در سال ۹۹ صادرات ۲ میلیارد دلاری در حوزه صنایع لبنی هدفگذاری شده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدرضا شانه ساز در جریان بازدید از شرکت کالبر در شهرک صنعتی شماره یک اراک با تاکید بر اینکه حفظ سلامت لبنیات یکی از وظایف سازمان غذا و داروست افزود: نظارت و شناسنامه دار شدن محصولات به کنترل بسیاری از بیماری ها کمک کرده است.

رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: امروز صنایع لبنی یکی از اقلام قابل توجه و برند در حوزه صادرات قلمداد می‌شوند که ارزآوری می‌کنند، برای سال ۹۹ صادرات دو میلیارد دلاری در حوزه صنایع لبنی هدفگذاری شده است که می تواند ارزآوری و ارزش افزوده بالایی برای کشور داشته باشد، نظارت بر صنعت لبنی و توزیع به شکل کلان با سازمان غذا و دارو است، اما در عرضه خرد نظارتی نداریم، عرضه لبنیات به شکل فله در سال‌های اخیر کمتر شده است و اقبال عمومی نسبت به لبنیات بسته بندی و شناسنامه‌دار بالا رفته است و حتی دستگاه قضایی نیز نسبت به فعالیت لبنیات فروشی‌های سنتی حساس شده است.

وی تصریح کرد: صحبت این نیست که بخش سنتی عرضه لبنیات را نابود کنیم ولی باید این صنوف تحت نظارت قرار گیرند و در کنار حمایت از صنعت لبنیات باید فرهنگ‌سازی نیز دنبال شود، برنامه سازمان، برون سپاری است و باید برای تسریع انجام کار مردم و صنایع باید از ظرفیت انجمن‌ها استفاده کرد، مصرف سرانه لبنیات کشور را یک پنجم اروپا است، این سرانه بسیار فاجعه است و زمینه بروز بسیاری از بیماری‌ها مانند پوکی استخوان را رقم می ‌زند.

شانه‌ساز همچنین در جمع مسئولان معاونت غذا و داروی علوم پزشکی اراک با تاکید بر لزوم برون سپاری برخی خدمات این معاونت در راستای رفع مشکل کمبود نیروی انسانی در این معاونت اظهار کرد: در اکثر دانشگاه ها کار به انجمن‌ها سپرده شده است که این امر باعث آزادی بیشتر پرسنل می‌شود و لازم است که این امر در استان مرکزی نیز اجرایی شود. در صورت انجام برون سپاری نیازی به بزرگ کردن دولت نیست و می‌توان کار را واگذار کرد، شرکت‌های بزرگ پخش دارو را در جریان تاسیس یا تمدید مجوز مجاب و ملزم می کنیم که در اراک نمایندگی داشته باشند، تکمیل سامانه تی تک و پرونده الکترونیکی سلامت مبنای سهمیه بندی دارو خواهد شد و می توان به صورت هوشمند ظرفیت سنجی کرد.

در ادامه محمد جمالیان رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این نشست با اشاره به مشکلات موجود در سطح معاونت غذا و داروی دانشگاه بیان کرد: استان مرکزی ۲۷۰ کارخانه مواد غذایی و ۱۶۰ داروخانه دارد که وظیفه نظارت بر این واحدها بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است و مشکلات در این حوزه باعث اخلال در کیفیت کار می شود.

وی یکی از مهمترین چالش ها را کمبود نیروی کارشناسی و متخصص در بدنه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک دانست و افزود: این مشکل تمامی دانشگاه های علوم پزشکی در سطح کشور است، اما این مشکل در سطح دانشگاه علوم پزشکی اراک حادتر است و تهدیدی برای سلامت مردم به شمار می‌رود و لازم است نگاه ویژه ای به این دانشگاه صورت گیرد.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به کمبود تجهیزات گفت: علیرغم وجود نیروهای متخصص در بدنه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک، زیرساخت‌ها فراهم نیست و اگر تجهیزات آزمایشگاهی فراهم شود می توان به سایر استان‌ها خدمات‌رسانی داشت.

همچنین عباس علیمرادیان معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به قدیمی بودن تجهیزات آزمایشگاهی خواستار کمک جهت بروزرسانی این تجهیزات شد و گفت: در روزهای درگیری با بیماری کرونا هیچ کمبود دارویی نداشتیم، در این روزها فعالیت آزمایشگاه به لحاظ نمونه گیری تشدید شد به طوری که ۲۷۲ مورد نمونه الکل و ژل ضدعفونی بررسی و آنالیز شد، الکل توزیعی در مراکز دولتی و ۴۵۰ اداره و ارگان بالغ بر ۲۱ هزار و ۶۰۰ لیتر بوده است، همچنین ۳۰۰ هزار بسته ژل ضدعفونی توزیع شد.

به گزارش ایسنا وی در پایان با اشاره به تشدید بازرسی ها در ماه‌های اخیر، گفت: در یک نوبت ۶۸ هزار ماسک پرستاری و ۶ هزار ماسک غیر بهداشتی کشف شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.