دستورالعمل پیشگیری از کرونا در خوابگاه‌های علوم پزشکی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بیماری نوپدید کووید ۱۹ که عامل آن ویروس مرموز و بسیار مسری SARS-CoV-۲ است یکی از مهمترین و پیچیده‌ترین تهدید‌های حال حاضر سلامت بشر است که در مدت کوتاهی پس از شروع، جمعیت عظیمی را در سراسر جهان مبتلا کرده است. علائم این بیماری شامل تب، سرفه و تنگی نفس است که در موارد شدیدتر می‌تواند منجر به مشکلات شدید تنفسی و حتی مرگ بیمار شود.

این ویروس معمولاً از طریق تماس مستقیم با قطرات تنفسی یک فرد آلوده که می‌تواند ناشی از عطسه و سرفه باشد، منتقل می‌شود. تماس با سطوح آلوده به ویروس و تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان می‌تواند راه دیگر انتقال ویروس به افراد باشد.

ویژگی‌های این بیماری از جمله دوره مخفی و بدون علامت چند روزه، قدرت انتقال سریع و عدم پاسخ به درمان در بخشی از بیماران باعث شده است نظام‌های سلامت در مواجهه با این بیماری و همه گیری آن با چالش‌های پیچیده‌ای روبرو شوند.

مهمترین روش کنترل این بیماری، آموزش همگانی به منظور آگاه سازی، توانمند سازی و افزایش مشارکت جامعه با هدف پیشگیری از سرایت آن است. جلوگیری از تجمع افراد "دور گزینی اجتماعی یا فیزیکی" تشخیص و درمان زودرس، ایزوله کردن افراد مبتلا از مراحل اولیه بیماری، ردیابی افراد پرخطر و استفاده مناسب از وسایل حفاظت شخصی مهمترین راهبرد‌های کنترل این بیماری است.

دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و خوابگاه‌های دانشجویی از مراکز پر تجمع هستند که همزمان با شروع همه گیری ویروس کرونا در کشور تعطیل شدند. اگر چه بخشی از دستیاران و دانشجویان علوم پزشکی بر حسب ضرورت در خوابگاه‌ها ماندند. همچنین با بهبود اوضاع و کنترل بهتر بیماری ممکن است تعداد بیشتری از خوابگاه‌ها باز شده و به فعالیت خود ادامه دهند.

این راهنما و دستورالعمل به منظور کنترل و جلوگیری از انتقال بیماری کرونا ویروس در خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهیه شده است. اماکن دانشجویی در دستورالعمل حاضر شامل خوابگاه‌های دانشجویی، سالن‌های غذا خوری و طبخ غذا، سالن‌های ورزشی، کتابخانه و … است که دانشجویان در آن‌ها مشغول به فعالیت هستند.

لازم است دانشجویان بر اساس نوع فعالیت در دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها به دو دسته "دانشجویانی که بخش‌های بالینی و حضور در بیمارستان ندارند" و "دانشجویان دارای بخش‌های بالینی "دانشجویانی که نیاز به حضور در بیمارستان، مراکز درمانی و بالین بیماران دارند" تقسیم می‌شوند.

با توجه به این شرایط جهت اجتناب از انتقال بیماری کرونا در بین گروه‌های مختلف دانشجویی در خوابگاه‌های مختلف، طبقات مختلف و واحد‌های مختلف اسکان داده شوند.

ضدعفونی خوابگاه

در صورت بروز هرگونه علامت و یا ابتلا به بیماری دانشجوی بیمار به همراه افراد ساکن در اتاق در نقاهتگاه‌ها و محل‌های مشخص شده جهت گذراندن دوره درمان و یا قرنطینه انتقال و اسکان داده می‌شوند.

دانشجویان و کارکنان شاغل در خوابگاه‌ها و اماکن دانشجویی در صورت بروز هریک از علائم بالینی شامل احساس ضعف، خستگی، تب، سرفه، عطسه، تنگی نفس، گلودرد و آبریزش بینی فوراً اقدامات را انجام دهند و به نقاهتگاه‌های مشخص شده یا منزل شخصی "برای پرسنل" انتقال داده شوند.

