بیماریابی کرونا و تله‌مدیسین در سامانه ۴۰۳۰
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، عالیه پوردست با بیان اینکه سامانه ۴۰۳۰ مربوط به بنیاد برکت امام خمینی (ره) است و با همکاری وزارت بهداشت از پنجم اسفندماه سال قبل آغاز به کار کرده، گفت: این سامانه تاکنون به بیش از ۱۲ میلیون و ۶۷۸ هزار و ۳۸۰ تماس پاسخ داده است. در ابتدا اپراتورهای سامانه پاسخگوی سوالات عمومی مردم بودند، اما به مرور با گذشت زمان سایر ابعاد نیاز جامعه را نیز می‌شناختیم و بر اساس آن گروه‌های دیگری نیز به سامانه ۴۰۳۰ اضافه کردیم.

وی افزود: از ۲۲ اسفندماه وزارت بهداشت ۷۰۰ روانشناس را به عنوان اوپراتور به سامانه ۴۰۳۰ اضافه کرد و حدود ۵۲۹ هزار و ۳۳۱ تماس اختصاصی روانشناسی شامل سوالاتی درخصوص افسردگی، کنترل مدیریت خشم، عصبانیت و... توسط این افراد پاسخ داده شد، در ابتدا سوالات متداول توسط تلفن گویا پاسخ داده می‌شد و در صورتی که نیاز به پاسخگویی بیشتر بود، متقاضی به اپراتور مربوطه متصل می‌شد. پس از مدتی متوجه شدیم موضوع تغذیه و کرونا نیز اهمیت زیادی دارد به همین دلیل وزارت بهداشت ۶۰۰ کارشناس تغذیه به سامانه ۴۰۳۰ اضافه کرد تا بتوانند سوالات مردم در این زمینه پاسخ دهند. این کارشناسان از اولیل فروردین به سامانه اضافه شده و ۳۴ هزار و ۸۷۱ تماس را تاکنون در حیطه تخصص خود پاسخ دادند.

نماینده وزارت بهداشت در سامانه‌ ۴۰۳۰ ادامه داد: با گذشت زمان ابعاد بیشتری از نیاز مردم به پاسخگویی به سایر موضوعات مشخص می‌شد، به عنوان مثال انجمن سالمندان نیز به شکل داوطلبانه در راستای حمایت از سالمندان در برابر کرونا به یاری ما آمدند و اپراتور سالمندی نیز به پروژه اضافه شد. همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان و همزمانی آن با حضور این ویروس متوجه شدیم مردم سوالاتی با محوریت روزه و کرونا دارند یا می‌خواهند نظر مرجع تقلید خود را درباره روزه‌داری و کرونا بدانند، بر همین اساس با حدود ۶۰ نفر از طلاب حوزه‌علمیه قم ارتباط گرفتیم و با ایجاد دسترسی برای آنها خواستیم که پاسخگوی سوالات شرعی مردم در زمینه کرونا باشند.  

پور دست در خصوص سایر اقدامات این مجموعه برای اضافه کردن بخش‌های دیگر به سامانه ۴۰۳۰ گفت: به عنوان مثال پاسخگویی به سوالات زنان باردار را مد نظر داریم و با اداره مربوطه آن در وزارت بهداشت در حال همکاری هستیم تا اپراتورهایی برای پاسخگویی به سوالات خانم‌های باردار داشته باشیم. همچنین متخصصین مربوطه در حوزه مسائل زناشویی نیز در حال اضافه شدن به مجموعه ۴۰۳۰ هستند. از سوی دیگر در حال بسترسازی برای پاسخگویی به سوالاتی در زمینه سرطان‌ها نیز هستیم.

وی در خصوص تعداد نیروهای همکار با سامانه ۴۰۳۰، افزود: مجموعا ۲۰۰۰ اپراتور به صورت حضوری و غیرحضوری یا جهادی و غیر جهادی در حال خدمت هستند. اکثر نیروهای ما در اپراتورهای عمومی به شکل داوطلبانه خدمت می‌کنند که آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

نماینده وزارت بهداشت در سامانه‌ ۴۰۳۰ درباره خدمات تله مدیسین و بیماریابی کرونا در سامانه ۴۰۳۰، گفت: مواردی در مراکز کرونا در استان‌های قم، گیلان، مازندران و بندر هرمز در نظر گرفته شد که بیماران با علائم کرونا به این واحدهای سیار سلامت بنیاد برکت مراجعه می‌کردند و پزشک عمومی با دستگاه‌های مجهز، بیمار را معاینه می‌کرد و شواهد از طریق دستگاه به پزشک حاضر در مقصد مخابره می‌شد و پزشک‌ می‌توانست ارتباط مستقیم با بیمار برقرار کرده و او را ویزیت کند. در کل تا حدود ۱۷ هزار ویزیت به این شیوه انجام شد که ۷۰ درصد آن مشاوره‌های استرس و اضطراب مردم در خصوص احتمال ابتلا به بیماری کووید۱۹ بود. همچنین ۳۰ درصد موارد هم احتیاج به بستری و درمان خاص داشتند که مداخلات لازم صورت می‌گرفت.  این واحدهای سیار سلامت دارو را هم به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌داد.

پوردست ادامه داد: سامانه ۴۰۳۰ به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی سوالات مردم است، در مقطعی از زمان با درخواست وزارت بهداشت مقرر شد تعدادی از بهورزان و مراقبین سلامت با منازل مردم تماس بگیرند و احتمال ابتلا به کرونا در بین مردم را با این شیوه بسنجند؛ به دنبال این موضوع ۲۰ هزار خط در اختیار بهورزان قرار گرفت و از طریق سامانه ۴۰۳۰ تماس‌های خروجی نیز در تعداد ۲۱ میلیون و ۹۵۵ هزار و ۹۷۴ مورد با ۴۱۱ ساعت مکالمه برقرار شد.

به گزارش ایسنا وی در پایان اضافه کرد: تماس‌ها با سامانه ۴۰۳۰ مورد سنجش احساسات نیز قرار می‌گیرد، سیستم هوش مصنوعی موجود بر سامانه می‌تواند از تُن صدای افراد تشخیص دهد چند درصد عصبانی، شاد و... هستند که مشخص شد ۳۷.۹ درصد افرادی که تماس گرفتند عصبانی، ۳۱.۹ درصد ترسیده، ۲۱.۴ درصد شاد، ۶.۹ درصد خنثی و ۲ درصد ناراحت بودند و بیشترین سوالات آنها درخصوص علائم بیماری کرونا، نحوه نگهداری از افراد مشکوک، راه‌های انتقال و... بود، این سامانه در تولید محتوا پیرامون کرونا در فضای مجازی فعال بوده است، فعالیت این سامانه ادامه خواهد داشت و برای دوران پسا کرونا نیز قسمت‌های دیگری برای فعالیت بررسی شده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.