هشت هزار میلیارد تومان این هفته در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علی ربیعی امروز سه شنبه در نشست خبری به مصوبات ستاد کرونا اشاره کرد و گفت: همچنین تصمیماتی که در ستاد ملی کرونا که با حضور رهبر معظم انقلاب اتخاذ شد ما را وارد مرحله جدیدی کرده است. تاثیر گذاری کرونا بر عرصه‌های سلامت، اقتصاد و جامعه و حتی امنیت هر روز ابعاد جدیدی یافته و در حال گسترش است.

وی افزود: تصور آنکه کرونا در چند ماه به پایان خواهد رسید، امروز به یک خوش خیالی خطرناک می ماند. برخی حتی چشم انداز ۳ ساله برای دستیابی و امنیتی عمومی را مطرح می کردند و برخی کرونا را ویروس ماندگار مانند آنفولانزا برای آن به کار بردند. لذا ما با خصوصیات بحرانی با طول زمان زیاد و اثر شدید و ریسک بالا و پرمخاطره روبرو هستیم. جهش ویروس غیرقابل پیش بینی است، امروز اگر ما تا دیروز با دو متغیر جان - سلامت و جان - معیشت روبرو بودیم امروز ابعاد روانی و اجتماعی و امنیت اجتماعی به آن افزوده شده است. بنابراین ما نیازمند حکمرانی مبتنی بر کرونا هستیم. ما به سطح بالایی از نظم ساختاری و نظم اجتماعی و نهادینه شدن رفتارهای مبتنی بر مقابله با کرونا هستیم. 

سخنگوی دولت ادامه داد: بی توجهی و عدم همراهی با پروتکل‌ها و دستورالعملهای بهداشتی بنابر تحقیق صورت گرفته و همچنین تغییرات جهشی در ویروس که ضریب ابتلا را از ۱.۳ به ۱.۹ رسیده است باعث افزایش ابتلا به آن شده است. البته در دنیا هم وضعیت مشابهی را داریم. برخی از کارشناسان ما معتقدند ویروسی که از چین تسری پیدا کرد با ویروسی که از غرب و اروپا است متفاوت تر است، دولت در یک مرحله فقط ۶۰ میلیارد تومان به بحث مطالعات و تحقیقات علمی در حوزه  بهداشت و درمان تخصیص داده است، خوشبختانه مقالات علمی زیادی از سوی ایرانیان در جهان منتشر شده است. ما با طرحهای تحقیقاتی سازمانی بهداشت جهانی مشارکت داریم.

ربیعی گفت: باز هم آخرین بررسی سازمان بهداشتی این است که هیچ یک از داروها تاثیر چندانی ندارد و راهی جز بهداشت و پیشگیری نداریم. ما امروز نیازمند برنامه ریزی حداقل برای یک سال آینده هستیم. مطالعات نشان می دهد عامل جمعیت در سنین بالا، دیابت، فشار خون،  چاقی، بیماریهای قلبی و عروقی در ایران منجر به افزایش تعداد مرگ و میر شده است، دولت اقدامات خود را برای تولیدات مورد نیاز ادامه داده است. از همین تریبون از انتظار برای تولید یک میلیون هم صحبت شد. اما امروز روزانه ۲۱ میلیون عدد ماسک تولید می کنیم. و تجهیز و اضافه کردن تخت های بیمارستانی را هم در دست اقدام داریم.

وی اظهار کرد: توجه دولت به فضای مجازی و دولت الکترونیک در این ایام به ما کمک کرد. سرعت بخشیدن به دولت الکترونیک یکی از اقدامات زیرساختی برای مقابله با گسترش ویروس است. کمک به زندگی اقشار آسیب دیده از کرونا از موضوعات مهمی است که این روزها در دستور کار دولت قرار دارد، اما رسیدگی به افرادی که مشاغل آزاد داشتند و مشمول هیچ بیمه ای نبودند شناسایی این افراد توسط وزارت رفاه صورت گرفته و در یک مرحله هم به ۳ میلیون از این افراد بسته غذایی تخصیص یافت و چگونگی کمک به آنها در دستور کار قرار دارد، اما به هرحال باید زنجیره شیوع شکسته شود. مبدا شکستن زنجیره راه اصلی مقابله با شیوع است. بیماران قطعی با انضباط بیشتری مورد نظر قرار خواهند گرفت و قزنطینه برای آنها اجباری است. اطرافیان و افراد مورد تماس نیز باید مورد آزمایش قرار گیرند، تصمیماتی در زمینه تعطیلی های ناگریز برای شکستن زنجیره اتخاذ شد و همراه با کنترل مراکز دنبال خواهد شد و  در صورت لزوم در مورد تداوم زمانی و گسترده کردن طبقه بندی ها تصمیم گیری جدید خواهد شد.