تا حد امکان سرویس‌های بهداشتی، حمام، محل تهیه غذا، محل شستشوی ظروف و سایر محل‌های عمومی و مشترک مورد استفاده برای گروه‌های مختلف جداسازی شود به گونه‌ای که گروه‌های مختلف با هم حداقل تماس و انتقال بیماری را داشته باشند.

از خوردن غذا در محیط‌های عمومی و همچنین خوردن غذا‌های آماده "غذا‌های غیر کارخانه ای" کاملاً اجتناب شود و از مواد غذایی به صورت کاملاً پخته استفاده شود.

مقررات عمومی کنترل و پیشگیری از کرونا در خوابگاه‌های دانشجویی
ممنوعیت تجمع بیش از سه نفر در مکان‌های عمومی خوابگاه

_ عدم پذیرش مهمان و ملاقات کننده از خارج خوابگاه
_ عدم استعمال دخانیات در محیط خوابگاه

_ خودداری دانشجویان از رها کردن ظروف در آشپزخانه
_ ممنوعیت مکالمه با تلفن همراه در مکان‌های عمومی و راهرو‌ها

تعطیل بودن محل‌های تجمع شامل سالن غذاخوری، نمازخانه، سالن ورزشی، سالن IT و... یا رعایت حداقل شرایط استاندارد و فاصله یک و نیم متر تا دو متر در این مکان‌ها

تعطیلی تمام صنوف فعال در محوطه خوابگاه و دانشگاه نظیر آرایشگاه با رعایت حداقل شرایط استاندارد و فاصله یک و نیم متر تا دو متر در این مکان‌ها

محدودیت خروج دانشجویان حاضر در خوابگاه به جز برای حضور در بیمارستان دانشگاه/دانشکده. مسئولیت بررسی این موضوع با مسؤول خوابگاه است.

آموزش‌هایی برای مدیریت خوابگاه‌های دانشجویی در روزهای کرونایی
ظرفیت خوابگاه‌ها به نصف ظرفیت اسمی کاهش یابد.

حداکثر افراد ساکن در یک اتاق ۳ نفر باشند و فاصله حداقل ۲ متر بین آن‌ها رعایت شود.

تمام افراد شامل دانشجویان و کارکنان ساکن در خوابگاه در سامانه خود اظهاری وزارت بهداشت ثبت نام کنند و در صورتیکه علائم بیماری را نداشتند، فرم مربوطه را پرینت کرده و پس از امضا آن را به مدیر خوابگاه تحویل دهند.

_ استفاده از تخت‌های دو طبقه در خوابگاه ممنوع است.

_ تیمی از کارکنان و کارگران به منظور نظافت روزانه خوابگاه تشکیل شود.

_ قبل از بازگشایی عمومی خوابگاه، ابتدا کل محیط ضدعفونی شود.

امکانات نظافت و حفاظت شخصی مانند صابون، مواد شوینده و مواد ضد عفونی کننده، برای استفاده کارکنان و دانشجویان در مواقع لزوم در دسترس باشد.

دانشجویان و کارکنان خوابگاه از نظر تب و علائم احتمالی بیماری شامل سرفه، عطسه، و تنگی نفس هنگام ورود به خوابگاه و به منظور شناسایی زودرس افراد مبتلا به طور روزانه بررسی شوند.

از ضد عفونی کردن مرتب قسمت‌هایی نظیر نرده ها، دستگیره ها، میزها، صندلی‌ها و نقاطی که در تماس مشترک افراد هستند "روزانه یک نوبت" تمام تجهیزات نظافتی بلافاصله بعد از استفاده، قسمت کارگران و کارکنان، آشپزخانه، سالن غذاخوری و سالن شست و شوی لباس، تمام سطوح پر تماس "نظیر دستگیره درب‌ها، تلفن ها، میز‌ها و پیشخوان ها، کیبورد‌ها و..." به طور روزانه اطمینان حاصل شود.

