مهم ترین راهکارهای مبارزه با قاچاق، ساماندهی سیستم توزیع تجهیزات پزشکی است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدرضا شانه ساز گفت: پیشنهاد ما در سازمان غذا و دارو، نه تنها در زمان شیوع کرونا، بلکه حدود یک دهه است که باید به سمتی برویم که همه کالاهای سلامت محور اعم از آرایشی و بهداشتی، غذایی، مکمل‌ها و علی‌الخصوص تجهیزات پزشکی، بمانند دارو نیاز به شرکت‌های پخش تخصصی برای توزیع نظام مند و قابل رصد دارند.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: ما قائل به این هستیم که یکی از مهم ترین راهکارهای مبارزه با قاچاق، ساماندهی سیستم توزیع تجهیزات پزشکی است و حتی اگر این سیستم توزیع در برخی از موارد، بطور استثنا هزینه هایی را هم به یک کالا تحمیل کند. اما اینکه برای مصرف کننده قابلیت رصد داشته باشیم که این اقلام از کجا تهیه و خریداری شده و در مسیر پخش، چه اتفاقاتی افتاده، ارزش آن را دارد، در بحث توزیع تجهیزات پزشکی هم مانند سایر اقلام سلامت محور، توصیه ما این است که این کار انجام شود. 

وی افزود: از آنجایی که در حوزه دارو، صفر تا صد واردات و تولید و توزیع در وزارت بهداشت صورت می گیرد، شرکت های توزیع و پخش دارو، سالهاست شکل گرفته و واقعا یک اقدام افتخار آمیز برای کشور است. به طوری که توانسته‌ایم یک دارو را با قیمت و کیفیت ثابت، به طور یکسان هم در پایتخت وهم در دورترین نقاط کشور عرضه کنیم و همه چیز قابل رصد باشد، در بحث تجهیزات پزشکی هم، بررسی از نظر کیفیت، نحوه فروش، قیمت، سرعت توزیع، قابلیت رصد بودن و اینکه ما بتوانیم به راحتی اگر اتفاقی در شبکه توزیع رخ داد و مسئله‌ای در مصرف آن محصول پیش آمد، بلافاصله رصد و شناسایی کنیم، یک ضرورت ملی است.

شانه‌ساز خاطرنشان کرد: پیشنهاد تاسیس شرکت‌های پخش تجهیزات پزشکی سالهاست که طرح شده و پیشنهاد خودمان را به تمامی نهادهای مربوطه ابلاغ کرده‌ایم، البته این به معنای انحصار نیست که ما بگوییم به شرکت خاصی این امور سپرده شود، بلکه هر شرکتی که بتواند این زمینه را ایجاد کند، بمانند دارو که حدود 50 شرکت پخش توزیع سراسری دارو داریم، ما استقبال خواهیم کرد، ترجیح ما برای تمامی کالاهای سلامت محور تاسیس شبکه توزیع و تاسیس شرکت‌های پخش است که از اولویت های ما در این سازمان تاسیس شرکت های پخش تجهیزات پزشکی است.

به گزارش فارس رئیس سازمان غذا و دارو در پایان اضافه کرد: درحوزه دارو، در سال‌های قبل از انقلاب، شرکت‌های توزیع این چنینی نداشتیم و بیشتر فروش ها، به صورت عمده بوده و این اقلام بصورت غیر قابل تایید و غیر معمول توزیع می‌شد. اما بعد از انقلاب، این شرکت های رسمی بصورت قابل ردیابی و رصد شکل گرفت و امروز می بینیم که تیتک در حوزه دارو می‌درخشد که یکی از پایه های آن، همین شرکت های پخش است و در حوزه تجهیزات پزشکی هم به همین شرکت ها نیاز داریم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.