لزوم و امکان دریافت الحاقیه حتی به صورت تلفنی
پزشکان و قانون: بیمه مسئولیت مدنی پزشکان چیست؟

بیمه مسئولیت مدنی پزشکان یک بیمه‌نامه مسئولیت حرفه‌ای است که ریسک‌هایی که یک پزشک را تهدید می‌کند، تحت پوشش قرار می‌دهد. به هر حال پزشکان محترم علی‌الخصوص در شرایط کنونی کشور که زحمات زیادی می‌کشند و فداکاری‌های فراوانی انجام می‌دهند، در بحث درمان مصون از قصور پزشکی نیستند. لذا همواره این احتمال وجود دارد که یک بیمار دچار آسیب بدنی، نقص عضو یا فوت شود. در واقع پزشکان همیشه درگیر بحث درمان و ریسک حاصل از آن هستند. در این میان گاهی درمان یا فرایند تجویز دارو جواب می‌دهد و گاهی هم اینطور نیست. در حالت دوم ممکن است خانواده بیمار از پزشک شکایت و در صورت فوت یا نقص عضو، درخواست دیه کنند.

پزشکان و قانون: مبلغ این دیه چطور تعیین می‌شود؟

دادگاه‌ها توسط پزشکی قانونی دیه را تعیین می‌کنند. مبلغ دیه هر سال توسط قوه قضاییه مشخص می‌شود. در سال ۹۹ که در روزهای پایانی آن هستیم، مبلغ دیه یک انسان مسلمان در ماه‌های عادی ۳۳۰ میلیون تومان و در ماه‌های حرام ۴۴۰ میلیون تومان بود که نسبت به سال ۹۸، ۲۰ درصد رشد داشته است. درواقع قوه قضاییه در پایان سال دیه را بر حسب قیمت شتر یا نقره اعلام می‌کند و اگر کسی بر اثر قصور پزشکی یا در حین رانندگی فوت شود، آن مبلغ به‌عنوان دیه آن فرد تعیین و به بازماندگان خانواده پرداخت می‌شود.

پزشکان و قانون: آیا بیمه مسئولیت مدنی فقط شامل پزشکان است؟

خیر. حتی کسی که رانندگی می‌کند نسبت به سایرین دارای مسئولیت مدنی است. کسی که پشت فرمان اتومبیل می‌نشیند نسبت به رانندگان و عابرین، مسئولیت مدنی دارد که حافظ جان آنها باشد. مهندسین هم مسئولیت مدنی دارند و اگر سازه‌ای را می‌سازند، در تعهد آنهاست که این ساختمان پابرجا و محکم باشد و اگر اشتباه محاسباتی در ساخت رخ داده و ساختمان تخریب شود و کسی آسیب ببیند، بیمه‌نامه مسئولیت مدنی مهندسین ناظر از آنها حمایت می‌کند. حتی اگر تا ۵ سال بعد از ساخت یک سازه، اتفاقی در آن بیفتد و باعث فوت یا نقص عضو کسی شود، دادگاه مهندس سازه را محکوم می‌کند و اگر این فرد بیمه‌نامه داشته باشد، شرکت بیمه دیه آن را تحت پوشش قرار می‌دهد. در خصوص مسئولیت مدنی پزشکان نیز به همین شکل است و پزشکان عزیز می‌توانند این بیمه‌نامه را خریداری ‌کنند.

پزشکان و قانون: اما در حرفه پزشکی، رشته‌های مختلف درصد ریسک‌های متفاوتی دارند.

قانون‌گذار برای این مساله یک راه‌حل ارائه کرده است. بدین ترتیب که پزشکانی که درمان آنها ریسک بالایی دارد، می‌توانند به اندازه ۲ دیه در سال، بیمه بخرند. مثلا فرض کنید پزشک یک دیه خریده و خدایی نکرده یک فوتی اتفاق افتاده و از سهمیه بیمه استفاده کرده است. پزشک می‌تواند بلافاصله الحاقیه بزند و یک دیه دیگر خریداری کند و از این طریق با خیال آسوده به ادامه درمان بپردازد.

پزشکان و قانون: در اعلامیه قوه قضاییه، مبلغ دیه سال ۱۴۰۰ منتشر شد. تکلیف بیمه مسئولیت مدنی پزشکان با مابه‌التفاوت قیمت جدید دیه چیست؟

از آنجا که سررسید بیمه‌نامه‌های پزشکان در تاریخ‌ها و ماه‌های مختلف سال است، ضرورت ایجاب می‌کند که پزشکان عزیز در این یکی دو روز باقی مانده از سال، دیه بیمه‌نامه خود را ارتقا دهند و آن را به حد استاندارد قانونی برسانند. آنها می‌توانند با پرداخت یک حق بیمه اندک، اقدام به دریافت الحاقیه کنند. ممکن است اعتبار باقی‌مانده بیمه یک پزشک ۳ ماه و پزشک دیگر ۱۱ ماه باشد. هیچ فرقی نمی‌کند. شرکت‌های بیمه به اندازه ماه‌هایی که باقی مانده است یک الحاقیه صادر می‌کنند و پوشش خود را به آن استاندارد قانونی می‌رسانند.

