سیاست دارویی وزارت بهداشت تشویق سرمایه‌گذاری خارجی به جای واردات است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعید نمکی روز دوشنبه در مراسم افتتاح کارخانه تولید قلم انسولین که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: این پروژه مشترک ایرانی خارجی، به عنوان یکی از دستاوردهای مهم نظام دارویی کشور در بعد از انقلاب به شمار می‌رود، ما به سرمایه گذاران خارجی برای حضور در ایران تاکید می‌کنیم، سیاست ما این است که به جای واردات دارو، سرمایه گذاری خارجی در کشور را حمایت کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به آمار بالای مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر در کشور گفت: سالانه ۳۱۳ هزار مرگ ناشی از بیماری‌های غیر واگیر در کشور اتفاق می‌افتد و قصد داریم در مسیر پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های غیر واگیر گام برداریم، البته این گونه نیست که به فکر مشکلات دارویی بیماری‌های غیر واگیر نباشیم. پروژه مشترک در زمینه تولید قلم انسولین، یکی از برنامه‌های موفق کشور در نظام دارویی است، با توجه به گسترش بیماری دیابت در دنیا و ایران کنترل این بیماری با استفاده از روش‌ها و شیوه‌های نوین دارویی ضروری است، با انجام پروژه‌های مشترک دارویی، خواهیم توانست کارهای بزرگ در صنعت دارو انجام دهیم.

در ادامه محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو بر افزایش تولید انسولین قلمی در کشور همزمان با تامین کافی انسولین تزریقی مورد نیاز بیماران دیابت در کشور تاکید کرد و گفت: فرآورده دارویی که تولید آن در کشور آغاز شده است، انسولین کلارژن است محصولی ارزشمند که از حدود یک ماه پیش در ایران تولید و محصول آن وارد بازار شده بود و با استقبال بسیار خوب پزشکان و بیماران مواجه شده است، انسولین بیشترین میزان ارزبری را در بین تمام داروهای وارداتی به کشور دارد. تولید این دارو که یک محصول بایوتکنولوژی است حدود ۲۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به همراه دارد و یک افتخار برای نظام سلامت و صنعت دارویی کشور است.

وی افزود: فرآورده های دارویی زیادی اخیرا در صنعت دارویی کشور تولید شده و منتظر برگزاری مراسم رونمایی و افتتاح رسمی هستند و شرکت های تولیدی زیادی پشت نوبت برگزاری این نوع مراسم هستند، دو طی هفته های آینده مراسم متعددی از رونمایی های دارویی را در کشور خواهیم داشت، ظرفیت بزرگی برای تولید داروهای وارداتی در کشور وجود دارد و شرکت های دارویی می توانند با تولید این داروها حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد خرید دارو را به خودشان اختصاص دهند. در این مسیر شرکت های دانش بنیان نقش مهمی ایفا می کنند و انتظار داریم این شرکت ها در تولید حدود ۴۰۰ میلیارد تومان فرآورده دارویی جدید مشارکت کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: از این پس نیازهای دارویی کشور را به صورت مقطعی اعلام نمی کنیم بلکه فهرست محصولاتی که اکنون به صورت وارداتی در کشور وجود دارند و نیاز به تولید  آنها در کشور وجود دارد در سایت سازمان غذا و دارو قرار می گیرد. این نیاز فقط در حوزه دارو نیست و در حوزه تجهیزات پزشکی و فرآورده های غذایی هم خواهد بود. امیدواریم با تولید این محصولات و کمک سازمان غذا و دارو برای صدور مجوز تولید این محصولات استراتژیک زمینه صادرات آنها در سطح منطقه نیز فراهم شود.

به گزارش ایرنا شانه ساز در پایان اضافه کرد: وزیر بهداشت از زمان شروع فعالیت خود در وزارت بهداشت اصرار داشت که محصولاتی که ارزبری بالایی دارند در داخل کشور تولید شود و با وسواس این موضوع را دنبال می کند و از سازمان غذا و دارو مطالبه دارد. بیشترین محصولاتی که ارزبری بالایی دارند انسولین و محصولات و مشتقات پلاسما و فرآورده های بایوتکنولوژیک است . قلم انسولین هم یکی از آنهاست و امیدواریم بتوانیم با ادامه این مسیر سهم خود را در مسیر جهش تولید ادا کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.