تهیه واکسن برای کادر درمان شوخی نیست؛ هرگز واکسن روسی تزریق نمی‌کنم
دکتر مینو محرز در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا) درباره سخنانی که اخیرا از وی نقل شده مبنی بر اینکه خرید واکسن روسی از بدشانسی مردم ایران است، گفت: «البته من این جمله را نگفته‌ام که خریدن واکسن روسی از شانس بد ایرانی‌هاست ولی باتوجه به اینکه این واکسن تاییدیه هیچ‌کدام از سازمان‌های معتبر بین‌المللی را ندارد و از همه مهمتر اینکه تایید اصلی‌ترین چهره‌های کمیته اخلاق خود کشور روسیه را هم به همراه ندارد، من شخصا از چنین واکسنی استفاده نخواهم کرد.»

وی با اشاره به استعفای رئیس شورای اخلاق پزشکی روسیه، به دلیل آنچه «تولید بی‌محابای واکسن» خوانده بود، گفت: «وقتی حتی در خود روسیه، مهمترین فرد شورای اخلاق پزشکی نمی‌تواند واکسن ساخت این کشور را تایید کند و نه تنها دربرابر آن موضع‌گیری می‌کند بلکه از جایگاه خود استعفا می‌دهد، آیا ما می‌توانیم به این واکسن اعتماد کنیم؟ قطعا نمی‌توانیم. به دلیل اینکه وقتی گفته می‌شود این کشور به طور «بی‌محابا» درحال تولید واکسن است، به معنی آن است که تولید آنها خارج از استاندارد است.» 

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری اضافه کرد: «درواقع وقتی روسیه که یک سیستم قوی برای کنترل مواد بیولوژیک را در اختیار دارد و اعلام می‌کند که ما خودمان تولیدات خودمان را کنترل می‌کنیم، پا را از نُرم و استاندارد خودش هم فراتر گذاشته‌ به طوری که رئیس شورای اخلاق پزشکی این کشور با رویه آنها مخالفت کرده و از جایگاه خود استعفا می‌دهد، آیا واقعا جایی برای اینکه ما به واکسن تولید آنها اعتماد کنیم وجود دارد؟»

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه، درباره تک‌تک واکسن‌های خارجی مورد بحث برای خرید نظر خورد را اعلام کرد و گفت: «واکسن چینی هنوز تایید سازمان جهانی بهداشت را برای فاز سوم خود نگرفته است.»

وی ادامه داد: «این خبر در میان مردم پخش شده که ترکیه واکسن چینی را خریده و واکسیناسیون را شروع کرده و ... اما واقعیت این است که چین در حال تست فاز سوم واکسن خود در کشورهای مختلف است.»

محرز درباره واکسن کوبایی به عنوان یکی دیگر از گزینه‌های مطرح برای ورود به ایران هم گفت: «واکسن کوبایی که تازه در فاز 2 کارآزمایی بالینی قرار دارد. نوزدهم ژانویه تازه فاز 2 را آغاز کرده است. بنابراین اگر بخواهند واکسن کوبایی را هم به کشور بیاورند به این معناست که مردم ما باید وارد تحقیقات فاز 2 واکسن کوبایی بشوند که بعید است کشور ما چنین کاری بکند.»

محقق اصلی پروژه ساخت واکسن ایرانی کرونا درباره واکسن هندی مورد بحث هم گفت: «واکسن هند، بالاخره با همان فناوری واکسن آسترازنکاست و من هم در جریان هستم که از خیلی وقت پیش مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا مذاکراتی را برای خرید این واکسن با هند انجام داده بودند ولی این کشور پاسخ داده بود که اولویت اولش ابتدا واکسیناسیون جمعیت همان کشور خواهد بود. درست است که بزرگترین کارخانجات تولید واکسن جهان در هند است و دویست میلیون واکسن هم تولید کرده است و اتفاقا معتبر هم هست و کارخانه‌های دیگر به کارخانه‌های هند سفارش می‌دهند، ولی همانطور که گفتم این کشور پاسخ داد که من اول باید کادر درمان و گروه‌های اولویت‌دار کشور خودم را واکسینه کنم.»

وی افزود: «البته این مشکلی است که همه شرکت‌های واکسن‌سازی دنیا درگیر آن هستند. به عنوان مثال قرار بود برای کادر درمان کشور، از آسترازنکا که کارخانه آن در سوئد است، واکسن خریداری شود. ولی در نهایت دیدیم که اتحادیه اروپا اعتراض کرد که این شرکت باید اول کشورهای خود اتحادیه اروپا را تامین کند و در مرحله بعد، به دیگر کشورها بفروشد. می‌خواهم بگویم در حال حاضر این مشکل هم وجود دارد که میلیاردها درخواست برای خرید واکسن در دنیا وجود دارد ولی تولیدات جهانی به آن میزان نیست.»

محرز خاطرنشان کرد: «باید منصفانه حرف زد. من در جریان هستم که چندین ماه است دولت به فکر تهیه واکسن برای کادر درمان از خارج کشور هست و واقعا همه در تلاش هستند ولی جایی را گیر نیاورده‌اند که بتوانند واکسن امن و خوب از آن خریداری کند.»

وی اظهار داشت: «خرید و آوردن واکسن برای کشور بالاخره باید حساب و کتاب داشته باشد تازه آن هم برای گروه‌های اولویت‌دار ازجمله کادر درمان. تهیه واکسن برای کادر درمان شوخی نیست. آن هم گروهی که انتظار می‌رود به عنوان کسانی که در خط مقدم رویارویی با کرونا هستند، مطمئن‌ترین واکسن برای آنها تهیه شود.»

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در جمع‌بندی گفته‌های خود تصریح کرد: «در نهایت اگر دولت بتواند واکسنی از خارج کشور خریداری کند، به نظر من از میان واکسن‌هایی که برای خرید مطرح هستند، به واکسن آسترازنکای سوئد و واکسن هند که در حقیقت همان آسترازنکاست می‌توان اعتماد کرد. ولی واکسن کوبا که تازه فاز 2 کارآزمایی را آغاز کرده، واکسن چین هنوز تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را نگرفته است و روسیه هم که این تاییدیه را هیچ‌وقت نخواهد گرفت و با اتفاقاتی که در این کشور افتاد ازجمله استعفای رئیس شورای اخلاق پزشکی این کشور به دلیل تولید بی‌محابا و خارج از استاندارد واکسن، من به شخصه هرگز چنین واکسنی را تزریق نمی‌کنم و برای کسی هم توصیه نخواهم کرد.»

وی در پایان گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که آیا به عنوان یکی از اعضای ستاد ملی کرونا، این صحبت‌ها تبعاتی برای شما به همراه دارد یا نه، گفت: «چه می‌شود کرد؟ وقتی هیچ کس حرفی نمی‌زند و همه درباره این مسائل سکوت کرده و به کناری نشسته‌اند، یک نفر باید حرف بزند.»

پایان پیام/

5 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.