از وجود سطل‌های زباله پدالی و قرار دادن کیسه‌های پلاستیکی درون آن‌ها در سالن‌های غذاخوری، از پوشیده بودن درب سطل‌های زباله در تمام مدت و گره زدن مناسب کیسه‌های زباله قبل از دفع آن‌ها و تمیزکردن فوری نشت مواد زائد کیسه‌های زباله اطمینان حاصل شود.

از نصب ظروف حاوی مواد ضدعفونی کننده دست‌ها با پایه نگهدارنده به تعداد مناسب در مکان‌های مناسب نظیر ورودی ها، طبقات و راهروها، سالن مطالعه و غذاخوری اطمینان حاصل شود.

برای توزیع مناسب غذا در بین دانشجویان "ترجیحا غذا در ظروف یک بار مصرف تحویل شود" برنامه ریزی شود.

خوابگاه دانشجویی

غربالگری در محیط‌های دانشجویی

به منظور پیشگیری از انتقال عفونت به سایرین و تشخیص زود هنگام بیماری، تمام دانشجویان و پرسنل خوابگاه باید از نظر احتمال ابتلا مورد بررسی قرار گیرند.

آموزش تمام دانشجویان و کارکنان درباره اصول حفاظت فردی، علائم بیماری، روش‌های پیشگیری و انتقال بیماری، آموزش کارکنان برای داشتن توجه و ظن بالینی بالا برای شناسایی موارد مشکوک، انجام غربالگری "ارزیابی دمای بدن و کنترل ظهور علائم مشکوک و محتمل در هر شیفت" آموزش دانشجویان و کارکنان با استفاده از پوستر‌ها با مضمون علائم هشدار دهنده صورت گیرد.

در افراد دارای علامت/ مشکوک: آموزش استفاده صحیح و دائمی از ماسک "ترویج بهداشت تنفسی" رعایت موازین کنترل عفونت به ویژه شستن دست‌ها و همچنین هدایت کردن بیمار به سمت یاداوری مسابقه سفر و تماس‌های خود با کادر درمانی ضروری است.

خوابگاه‌ها حداقل یک اتاق مناسب متناسب با تعداد دانشجویان و کارکنان برای برخورد با هر یک از شرایط احتمالی را در نظر داشته باشند تا در صورت مواجهه امکان جداسازی و کنترل عفونت "تا قبل ازانتقال به مراکز درمانی و یا نقاهتگاه" مهیا باشد.

نکات مهم رعایت دستورالعمل پیشگیری از کرونا در خوابگاه‌های دانشجویی

کارکنان مرکز، برای تماس با بیمار مشکوک به بیماری باید احتیاطات استاندارد، تماسی و قطره‌ای را رعایت کنند.

ضمن ثبت اسامی افرادی که به اتاق قرنطینه بیمار مشکوک وارد می‌شوند، باید ورود کارکنانی که وارد اتاق بیماران مشکوک / محتمل کرونا می‌شوند نیز به حداقل ممکن تقلیل یابد.

در فواصل زمانی کوتاه و به صورت مکرر، سطوحی که فرد مشکوک لمس می‌کند باید تمیز و گندزدایی شود.

به تمامی افراد در معرض تماس با فرد مشکوک به ابتلا در صورتی که حفاظت فردی را رعایت نکرده اند توصیه می‌شود تا مدت ۱۴ روز از زمان تماس، از حضور در مکان‌های عمومی و تماس با سایر افراد خودداری کرده و بر وضعیت سلامتی خود نظارت داشته باشند.

در صورت بروز هرگونه علائم، به ویژه تب، علائم تنفسی مانند سرفه یا تنگی نفس و اسهال، به مراکز درمانی مراجعه کنند.

رعایت اصول بهداشت محیط در بخش‌های عمومی خوابگاه‌های دانشجویی "نظیر سالن‌های ورزشی، مطالعه، نمازخانه و .." الزامی است. باشگاه خبرنگاران جوان

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.