انجام بیش از ۴۰۰ پژوهش کاربردی مقابله با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مصطفی رضایی طاویرانی گفت: هر پژوهشی زیربنای پژوهش بعدی است. بنابراین دسترسی به آخرین درمان ها و مهار انواع بیماری ها مرهون تلاش پژوهشگرانی است که بستر را برای کاربردی شدن تحقیقات فراهم کرده اند، مهار کرونا با کمک پژوهشگران شدنی است، کووید - ۱۹ ویروسی نیست که در چند ماه بتوان جزییات آن را مشخص و بیماری را مهار کرد.

وی با اشاره به طرح های شاخص و تاثیرگذار در حوزه کرونا افزود: شیوع و پایان هیچ بیماری به قطعیت مشخص نیست و به صورت مستمر زوایای تازه ای از ابعاد بیماری های مختلف به کمک پژوهش روشن می شود، پژوهش و تحقیق درباره تمام بیماری ها حتی در مورد یک سرماخوردگی ساده به صورت مستمر در حال به روز شدن است، تمامی بیماری ها جنبه های تاریکی دارند که روز به روز با تحقیق و پژوهش راهکارهایی برای مقابله با آن ارائه می شود، کرونا نیز به عنوان یک بیماری نوپدید از این قاعده مستثنی نیست.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: پژوهش حلقه به هم پیوسته است که توسط مجموعه ای از محققان و تحقیقات به کاربردی شده و به ارائه خدمات با کیفیت تر ختم می شود. بیش از ۴۰۰ پژوهش کاربردی توسط پژوهشگران و محققان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در حوزه مقابله با کرونا انجام شده است.

رضایی گفت: در روزهای ابتدایی شیوع اپیدمی کووید - ۱۹ کشورها با بحران کمبود کیت های تشخیصی کرونا مواجه بودند و راه تشخیصی مشخصی برای شناسایی بیماران وجود نداشت. پژوهش بالینی و کاربردی محققان بر بالین بیماران برای شناسایی ویروس انجام شد. تحقیقات زیادی در این زمینه انجام و روش های آزمایشگاهی و تشخیصی متنوعی توسط پژوهشگران مورد بررسی قرار گرفت که از مهمترین آن ها می توان به بررسی تصاویر سی تی اسکن و میزان درگیری  ریه در مبتلایان به کرونا اشاره کرد.

وی بررسی احتمال خطا در کیت های تشخیصی کرونا را یکی دیگر از طرح های پژوهشی دانشگاه معرفی کرد و افزود: تنها بعد از چند ماه از گذشت اپیدمی، امروز کشور از نظر تشخیص این بیماری به مرز خودکفایی رسیده است و بلافاصله می توان از ابتلا، عدم ابتلا و میزان درگیری با ویروس کرونا، در کمترین زمان ممکن آگاه  شد. بدون شک این دستاورد مهم مرهون تحقیقات اثربخش پژوهشگران کشور و دانشگاه است، هر پژوهشی زیربنای پژوهش بعدی است، اجرای ۴۰۰ طرح پژوهشی و انعقاد بیش از ۳۰۰ قرارداد پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام می‌شود.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه بررسی اثربخشی ترکیبات دارویی بر درمان کرونا و پلاسما درمانی را از دیگر طرح‌های پژوهشی دانشگاه در بحران کرونا دانست و ادامه داد: اگر بسیاری از این پژوهش ها انجام نمی شد، همچنان داروهایی در پروتکل های درمانی قرار داشت و تجویز می شد که عوارض این داروها به مراتب از اثر بخشی آنها بیشتر بود.

رضایی بررسی آنتی بادی ها و تغییرات در کووید ۱۹، ارائه پیش بینی مدل هوشمند میزان مرگ در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ مبتنی بر روش های داده کاوی و ارائه راهکارهای پیشگیری، بررسی میزان سایتوکاین های التهابی در بیماران مبتلا به کووید ۱۹در مقایسه با افراد سالم، توزیع جغرافیایی کرونا در سطح شهر تهران بر اساس تردد مبتلایان در سطح شهرو بررسی آثار روانی و اجتماعی بیماری را به عنوان برخی از طرح‌های پژوهشی دانشگاه در موضوع کرونا معرفی کرد.

به گزارش ایرنا وی در پایان با اشاره به تحقیقات اساتید حوزه اپیدمیولوژیک دانشگاه گفت: در این تحقیقات مدل های اپیدمیولوژیک متنوعی بررسی شد. این پژوهش ها که مبتنی برشواهد و داده های علمی است به سیاست گذاران حوزه بهداشت و درمان کمک می کند تا با بررسی علمی و جامع این بیماری تصمیمات موثر تری را با هدف کنترل اپیدمی اتخاذ کنند، تحقیقات کاربردی دربالاترین سطح علمی در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی انجام شده و تلاش های محققان، پژوهشگران و دانشجویان این دانشگاه برای کاهش بار بیماری کرونا قابل تقدیر است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.