پزشکان و قانون: اگر این کار را نکنند چه تبعاتی برای آنها به دنبال دارد؟

اگر سال ۹۹ تمام شود، از ابتدای سال ۱۴۰۰ دیه‌ در ماه عادی با رقم ۴۸۰ میلیون تومان و در ماه حرام با مبلغ ۶۴۰ میلیون تومان محاسبه خواهد شد. چرا که قوه قضاییه دیه سال ۱۴۰۰ را با یک افزایش ۴۰ درصدی نسبت به سال ۹۹ اعلام کرده است. برای پزشکان عزیز، پوشش بیمه‌ای از ابتدای فروردین ناقص است و لذا باید سریعا از طریق شرکت‌های بیمه‌ای که بیمه‌نامه آنها را صادر کرده، اقدام کنند و پوشش خود را به روزرسانی کنند. مبلغ بیمه در ماه‌های عادی ۱۵۰ میلیون تومان و در ماه حرام ۲۰۰ میلیون تومان اضافه شده است. این یعنی اگر برای پزشکان اتفاقی بیفتد و آنها اقدام به دریافت الحاقیه نکرده باشند، به ترتیب ۱۵۰ و ۲۰۰ میلیون تومان پوشش دیه آنها ناقص است و باید از جیب خود پرداخت کنند.

پزشکان و قانون:‌ پزشکانی که فرصت مراجعه و انجام این کار را ندارند، چه کنند؟

پزشکان پرمشغله می‌توانند به راحتی از طریق یک تماس تلفنی، از همین فردا این اقدام را انجام دهند و دیه خود را به روزرسانی کرده و به سطح لازم برسانند. به هر حال این مساله مهمی است. من می‌دانم که اکثر پزشکان به دلیل داشتن بیمار زیاد، پر مشغله هستند و ممکن است این مشغله باعث شود که دریافت الحاقیه را فراموش کنند. در این صورت هنگام بروز مشکل و پرداخت خسارت متوجه می‌شوند که پوشش آنها ناقص است. لذا این نهایت هوش پزشکان را نشان می‌دهد که در فرصت باقیمانده ‌به شرکت‌های بیمه مراجعه کنند یا تماس بگیرند و به صورت تلفنی کار خود را انجام دهند. با یک تلفن پوشش دیه آنها به روز می‌شود و به استاندارد قانونی می‌رسد و خیال آنها راحت است و به طبابت می‌رسند و خدمات را عرضه می‌کنند.

پزشکان و قانون: پزشکان برای دریافت به موقع الحاقیه چقدر وقت دارند؟

روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه می‌توانند این کار را انجام دهند. البته اگر در این ۲ روز موفق نشدند، حتی در ابتدای سال هم می‌توانند اقدام کنند اما بهتر است حتی یک روز هم فاصله نیفتد. اغلب پزشکان در روز اول فرودین هم طبابت می‌کنند. لذا بهتر است در ۲ روز باقی‌مانده ماه اسفند، الحاقیه خود را صادر کنند که مشکلی پیش نیاید.

پزشکان و قانون: آیا بیمه ملت امکان صدور تلفنی الحاقیه در این روزهای پایانی سال و روزهای آغازین فروردین را دارد؟

بله. تعدادی از پرسنل ما در روزهای تعطیل به صورت شیفتی آنلاین هستند و می‌توانند به پزشکان محترم خدمت‌رسانی کنند. پزشکان عزیز می‌توانند با ما تماس بگیرند تا ما فرایند تمدید الحاقیه افزایش دیه را انجام دهیم.
از طرفی جا دارد در اینجا یادآوری کنم که شرکت بیمه ملت تفاهم‌نامه‌ای با پایگاه خبری پزشکان و قانون به امضا رسانده که بر آن اساس، پزشکانی که از طریق بخش فروشگاه این پایگاه خبری درخواست بیمه کنند، از تخفیف ۵۰ درصدی ویژه مخاطبین پالنا و جامعه شریف پزشکی بهره‌مند خواهند شد. این نکته را هم یادآور می‌شوم که حتی اگر حق بیمه این عزیزان بالای ۲ میلیون تومان باشد، امکان پرداخت به صورت اقساطی هم فراهم شده است.
شرکت ترنم آسایش و آرامش نمایندگی حقوقی رتبه یک بیمه ملت بوده و در خدمت پزشکان است. 

پایان پیام/

محسن طاهرمیرزایی گفت‌وگو: محسن طاهرمیرزایی

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.