سخنگوی دولت در خصوص اقدامات دولت برای تامین تجهیزات پزشکی و تخت‌های بیمارستانی گفت: ما نسبت به دولت گذشته دو برابر تجهیزات پزشکی وارد کشور کردیم. علاوه بر تخت‌های جدید، تخت‌های گذشته را هم بازسازی کردیم. البته هنوز نسبت تخت به ۱۰۰۰ نفر باید افزایش پیدا کند. بعد از کرونا دو هزار تخت، به تخت‌های ای سی یو اضافه کردیم و باید ۱۰ هزار تخت دیگر هم اضافه شود، در خصوص نیاز به بیمارستان صحرایی در شرایط موجود نیز تا بیمارستان تجهیز شده وجود دارد توصیه به بیمارستان صحرایی صورت نمی‌گیرد مگر اینکه ما با کمبود تخت مواجه شویم و در حال حاضر با مدیریتی که وزارت بهداشت بر تخت‌ها انجام داد، نیاز به بیمارستان صحرایی وجود ندارد مگر اینکه با کمبود تخت مواجه شویم.

ربیعی در خصوص تشکیل قرارگاه عملیاتی ستاد ملی کرونا گفت: تنوع کار کمیته‌ها بیشتر خواهد شد. امروز کمیته سلامت و تحقیقات علمی ابعاد جدیدی یافته است. کمیته امنیتی و اجتماعی الزامات و تصمیمات جدیدی را پیدا کرده و نیازمند سختگیری و قواعد انضباطی هستیم.  بدیهی است در چنین وضعیتی معمولا دستگاه‌های اجرایی اولویت اصلی را عرصه‌های مرتبط با خود می دانند. بنابراین نوعی دیدگاه‌های متفاوت نیز پدید می آید که طبیعی است، مطالعات اجتماعی کرونا یکی از الزامات این روزها است. آثار آن بر زندگی اجتماعی مردم از قبیل کودکانی که به مدرسه نمی‌روند، روز بروز عمیقتر می‌شود.

وی تصریح کرد: آثار اقتصادی کرونا باهم‌پوشانی تحریم در ایران نیازمند تصمیمات مداوم و پیگیری آن است، به نظر می‌رسد رهبر معظم انقلاب با توجه به این ضرورت‌ها و شرایط، نیاز به پیگیری مصوبات و اجرایی شدن آنها و ایجاد هماهنگی را در قالب تشکیل یک قرارگاه عملیاتی ذیل ستاد ملی کرونا مطرح کردند، رییس جمهور بزودی فردی را به عنوان مسئول قرارگاه تعیین خواهد کرد. چون بیشتر تصمیمات ما در حوزه اقتصادی، اجتماعی، انتظامی و محدود سازی و سلامت و رعایت پروتکل‌ها است.

سخنگوی دولت در خصوص تاثیر کرونا بر اقتصاد گفت: مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا مختص ایران نیست و قطعا این تاثیر بر اقتصاد جهانی در آینده بیشتر نمایان خواهد شد. قبلا هم بیان شد که تحریم‌ها منجر به عدم دسترسی ایران به منابع مالی شده و آمریکا با هدف نارضایتی عمومی و استیصال ملت دست به جنگ اقتصادی زده است، با این وصف مطالعات اولیه نشان داد که کرونا حدود ۶ میلیون شغل را در ایران تهدید می‌کرد که در صورت عدم توجه با تعطیلی مواجه می شدند بنابراین استراتژی حفظ توامان معیشت و سلامت و افزایش تولید بسیاری از این مشاغل تا به امروز حفظ شده است.

