در مواجهه با بیماری کووید-۱۹ با مشکل جدی در رابطه با توزیع و تخصیص منابع روبرو نبوده‌ایم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، باقر لاریجانی ضمن تشریح آمارهای مربوط به همه گیری کووید 19 در ایران، دسترسی عادلانه مردم به امکانات سلامت را یک ضرورت خواند.

نایب رییس شورای عالی اخلاق پزشکی ادامه داد: اخلاق حرفه ای در کشور دارای سابقه طولانی است، سامانه ملی اخلاق در پژوهش‌ های زیست پزشکی، راه را برای بررسی اخلاقی سریع طرح‌های تحقیقاتی در موضوع کووید 19 و نظارت بر آنان بسیار هموار کرده است؛ به طوری که در چند ماه اخیر حدود 250 کارآزمایی بالینی مرتبط با کووید 19 در این سامانه ثبت و توسط کمیته‌های اخلاق در پژوهش کشور بررسی شده است، خوشبختانه فعالیت‌های قابل توجهی در حوزه اخلاق حرفه‌ای، در جنبه‌های مختلف آموزش، پژوهش و بالین انجام شده است که زیرساخت ‌های ارزشمندی را برای توسعه اخلاق در کشور فراهم ساخته است.

وی تدوین اولین دایره المعارف اخلاق پزشکی جامع اسلامی با همکاری متخصصین بین المللی را یک موفقیت بزرگ خواند و افزود: در مرحله اول، تدوین 110 مدخل به اندیشمندان ایرانی و خارجی سپرده شده است، تشکیل شبکه بین المللی مراکز همکار سازمان بهداشت جهانی در زمینه اخلاق پزشکی در منطقه حائز اهمیت است و  ایجاد چنین شبکه گسترده ای از مراکز همسو موجب تبادل اطلاعات و تجربیات موفقیت و شکست کشورها در مواجهه با بیماری کووید-19 دانست و گفت: در این زمینه طی هفته های گذشته با کشورهایی همچون پاکستان، لبنان و اندونزی جلسات هم اندیشی برگزار شده است.

لاریجانی گفت: تاکنون در مواجهه با بیماری کووید-19 با مشکل جدی در رابطه با توزیع و تخصیص منابع روبرو نبوده ایم، توزیع در کشور عادلانه  بوده است علیرغم تحریم اقتصادی شدید موجود علیه ایران، با اتکای به همبستگی آحاد ملت با دولت، موفقیت ‌های حاصل شده در مبارزه با این همه گیری بسیار ارزشمند بوده است.

نایب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی تصریح کرد: با توجه به تفاوت های فرهنگی و مذهبی تدوین گایدلاین های اخلاقی کشوری در مواجه با کووید-19 در دست تدوین است، سعی شده است در این راهنماها مواردی همچون توزیع و تخصیص منابع "در سطح خرد و کلان" تریاژ بیماران برای دریافت منابع محدود مثل ونتیلاتور و خدمات پیشرفته حیات، اتونومی افراد و تصمیم‌گیری در مورد قرنطینه و محدودیت آمد و شد، تحقیقات و چگونگی آوردن آنها بر بالین بیماران، استفاده از داروهایی که اثر آنها در این بیماری شناخته شده نیست، رازداری و حفظ محرمانگی اطلاعات ، مواجهه با گروه‌های آسیب پذیر و وظایف کشورها در مقابل جامعه جهانی مدنظر قرار گیرد.

وی اظهار کرد: بحث حفظ کرامت انسانی و احترام به حریم خصوصی فرد مبتلا به بیماری کووید 19 بسیار مهم است و بدون کسب اجازه از فرد نباید تصویرش در رسانه ها منتشر گردد. ایشان همچنین تاکید کرد که اطلاع رسانی و ارتباطات بین المللی در زمینه این بیماری می بایست شفاف و صادقانه باشد و از اظهار نظرهای غیر مستند در این خصوص اجتناب شود، یکی از محدودیت اخلاق حرفه‌ای در نظام سلامت فعلی کشور عدم وجود نظارت‌‌های اخلاقی است که لازم است در بحران کرونا مورد توجه قرار گیرد.

در بخش دیگری از این وبینار علیرضا منجمی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی به تبیین نقش فلسفه پزشکی و علوم انسانی در شرایط بحران کرونا را پرداخت و با تاکید بر ضرورت عمومی سازی اطلاعات موثق و نقش رسانه ها در این امر، بر لزوم تربیت خبرنگار حوزه سلامت تاکید کرد.

وی همچنین مساله دیرماندگی امور بهداشتی را یک مشکل عمده خواند و گفت: متاسفانه همیشه توجه به امور بهداشتی کمتر از امور سلامت بوده است که این امر شکافی را بین دو مفهوم سلامت فردی و سلامت جمعی ایجاد میکند که شاید به همین دلیل اکنون شاهد بار کاری زیادی به تیم درمان هستیم.

در ادامه علیرضا پارساپور عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز به بیان مفاهیمی در ارتباط با رابطه پزشک و بیمار، محرومیت بیمار از دریافت خدمات سلامت به دلیل نگرانی پزشک از عواقب احتمالی تماس مکرر با بیمار، ضرورت ایجاد شرایط ایمن برای کادر درمان، حمایت عاطفی و دلجویی از کادر درمان، ایجاد توازن منطقی بین انتظارات از کادر درمان و منافعی که شامل حال آنها می شود و لزوم ویزیت های مجازی پرداخت.

در بخش دیگری از این وبینار علیرضا نمازی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضمن بازخوانی علوم انسانی سلامت در همه گیری کووید 19، بر لزوم درس گیری از پاندمی حاضر و تدوین الگوهای تلفیق بین رشته ای تاکید کرد و مفاهیمی همچون آوار اطلاعات، جنون اطلاعات و رژیم اطلاعات را تشریح کرد.

به گزارش وب‌دا در بخش انتهایی وبینار غلامحسین مقدم حیدری عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی، سخنرانی با موضوع زیست سیاست و همه گیری کووید 19 را ارائه کرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.