نقدی بر مصاحبه مورخه ۸ بهمن ۹۹ دکتر رستمی رئیس امور داروخانه‌های سازمان غذا و دارو با رادیو تهران
ابتدا ایرادات گفتاری و مفهومی مصاحبه شما را به عرض میرسانم تا بلکه پاسخ درخور و دفاعیات شما را بدانم.

اول) اشاره به فروش دارو بجای عرضه دارو در مراکز درمان سومصرف مواد نمودید. آیا تاکنون حتی یکبار پروتکل درمان با متادون را دیده یا خوانده اید؟ چرا که در صورت مطالعه پروتکل متوجه می شوید که مراکز دارو نمی فروشند بلکه آنرا بعنوان بخشی از خدمات درمانی به بیماران ارائه می کنند و تفاوت بسیاری بین فروش دارو و ارائه خدمت وجود دارد.
سهمیه دارویی مراکز مقدار ثابتی است و حداکثر پوشش و جذب بیماران باتعرفه ثابت بوسیله کاهش دوز متوسط مصرفی بیماران برای مراکز حاصل می شود نه افزایش آن و همین استدلال برای اهل فن کافیست تا دریابند برخلاف استدلال شما تجویز کننده دارو در مراکز، فروشنده دارو نیست.
برای شمای داروساز، حداکثر سود با فروش بیشتر دارو و تعداد مراجعین بیشتر و پرمصرف حاصل می شود اما برای من درمانگر، با ۲۰۰۰ واحد سهمیه ثابت روزانه دارو، حداکثر سود با دوز کمتر برای جذب بیمار بیشتر طبق تعرفه حاصل می شود. یعنی سود شمای داروساز با فروش بیشتر دوز دارو و سود من درمانگر با کاهش دوز متوسط مصرفی دارو بدست می آید. پس لطفا دیدگاهتان را تصحیح کنید و به درمانگران اتهام نزنید.

دوم) سامانه جامع یعنی چه؟
اگر تی تک را به ایداتیس وصل کنید آنگاه کلیه داروهای تولیدی کارخانجات که در تی تک ثبت می شود تحت نظر تولیت سلامت باید تماما در سامانه آیداتیس به دست بیماران برسد و در اینصورت سازمان غذا دارو بر تولید و معاونت درمان وزارت بر مصرف متادون نظارت دارند و تمام اختیارات در دست یک سازمان جمع نمی شود و درنتیجه نظارت بهتری صورت می گیرد.
همینجا باید تعهد بدهید که تی تک باید از مرحله صدور حواله را در بربگیرد و نه از پایان مرحله تولید دارو، تا مطمئن شویم کارخانجات براساس سهمیه حواله ماده اولیه خود تولید می کنند و نه بیشتر.

سوم) درباره بند ۸ مغلطه بزرگی براه انداخته اید و فرموده اید مصوبه ای فنی است! سوال اصلی این است
کدام مصوبه فنی؟ مستندات فنی آن کجاست؟ به چه دلیل گفتید فنی؟ چرا هیچکس جرات و جسارت پذیرش مسئولیت تصویب این بند را نداشته؟کدام پشتوانه علمی یا طرح پایلوت از این بند به زعم شما فنی حمایت می کند؟ بندی که مصداق واضح مداخله در امور درمان بیماران است و از مسیر قانونی برای تصویب عبور نکرده و توسط انجمنهای علمی روانپزشکان و پزشکان عمومی و کانون درمانگران و حتی سازمان نظام پزشکی با این بند مخالفت شده و مضاف بر آن مصوبه کمیته درمان را هم نداشته را شما به چه استنادی مصوبه فنی می خوانید؟ 
مصوبه ای که نه حمایت قانون و مراجع علمی را دارد و نه حمایت کارشناسی یا اجرای پایلوت موفق، چگونه فنی خوانده می شود؟ نکند در مدیریت خود در سازمان غذا و دارو هم با همین سیاق اقدامات خود را فنی تعبیر می کنید؟

چهارم) در پاسخ به سوال مجری درباره چرایی دلیل عدم اجرای بند ۸ فرموده اید علت، مخالفت درمانگران بوده. درحالیکه علت اصلی موارد غیرفنی و مخالف با مصلحت اجتماع بالا بود که کانون درمانگران برای صیانت از سلامت و امنیت جامعه احساس خطر کرد و اعتراضات خود را به گوش مسئولان رساند.

پنجم) پیش داوری کرده اید که موارد در دست بررسی است و همان مصوبه قبلی مورد تایید قرار می گیرد.
به دو سوال ما بطور واضح پاسخ بدهید:
اول چه فرد یا سازمانی بند ۸ را پیشنهاد داده و از چه مسیری؟ 
و دوم در صورت ریزش بیماران تحت پوشش درمان و ایجاد فاجعه آسیب اجتماعی، چه کسی مسئولیت اجرای این طرح را بعهده می گیرد و با کدام تضمین؟
مغلطه شما درباره فروش دارو درمراکز درمان و داروخانه قیاس مع‌الفارق است. درست مثل ذکر دلایل نادرست وجود متادون قاچاق در بازار آزاد.
هیچ توضیحی ندادید که چرا سازمان غذا دارو از انجام وظیفه حاکمیتی نظارتی خود در توزیع و عرضه غیرمجاز متادون در عطاری‌ها استنکاف می کند؟ 
هیچ حرفی درباره اینکه چرا پنج سال است سازمان غذا و دارو از انجام مصوبه ستاد مبنی بر هولوگرام دار کردن داروهای آگونیست خودداری نموده، نزدید.
هیچ توضیحی ندادید که چرا علیرغم ثابت ماندن تعداد و سهمیه دارویی مراکز از سال ۹۶ تاکنون، به دستور چه فرد یا افرادی و براساس چه اتفاق یا اعلام نیازی تولید متادون در سال ۹۸ سه برابر شده (براساس سامانه تی تک) و نگفتید در کجا توزیع و عرضه شده چرا که سامانه تی تک نشان میدهد داروهای مازاد، به ریال فروخته شده. 
دلیل سکوت سازمان متبوعتان درباره پاسخ سوالات بالا چیست؟؟

بی صبرانه منتظر پاسخهای جنابتان هستم و در صورت صلاحدید روسای محترمتان، آمادگی دارم تا در خصوص اشکالات حقوقی و علمی نظریه مداخله‌آمیزتان در درمان اعتیاد و تبعات فاجعه بار احتمالی اجرای دستورالعمل غیرکارشناسی سازمان غذا و دارو درباره تحویل متادون به داروخانه‌ها با شما به مباحثه بنشینم.
استدعا دارم از این پس بجای بیان نظریات نادرست از جمله موارد صدرالاشاره و بی توجهی به پاسخ سوالات مهم، با اخذ مجوز از مسئولان محترم مافوقتان، شرایطی مهیا نمایید تا رو در رو بطور علمی و حقوقی موارد را مطرح و به پاسخ یا راه حل برسیم.
پاینده باشید.

۱۴ بهمن ۹۹

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.