ظرفیت داروی تولید داخل ۴ برابر نیاز کشور است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدرضا شانه‌ساز در افتتاحیه دومین نمایشگاه فارمکس گفت: تحریم‌های ناجوانمردانه یک کشور ظالم علیه سلامت و صنعت داروسازی ما روز به روز برای همه جهانیان آشکار می‌شود اما با همت محققان کمترین تاثیری در زمینه کمبود دارو نداشتیم و تلاش‌های آمریکا موثر واقع نشده است.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: امیدواریم در سایه صلح بین‌الملل بتوانیم در جهت افزایش امید به زندگی و کیفیت زندگی مردم سراسر دنیا و کشورهای مختلف گام‌های موثری برداریم و این اقدام در راستای صلح انجام شود، یکی از حلقه های مهم و اصلی تحقق استقلال و اقتصاد مقاومتی در زمینه تولید دارو است و امروز وزیر بهداشت ما فردی است که سابقه اداره بنگاه‌های داروسازی و واحدهای داروسازی را دارد. به همین لحاظ دغدغه مشترکی بین وزیر بهداشت و داروسازان وجود دارد و این همکاری در زمینه رسیده به اهداف بلند تولید دارو در کشور است.

وی افزود: دکتر نمکی وقتی در صنعت دارو مسوولیت داشت، دغدغه تولید مواد اولیه و مواد واسطه و تولید دارو را در سینه داشت و همواره تلاش می‌کردند؛ این اتفاق بیفتد در زمانی که در سازمان برنامه و بودجه حضور داشتند علی‌رغم همه مشکلات تلاش می‌کردند تا با شرکت‌های مختلف بین‌المللی ارتباط برقرار کنند تا در زمینه تولید مواد حد واسط به خودکفایی برسیم می‌شد تا از خام فروشی مشتقات نفتی فاصله بگیریم، در کشورمان در زمینه تولید مواد اولیه ظرفیت بسیاری داریم و امروز تلاش می‌کنیم علاوه بر تولید مواد اولیه ساخته شده در کشور پا را فراتر بگذاریم و به سراغ ساخت مواد حد واسط و تجهیزات و ماشین آلات برویم. تلاش می‌کنیم در زمینه تولید داروی مورد نیاز قدم برداریم و این موضوع به عنوان اولویت مطرح شده است.

شانه‌ساز گفت: کمتر از یک ماه پیش واحد تولید مواد اولیه استامینوفن در استان مرکزی افتتاح شد و جالب تر اینکه تمام ماشین‌آلات این واحد به دست هم وطنان خود ما تولید شد که این موضوع بسیار افتخارآمیز است. امروز در جایگاهی قرار گرفتیم که در مجلس ما سه نفر از همکاران داروساز حضور دارند و می‌توانند به صنعت دارو کمک کنند، امیدوارم در سال‌های نزدیک ارزآوری در حوزه دارو بر ارزبری غالب شود و چهره داروسازی کشور در دنیا عوض شود و امیدواریم در کنار این موضوع هم مردم ما و هم مردم سایر کشورهای منطقه از داروهای با کیفیت ارزان‌قیمت بهره مند شوند.

رئیس سازمان غذا و دارو در جمع خبرنگاران گفت: در مراسم امروز شاهد حضور سفیران خارجی هستیم که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت بازار ایران در عرصه بین‌الملل است، این نمایشگاه با حضور شرکت‌هایی که ۷۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز کشور را تولید می‌کند برگزار خواهد شد.  این شرکت‌ها حلقه مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی به شمار می‌روند و از سوی دیگر ارزش افزوده‌ای فوق العاده زیادی برای کشور ما دارند. تولید مواد اولیه عمدتا متکی به مواد نفتی و مشتقات نفتی و گیاهان دارویی است که همین محصولات در کشور ما به صورت خدادادی و استثنایی وجود دارد و ما جزو معدود کشورهایی هستیم که این مواد را دارا هستند و همین موضوع از لحاظ ارزش افزوده اهمیت زیادی را برای ما دارد.

وی اظهار کرد: با تلاش محققان کشور، داروهای هورمونی را تولید کردیم و خوشبختانه داروهای جدید دیگری هم رونمایی خواهد شد و در حوزه مواد اولیه نیز شاهد رونمایی از اقلام جدید بودیم، 3 درصد داروهای ما توسط واردات انجام می‌شود، این اقلام ۴۰ درصد ارز دارو را به خود اختصاص داده است‌، در حوزه تولید داروهای داخل ارزبری حدود ۷۰۰ میلیون دلار است، و در حوزه مواد اولیه که ۶۵ درصد آن در کشور تولید می‌شود، ۱۷۰ میلیون دلار ارزبری دارد، تولید مواد حد واسط در دستور کار ما قرار دارد که با رسیدن به این هدف، مستقیما به صنایع نفتی وصل خواهیم شد و دارای ارزش افزوه زیادی است و ارز آوری ما در حوزه دارو مثبت خواهد شد. امروز رونمایی از کتاب دایره‌المعارف را داریم که در اختیار دانشمندان و محققان قرار می‌گیرد.

به گزارش فارس شانه ساز در پایان درباره کمبود انسولین گفت: انسولین تولید داخل وارد بازار شد و واردات آن در حال انجام است و در این زمینه برای مدیریت مصرف از الگوی یک دوازدهم و دو دوازدهم استفاده شده و در ۶هزار داروخانه منتخب انسولین توزیع می‌شود، انسولین بالاترین میزان ارزبری داروی کشور را دارد و به دلیل شیوع بیماری کرونا و مشکلات حمل و نقل و همچنین تحریم‌ها با مشکلاتی در زمینه تامین این دارو مواجه شدیم و حدود یک ماه است که این مشکلات رفع شده است، در خصوص صادرات دارو نیز ظرفیت تولید داروی کشور ما ۴ برابر نیاز کشور است و می‌توانیم جمعیتی حدود 300 میلیون نفر را پوشش دهیم. مشکلات ارزی داریم که با بانک مرکزی درحال رایزنی هستیم، همه داروهای مد نظر درمان کرونا در کشور توانایی تولیدشان را داریم، هریک از این اقلام اعلام شود که برای پروتکل دارویی کشور تایید شده است در کشور تولید خواهند شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.