ربیعی ادامه داد: بر همین اساس با معرفی ۵۴۴ هزار کارگاه به بانک‌ها رقمی بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات به آنان پرداخته است. این کارگاه‌ها حدود یک میلیون و شش هزار شغل را پوشش می‌دادند، بررسی‌های دولت نشان داد یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از تابستان از بازار کار خارج شده که ۲۴۰ هزار نفر از آنها در همان مرحله اول بیمه بیکاری دریافت کرده و ۸۵۰ هزار نفر نیز تاکنون ثبت نام کرده اند. با همان سیاست بازگشایی همراه با پروتکل تعدادی از این افراد به کار خود بازگشته اند که درخواست ۱۶۹ هزار نفر برای بیمه بیکاری در مرحله جدید به معنای بازگشت به کار بخشی از بیکار شدگان به دلیل کروناست.

وی افزود: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ۴ میلیون نفر را شناسایی کرده که فاقد هرگونه بیمه ای هستند. این افراد بیشتر در مشاغلی همچون پیک موتوری ها یا مشاغل روزمزد هستند، ۳ میلیون نفر از این افراد در چهار مرحله تحت پوشش بسته های غذایی قرار گرفته و قرار شد مبلغ ۶ میلیون تومان وام کم بهره به این افراد تخصیص داده شود که تاکنون ۳۰۰ هزار نفر ثبت نام کرده اند.

سخنگوی دولت در رابطه با اقدامات در دستور کار در رابطه با مهار کرونا خاطرنشان کرد: عرصه های مختلفی برای مقابله با کرونا وجود دارد و این موضوع فقط به سلامت مردم محدود نمی شود بلکه اقتصاد، زندگی، امنیت و مسائل اجتماعی آنها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، وجود تعارض بین مدیران عرصه‌های مختلف برای مدیریت امور در شرایط شیوع بیماری کرونا طبیعی است، ستاد ملی کرونا سعی دارد تا بین عرصه های مختلف متاثر از شیوع بیماری کرونا توازن ایجاد کند و سیاست ما این است که منحنی مسائل اقتصادی، سلامتی، امنیتی و اجتماعی با اولویت موضوع سلامت در نقطه مناسبی تلاقی کنند.

ربیعی با تاکید بر اهمیت توجه به همه عوامل موثر بر مهار بیماری کرونا تصریح کرد: تشدید غربالگری را در کنار تشویق استفاده از ماسک و افزایش تست بیشتر در دستور کار قرار داده ایم، منابع مالی لازم برای افزایش تست کرونا تامین شده است، علاوه بر کاهش ۵۰ درصدی کارکنان در رابطه با فعالیت مشاغل نوع ۲، سه و چهار هم تجدیدنظر خواهیم کرد، تعطیلی مشاغل ۲، سه و چهار از سطوح بسیار بالای قرنطینه است، مشاغل سه و چهار در تهران کامل تعطیل نیستند و این توازن با نظر وزارت بهداشت و اولویت بسته سلامت تهیه شده از سوی ستاد ملی کرونا دنبال خواهد شد.

به گزارش ایرنا وی در پایان از ارزیابی وضعیت شهرستان های کشور در روز پنجشنبه خبر داد و افزود: نتایج ارزیابی ها روز شنبه در ستاد ملی تهران مطرح و برنامه های سختگیرانه برای پایتخت نیز ارائه خواهد شد، اجرای دستورالعمل های بهداشتی برای اصناف و اماکن ساده است، گفت: در مورد افراد مبتلا به کرونا تصمیمات سختگیرانه تری اعمال خواهد شد اما در مورد افرادی که دستورالعمل ها را رعایت نمی کنند اعمال اقدامات سختگیرانه پیچیدگی دارد و کارشناسان ستاد ملی کرونا در حال بررسی این موضوع هستند تا با کمترین تنش اجتماعی بتوان در این حوزه نیز مانع گسترش بیماری شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.