسیار بسزایی در سلامتی فرد داشته‌اند، عاملی که می‌توان به کمک آن بیماری‌ها را درمان کرد، دستکاری همین میکروبیوم‌ها در بدن انسان است. بخش عمده میکروبیوم‌ها باکتری‌ها هستند که از ۴ گروه عمده تشکیل می‌شوند. ترکیب این میکروبیوم‌ها در هر آزمایشی فرق دارند یعنی نوع آن‌ها در هر فردی متفاوت است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان رئیس پژوهشکده دستگاه گوارش و کبد در پایان اضافه کرد: عاملی که می‌تواند موجب تغییرات میکروبیوم‌ها شوند، نوع تولد انسان "طبیعی یا سزارین" است که نقش بسزایی دارد. عامل دیگر نوع تغذیه است، در واقع مصرف شیر مادر در کودکی و مواد غذایی دیگر که در سنین بالا استفاده می‌شود، بسیار حائز اهمیت هستند، محل عمده زندگی این میکروبیوم‌ها در دستگاه گوارش است، اما به صورت یک لایه، از دهان تا لوله گوارش گرفته تا نزدیکی مخاط لوله زندگی می‌کنند، امیدواریم در سال‌های آینده با تحقیقات بیشتر و تایید نقش این میکروب‌ها و شناخت عوامل بیماری‌زا، بتوانیم تغییرات لازمه را روی این میکروبیوم‌ها برای رفع بیماری‌ها انجام دهیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.