آیا سخنگوی وزارت بهداشت قربانی چالش آمار کرونا شد؟
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، به نقل از روزنامه آرمان ملی این درحالی است که روند افزایش موارد جدید بیماری از یک ماه قبل شروع شد. یعنی از ۱۳ اردیبهشت که ۸۰۰ مبتلا شناسایی شدند و بعد به‌تدریج به بالای سه هزار در روز نفر رسید، اما احسان مصطفوی معتقد است: این موضوع پیام خوبی دارد؛ یعنی اینکه اگر بپذیریم حدود ۱۵ میلیون نفر مبتلا به ویروس شدند، یعنی اینکه میزان کشندگی ویروس خیلی کمتر از چیزی است که تصور ما و جامعه جهانی بوده و با ویروس خوش‌خیم‌تری مواجه هستیم.

وی افزود: در استان‌هایی که سِرو مثبت بودن کمتر است، انتظار داریم در روزها و هفته‌های آینده دچار پیک‌های بیشتری شوند، اما استان‌هایی مثل قم و گیلان و اصفهان و البرز شواهد می‌گوید درصد قابل توجهی از جمعیت شاید بیماری را گرفته باشند و انتقال در جمعیت عمومی آنها شاید کمتر خواهد شد. اما سیر انتقال بیماری قطعا در تابستان هم ادامه خواهد داشت و انتظار داریم درصد سرومثبت شدن جمعیت از حدود ۱۵ میلیون نفر بالاتر رود و این یعنی پیش آگاهی خوب برای پاییز خواهد داد که در فصل زمستان با مساعد شدن شرایط انتقال ویروس، اما سیکل انتقال کمتر شود.

این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که بررسی آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد طی ۱۰ روز اخیر "۱۰ تا ۲۰ خرداد" به‌طور متوسط در هر ساعت، حدود ۱۱۲ نفر در ایران مبتلا و دو تا سه نفر قربانی این ویروس شده‌اند. همچنین در هر ساعت ۹۰ نفر نیز بهبود یافته‌اند.بعد از گذشت 110 روز از شيوع ويروس کرونا در کشور، يکي از موضوعات چالش برانگيز فارغ از موضوع سلامت عمومي، ارائه اعداد و ارقام رسمي ارائه شده از سوي وزارت بهداشت است.

بعد از مشاهده اولين مورد ابتلا به کرونا در ايران و شهر قم، وزارت بهداشت اعلام کرد اين وزارتخانه مرجع رسمي ارائه آمار است و مردم به آمارهاي ديگر توجهي نداشته باشند. اين ادعا در حالي مطرح مي‌شد که شبکه‌هاي اجتماعي اخباري در رابطه با شيوع کرونا بيش از آمار رسمي در کشور منتشر مي‌کردند و صحبت‌هاي ضد و نقيض برخي از مسئولان استاني نيز به اين امر دامن مي‌زند و آنها معتقد بودند که آمار استاني که از سوي وزارت بهداشت مطرح مي‌شود، بخش کوچکي از تعداد مبتلايان در استان متبوع‌شان است.

در اين بين از روز ابتداي اسفند که وزارت بهداشت آمار مربوط به کرونا را روزانه اعلام مي‌کرد، کيانوش جهانپور، مدير روابط عمومي و ارتباطات وزارت بهداشت، مسئول ارائه آمار روزانه و مرجع رسمي پاسخ به سوالات خبرنگاران در رابطه با شيوع کرونا شد.

خبرگزاري‌ها و روزنامه‌ها نيز از کيانوش جهانپور به عنوان سخنگوي اين وزارتخانه نام مي‌بردند، بدون اينکه وزارتخانه وزارت بهداشت واکنشي نشان دهد، تا اينکه روز گذشته سعيد نمکي، وزير بهداشت در حکم انتصاب سيما سادات لاري به عنوان سخنگو، خطاب به او نوشت:

از آنجا که هرگونه اظهارنظر سخنگو، ديدگاه رسمي دستگاه و وزير مربوطه تلقي مي‌شود لذا قبل از طرح موارد در رسانه‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي ضروري است هماهنگي لازم با اينجانب به‌عمل آيد.

نمکي همچنين نوشته است: قبلا هيچکدام از همکاران به عنوان سخنگوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي منصوب نشده‌اند.

با توجه به اين موضوع لاري با حفظ سمت معاون فرهنگي و دانشجويي وزارت بهداشت به عنوان سخنگوي اين وزارتخانه منصوب شده است و در اولين ارائه آمار رسمي‌اش اعلام کرد: از دوشنبه "19 خرداد" تا سه‌شنبه "20 خرداد" 2095 بيمار جديد کوويد 19 در کشور شناسايي شدند و مجموع بيماران کوويد 19 در کشور به 175 هزار و 927 نفر رسيد.

همچنين در طول اين مدت، 74 بيمار کوويد 19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان اين بيماري به هشت هزار و 425 نفر رسيد. خوشبختانه تاکنون 138 هزار و 457 نفر از بيماران، بهبوديافته و يا از بيمارستان‌ها ترخيص شده‌اند. همچنين 2639 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند.

 لاري درباره جزئيات ديگر شيوع کرونا در کشور و شهرهاي قرمز و زرد توضيحي ارائه نداد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.