چشم‌انداز قابل پیش‌بینی برای پایان بیماری کووید ۱۹ وجود ندارد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علی ربیعی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: کماکان اصلی‌ترین و مهمترین مسئله‌ای که دولت در تمامی جلسات خود به آن اهتمام دارد، مبارزه با کرونا است. کرونا نه تنها اصلی‌ترین موضوع ما بلکه جوامع و دولت‌هاست. آثار و جوانب اقتصادی کرونا، رشد اقتصادی کشورها و دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده و مسئله بیکاری و فقر ناشی از کرونا حتی در کشورهایی که پیشرفته مورد توجه قرار گرفته است.  

سخنگوی دولت ادامه داد: پس از شیوع کرونا در ایران و اعلام سریع این موضوع توسط دولت، سیاستگذاری‌های صورت گرفته و پیش‌بینی‌هایی که ما انجام دادیم، آنهم در شرایط اقتصادی ناشی از تحریم که خیلی‌ها تحلیل می‌کردند تحریم و کرونا اقتصاد ایران را خواهد شکست و جامعه ایران فروخواهید پاشید اما خوشبختانه مردم و دولت کارنامه قابل قبولی را در پیشروی جهانیان قرار دادند، اقدامات پیشینی در نظام سلامت و تمرکز نظام درمان کشور در مواجهه با شوک اولیه از عوامل موفقیت‌آمیز ما بوده است، عوامل محدودکننده در اسفند و فروردین مانند ایجاد فاصله‌گذاری اجتماعی موجب شد تا توامان سیاست حفظ جان در مقابل تنگناهای معیشتی و فقر را به پیش ببریم.

وی افزود: ستاد ملی کرونا در آخرین جلسات خود با توجه به آنکه چشم‌انداز نزدیکی از پایان ویروس کرونا در پیش رو ندید. گزارش‌های کارشناسی و مطالعات جهانی هم نشان می‌دهد چشم‌انداز نزدیک و قابل پیش‌بینی برای پایان بیماری کووید ۱۹ وجود ندارد، چرخ اقتصادی زندگی مردم باید بچرخد و خللی در زندگی روزمه مردم وارد نشود، با اعتقاد به این امر، موضوع استانداردسازی زندگی، کار و حرکت اجتماعی مبتنی بر بهداشت و سلامت و مقابله با کرونا استراتژی اساسی مرحله جدید مواجه ستاد کرونا با آثار و عواقب و همچنین بیماری کووید ۱۹ است.

ربیعی گفت: اعمال این سیاست‌ها در دنیا با مشکلاتی روبه‌روست، اقتصادهای با رشد بالا هم در اعمال این سیاست‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند اما معتقدیم با گسترش آموزش و فرهنگ‌سازی، همکاری مردم و سیاستگذاری به موقعی بر حفظ توامان جان و کار تاکید می‌شد، می‌توان با کمترین آسیب جامعه، مردم و مجموعه کشور را از این مرحله عبور داد، تصمیمات ستاد ملی کرونا هم بر همین مبنا است. بازگشایی مراکز فرهنگی، سینماها، کنسرت‌ها، مراکز تفریحی، کلاس‌های آموزشی، آموزشگاه‌های تخصصی و خصوصی، مهدکودک‌ها، مراکز گردشگری و... براساس همین استراتژی است اما آنچه مهم است پروتکل‌های سخت‌گیرانه لازمه این مرحله است و با پروتکل‌های متعدد و نظارت‌های سخت‌گیرانه را اتخاذ کرده‌ایم و آنها را دنبال خواهیم کرد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: این تصمیم گیری‌ها به مثابه عادی شدن اوضاع نیست، ‌در مرحله جدیدی از مبارزه با کرونا، سیاست‌های سخت گیرانه نظارتی و کنترلی را همراه با راه اندازی معیشت و زندگی اقتصادی در دستور کار داریم، هدف کلی ما در مبارزه با کرونا را حفظ جان مردم در مقابل بیماری، افزایش ظرفیت مراکز درمانی بر میزان شیوع و همینطور راه اندازی اقتصاد و مقابله با بیکاری‌های ناشی از کرونا است. به همین منظور پنج وظیفه را همزمان دنبال کردیم که در تمام جلسات دولت و جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا این وظایف در حال پیگیری است.

وی تامین نیازهای بهداشت و درمان و افزایش آزمایشگاه‌ها را نخستین اقدام برشمرد و گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تعداد آزمایشگاه‌ها از ۱۲۰۰ به ۲۰۰۰ مورد افزایش خواهد یافت. گسترش امکانات زیرساختی مانند تخت‌های آی سی یو و سی تی اسکن‌ها در همه استان ها در حال پیگیری است. علاوه بر این ۵۰ هزار متخصص و فوق تخصص و اعزام سه هزار متخصص در بخش‌های مختلف در مناطق محروم و تقویت شبکه بهداشت از استراتژی های ما است که به جد دنبال خواهد شد، غربالگری و تست هوشمند برنامه مداوم نظام سلامت خواهد بود، این زیرساخت‌ها ما را نه تنها در برابر موج‌های جدید کرونا بلکه در برابر بیماری‌های ناشناخته مجهز خواهد کرد.

