نسخه‌نویسی الکترونیکی در تمام بیمارستان‌های دولتی محقق شد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، طاهر موهبتی در خصوص نسخه نویسی الکترونیکی در سراسر کشور گفت: خوشبختانه نسخه نویسی الکترونیکی طی ۳ ماه اخیر با اتفاقات خوبی در توسعه زیرساخت‌ها همراه بوده است، زیرا در سال گذشته در سازمان بیمه سلامت به صورت پایلوت اجتماعی فعالیت داشته ایم، اما امسال زیرساخت بهتری برای نسخه نویسی الکترونیکی به وجود آمد به طوری که در حال حاضر از مجموع ۱۷ هزار طرف قرارداد ۹ هزار قرارداد دیگر متصل به نسخه نویسی الکترونیکی شدند، این یعنی نسبت به اوایل سال با پیشرفت چشمگیری رو به رو شده ایم.

وی افزود: تا پایان سال و براساس هدف گذاری‌های انجام شده ۸۰ درصد طرف قرارداد‌ها باید از نسخه نویسی الکترونیکی استفاده کنند، البته شرایط کرونا در تسریع روند این موضوع حائز اهمیت است به طوریکه با رعایت اقتضائات بیماری کرونا و حفظ فاصله گذاری اجتماعی نسخه نویسی الکترونیکی یکی از مهمترین تصمیمات تاثیر گذار است، نسخه پیچی الکترونیکی نیز علاوه بر نسخه نویسی الکترونیکی در کشور رشد قابل توجهی داشته و در حال حاضر ۴ هزار مرکز نسخه پیچی الکترونیکی را انجام داده اند، خوشبختانه استفاده از نسخه پیچی و نسخه نویسی الکترونیکی به سرعت در حال افزایش بوده و پیش بینی ما این است که از ابتدای شهریور قالب نسخه‌های دریافتی و نسخه پیچی الکترونیکی به صورت الکترونیکی انجام شود.

رئیس سازمان بیمه سلامت در خصوص اینکه نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی در بیمارستان‌ها به چه صورت انجام می‌شود گفت: نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی در بیمارستان‌ها توسط سامانه تبادل اسناد صورت می‌گیرد همچنین این موضوع در تمام بیمارستان‌های به غیر از بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی محقق شده است به طوریکه امسال در نظر داریم در بخش غیر دولتی و بخش خصوصی سامانه تبادل اسناد  را مستقر کنیم، خوشبختانه نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی در بخش دولتی ۱۰۰ درصد محقق شده است.

موهبتی در خصوص اجرای طرح نسخه نویسی الکتریکی در ۹ هزار مطب در کشور اظهار کرد: یکی از پروژه‌های مهم ما در سازمان بیمه سلامت در بخش استقرار سازمان الکترونیک، پروژه نسخه پیچی الکترونیک است. در این کار تمام پزشکانی که تجویز پزشکی می‌خواهند انجام دهند باید نسخه‌ها را به شکل الکترونیکی برای ما ارسال کنند. فرآیند به این شکل است که بیمار با ارائه کد ملی، اعتبار سنجی و اهراز هویت، می‌تواند خدامات آزمایشگاهی و دارویی را از پزشک دریافت کند.

وی تصریح کرد: به طور آنلاین تمام قواعد بیمه‌گری و پروتکل‌های دارویی رعایت می‌شود. به طور مثال دارو‌هایی که خاص هستند و تجویز و ارائه آن تحت شرایط خاصی است نیز به همان شکل ویژه در نسخه‌های الکترونیک مد نظر قرار می‌گیرند. از جمله ویژگی‌های این سامانه این است که بیمار مجبور نیست با مراجعه به هر پزشک، مجددا عکس برداری کند و همه‌ی سابقه آن ثبت و به پزشک بعدی نشان داده می‌شود. ۶۰ درصد از حدود ۱۷ هزار پزشکی که با ما قرارداد دارند، یعنی ۱۰ هزار و ۵۰۰ مطب پزشکی در حال ارسال آنلاین نسخ پزشکی‌ برای سازمان هستند.

رئیس سازمان بیمه سلامت گفت: تاکنون چهار میلیون نسخه به صورت الکترونیکی ارسال شده است، داروخانه‌هایی که تمایل داشتند، با طرحی تشویقی دعوت به این سامانه شدند. داروخانه ها اگر عضو این سامانه شوند تا پایان ماه دریافتی‌های آن‌ها پرداخت خواهد شد. در حال حاضر از مجموع حدود ۱۳ هزار طرف قرارد داد، ۴ هزار و ۶۰۰ مورد داریم که در حال انجام نسخه پیچی‌های الکتریکی در بحث آزمایشگاهی و تصویر برداری و داروخانه‌ها هستند، دلیل مقاومت برخی داروخانه‌ها در امر نسخه پیچی الکترونیک می‌تواند رشد ناکافی دولت الکترونیک باشد که البته این نقایص در ابتدای راه الکترونیکی شدن طبیعی است. تغییر این رفتار زمان می‌برد و خوشبختانه پیش بینی ما که پوشش هشتاد درصدی تا پایان سال بود، با توجه به شیوع کرونا، تسریع شد.

موهبتی در خصوص گردآوری اطلاعات جامع بیمه‌ای برای اولین بار در کشور گفت: چیزی به نام پایگاه اطلاعت برخط کشور داشتیم که اواخر بهمن سال گذشته افتتاح شد. تمام اطلاعات درمانی بیمه شدگان کشور در این پایگاه باید بارگزاری شود که به فراخور تعداد مراجعه‌ای که داریم این اطلاعات در‌ پایگاه برخط بیمه شدگان کشور بارگزاری خواهد شد، کلیه ارائه دهندگان خدمت مکلف هستند از پایگاه نسخه نویسی الکترونیک در هنگام ارائه خدمت استعلام کنند. با راه اندازی این پایگاه هر ایرانی بر اساس کد ملی دفترچه خواهد داشت و امکان هم پوشانی از بین خواهد رفت؛ یعنی دیگر افرادی که چند دفترچه بیمه دارند، نخواهیم داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با تحت پوشش قرار دادن معتادان و انجام خدمات بیمه ای برای آنها گفت: سال گذشته به دلیل منفک شدن بودجه بیمه سلامت، برنامه خاصی برای ارائه خدمات به معتادان نداشتیم، خوشبختانه امسال از ابتدای اردیبهشت، بیمه سلامت، بیمه این دسته از هموطنان را که توان مالی خوبی ندارند را رایگان کرد و برای آنها در تهیه داروهای ویژه، یک بسته حمایتی در نظر گرفت. براین اساس در مراکز درمانی، بیشترین مراجعات در بخش سرپایی انجام شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان رئیس سازمان بیمه سلامت در پایان اضافه کرد: امسال با هماهنگی‌های صورت گرفته، اعتبار مورد نیاز برای بیمه این افراد تامین شد، به طوریکه همه افراد در سراسر کشور می ‌توانند از مراکزی که برای این کار اختصاص داده شده است، بهره‌مند شوند. براین اساس تعداد ۵۰۰ مرکز درمانی برای کمک به معتادان بی‌بضاعت در نظر گرفته شده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.