ربیعی استمرار و گسترش خدمات ضروری جامعه از جمله امنیت، آب، برق، گاز و  حمل و نقل را اقدام دوم عنوان کرد و گفت: گسترش این خدمات از مسائلی است که در دستور کار دولت و ستاد مقابله با کرونا قرار دارد و خدمات اصلی جامعه نه تنها هرگز دچار کاستی نخواهد شد بلکه رو به تقویت می‌رود، تامین کالاهای ضروری سومین اقدام دستور کار دولت است، با میزان ارز پیش بینی شده، حمایت غذایی را با تامین کالاهای اساسی از کل جامعه به ویژه اقشار نیازمند به کالاهای ارزان دنبال خواهیم کرد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: تولیدات حوزه سلامت با همکاری شرکت‌های دانش بنیان تداوم خواهد داشت، موانع تولید در بخش سلامت در حل جلسه ستاد بررسی و رفع می‌شود. همچنین گسترش امکانات زیرساختی مانند تخت‌های آی سی یو و سی تی اسکن‌ها در تمام استان ها در حال پی گیری است، حضور حدود ۵۰ هزار کادر درمانی متخصص و فوق تخصص و ۳ هزار متخصص در بخش های مختلف مناطق محروم و تقویت شبکه های بهداشتی از استراتژی‌های دولت است که به صورت جدی دنبال می شود، این اقدامات زیرساخت درمانی و بهداشتی کشور را  نه تنها در مواجهه با موج‌های جدید، بلکه در برابر بیماری‌های ناشناخته آینده هم مقاوم و آماده می‌کند، غربال‌گری وارد مراحل جدیدتری شده است؛ بیماریابی فعال به سطح خانواده‌ها خواهد رسید غربالگری و آزمایش هوشمند برنامه مداوم نظام سلامت کشور خواهد بود.

وی افزود: ارزیابی ستاد کرونا چشم انداز نزدیکی را از پایان کرونا نشان نمی دهد، همه تلاش دولت بر اساس پیش گیری از غافل‌گیری در مقابل بوجود آمدن موج های جدید کرونا است برنامه‌ریزی در این زمینه به نحوی خواهد بود که همواره امادگی لازم برای غلبه به موج جدید وجود داشته باشد که استراتژی بخش سلامت کشور  همین است، امروز به رغم افزایش عددی مبتلایان که ناشی از غربال‌گری و بیماریابی فعال در کشور و همچنین فرهنگ‌سازی و آموزش و ایجاد حساسیت میان مردم بوده، آنچه مهم است اینکه در پایان خط مبارزه با کرونا کاهش مرگ ومیر مبتلایان به کووید ۱۹ است که اکنون با یک شیب رو به پایین در حال حرکت است.   

ربیعی درباره احتمال موج دوم و سوم شیوع ویروس کرونا در کشور و برنامه‌های دولت برای مقابله و جلوگیری از این مسئله گفت: نظر کارشناسان وزارت بهداشت این است که ما هنوز در موج اول کرونا هستیم. آنها هیچ اعتقادی ندارند که ما وارد موج دوم شده‌ایم. آنچه در برخی از استان‌های جنوبی مشاهده شد، استان‌هایی بودند اساسا هیچ پیکی را تجربه نکردند لذا ما این شیوع را هیچ پیک و موج جدیدی محسوب نمی‌کنیم.  

سخنگوی دولت ادامه داد: متوسط نمودار ما یک شیب نرمال را نشان می‌دهد، علت آنچه در آمارها آمده و موجب برخی نگرانی‌ها شده است، یعنی آمار افزایش مبتلایان باید توضیح بدهیم که علت آن، بیماریابی فعال ماست. تست‌های ما به روزی ۲۵ هزار تست رسیده است.  
سخنگوی دولت با بیان اینکه کشف و ایزوله کردن در مرحله نخست انجام می‌شود، یادآور شد: به علت بیماریابی فعال، آمار مبتلایان هم بیشتر شده است. این به معنای موج دوم نیست. در استان خوزستان، مشارکت مردم و توصیه‌ها زیر ۵۰ درصد بوده است. مراسم‌های شادی و عزای خود را جمعی برگزار کردند. اخبار زیادی در این رابطه داشتند و مراعات هم نکردند.  

وی اضافه کرد: در یکی از استان جنوبی هم در بازار ماهی‌فروشان ملاحظات لازم رعایت نشده بود. باید توصیه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم، ناچاریم هم بازگشایی را انجام دادیم که مسیر گریزناپذیر مقابله با کرونا است و هیچ کشوری سیستم‌های خود را تعطیل نکرده است. به نظرم، ما به موقع سیستم‌ها را بسته و به موقع هم باز کردیم. مثلث رعایت نکات بهداشت فردی، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک باید توسط همگان رعایت شود، هر استانی که شبیه خوزستان شود ما در آنجا به تصمیمات سخت‌گیرانه باز می‌گرددیم و محدودیت‌ها بیشتر می‌شود، این استراتژی ماست که به سایر استان‌ها هم ابلاغ شده است.

به گزارش ایرنا ربیعی در پایان خاطرنشان کرد: نظام رفاهی و بانک رفاه ایرانیان بیش از گذشته تقویت شده و هر روز هم بانک جدید به آن می‌پیوندد. ما این ۴ میلیون نفر را از بانک‌های اطلاعاتی که در هیچ کجا بیمه نبودند پیدا کردیم و تحت پوشش قرار دهیم، شهرداری‌ها و وزارت کشور هم به ما کمک کردند، حتی روی شناسایی دستفروشان و پیک‌های موتوری حرکت کردیم و الان این بانک، بانک کاملی است اما با قطعیت نمی‌توانیم بگوییم که می‌تواند همه را تحت پوشش قرار بدهد. ولی در هر حال امروز بانک ما بسیار بهتر از قبل عمل می‌کند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.