پیشبینی وزارت بهداشت از تعداد جانباختگان تصادفات تابستانی
رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت با بیان اینکه آمار تصادفات در تابستان نسبت به ایام نوروز دو برابر میشود گفت: معتقد هستم کمکی که باید به پویش نه به تصادف شکل میگرفت انجام نشد.

به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حسین کرمانپور با بیان اینکه وزارت بهداشت در پویش نه به تصادف عملا هیچ کاره است گفت: آنچه در بحث تصادفات رانندگی مطرح است، بحث پیشگیری است که مقدم بر درمان محسوب میشود.
وی به آسیب دیدگان تصادفات جادهای اشاره و بیان کرد: درد و آلام از دست دادن عزیزان بسیار سخت است، اما کسانی که با معلولیت تصادفات بر جای میمانده از تصادفات به زندگی ادامه میدهند شرایط سختی را میگذارانند. کودکی که دست خود را از دست میدهد یا دچار قطع نخاع میشود و یا فردی که پای خود را از دست میدهد هر یک دشواریهای ویژهای را پشت سر میگذارند واین امر به جز درد مرگ عزیزانشان است. چرا باید هر سال شاهد چنین فجایعی باشیم و نوروزی زیبا و به یاد ماندنی را به تاسف تبدیل کنیم؟
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت به تلاشهای وزارت بهداشت و پلیس راه اشاره و تاکید کرد: میتوان کاری کرد که شاهد چنین تصادفاتی نباشیم. این مهم نیازمند همراهی همه جانبه همه دستگاههای مسئول است بنابراین نمیتوان تنها مردم را مسئول چنین تصادفاتی دانست. خودروهای ناایمن، جادههای نامناسب و نقص قانون همگی عوامل تاثیرگذار بر افزایش تصادفات محسوب میشوند، وقتی فردی به آسانی مرتکب خطا شده و تنها ۱۰۰ هزار تومان جریمه میشود بنابراین خطا بارها تکرار خواهد شد.
کرمانپور به هدف پویش نه به تصادفات اشاره کرد و گفت: هدف از شکل دادن این پویش همراهی و همگامی همه دستگاههای ذی ربط بوده تا بدین ترتیب همه دستگاههای مسئول زیر یک بیرقی بیایند تا بر اساس آن شاهد کاهش تصادفات باشیم، با این حال هنوز مردم پای کار نیامدند تلاش ما بر این مهم استوار است که مردم را دعوت کنیم به همراهی آنان اهداف اصلی که همان کاهش میزان مرگ و میر در تصادفات است را شکل دهیم.
وی مردم را به مبارزه با جنگ «کشتهها و تصادفات جادهای» فراخوانده و تصریح کرد: وزارت بهداشت تلاش دارد تا جامعه را فراخوانده و با همراهی همه جانبه دستگاهها و مردم زمینه را برای کاهش آمار تصادفات جادهای فراهم کند. به دنبال ریل گذاری مناسب برای کاهش تصادفات هستیم و چنانچه چنین پویشی در بخشهای نه به دخانیات نیز در پیش گرفته شده و پاسخگو باشد؛ میتوانیم بگوییم گامهای بزرگی انجام دادهایم. پیشگیری همواره مقدم بر درمان است.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت ادامه داد: به جای اینکه هزینهها را برای فراهم کردن زمینه درمان آسیب دیدگان از تصادفات قرار دهیم بهتر است این سرمایهها را در بخشهای آگاهی سازی، آموزش و حرکت در مسیر کاهش میزان تصادفات و ایجاد غربالگریها برای جلوگیری از افراد معلول قرار دهیم. وزارت بهداشت موظف است به فرهنگ سازی بپردازد تا بدین ترتیب از هزینههای اضافی برای آینده افراد خصوصا نسل جوان بکاهد به عنوان مثال فرهنگسازی برای تغذیه سالم یا شیوههای رانندگی درست. تا زمانی که مردم پای کار نیایند عملا حرکتی انجام نخواهد شد و هیچ پویشی موفق نخواهد بود.
کرمانپور اشارهای به رخدادهای شکل گرفته در دروران کرونا کرد و گفت: قرنطینه یکی از راهکارهایی بود که در آن دوران شیوه بیماری کرونا پیشنهاد شد، اما در نهایت نتوانست جوابگوی کاهش مرگ و میرها باشد و خود مردم به این نتیجه رسیدند که چنانچه مراقبتهای لازم را انجام داده و ماسک بزنند و یا در شستشوی دستها را با دقت بیشتری اجرا کنند در نهایت آسیبها کاهش خواهد یافت. این مهم در حوزه تصادفات نیز باید شکل بگیرد.
نقش وزارت راه و آموزش و پرورش، پلیس، صدا و سیما و سلبریتیها در پویش نه به تصادفات چه بود؟
وی افزود: معتقد هستم کمکی که باید به پویش نه به تصادف شکل میگرفت انجام نشد، مثلاً وزارت راه همراهیهایی را انجام داد اما حمایتهای بیشتری لازم بود به عنوان مثال چنانچه وزارت راه با نقشهای که ۵۰۰۰ نقطه حادثه خیز در آن مشخص کرده و طی اطلاع رسانیها به مردم به آنها تذکر میداد، چنانچه در این جاده حرکت میکنید آگاهی داشته باشید که بیشترین تلفات جانی در این جاده رخ داده و ممکن است یکی از این افراد شما باشید! در چنین شرایطی قطعا شاهد توجه بیشتری میبودیم. زیرا فقط تابلو زدن کافی نیست.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت به وظایف پلیس در «پویش نه به تصادف» پرداخت و گفت: پلیس به جای پلاکارد زدن و فرهنگ سازی به این شیوه باید پای کار بیاید. اگرچه پلیس نیروی انسانی کمی دارد و در عین حال برخی از دوربینها نیز خراب است، اما از ساعت ۲ تا ۵ صبح که بیشترین تصادفات در آن شکل میگیرد پلیس باید حضور داشته باشد من معتقدم ارگانی که میتوانند به صورت مقطعی میزان کشته شدگان تصادفات جادهای را کاهش دهد پلیس است.
کرمانپور حمایتهای دولت را متذکر و تاکید کرد: چنانچه دولت از پلیس حمایت کرده و ناوگان حمل و نقل آنان را تامین کند قطعا شاهد حضور بیشتر آنان خواهیم بود، زیرا حضور پلیس زمینه رعایت قانون بیشتر از سوی رانندگان را در بر خواهد داشت.
وی اشارهای به وظایف وزارت صمت نیز داشت و افزود: چنانچه قرار است حمایتی انجام شود باید این مهم به صورت عملیاتی به اجرا گذاشته شود در صنعت ساخت اتومبیل مشکلاتی وجود دارد و باید ایمنی راننده و سرنشینان تقویت شود. تکنولوژی جدید امروزی راهکارهای بسیار خوبی را پیش پای صنعت قرار داده و باید از آن استفاده شود.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت به وظایف صدا و سیما اشاره کرد و گفت: صدا و سیما برای تولید هر برنامهای در ابتدا به پلن مالی آن توجه میکند اگرچه به ظاهر تا به حال خوب کار کرده، انتظار میرود تا صدا و سیما از تمام توان خود برای جلب توجه جامعه استفاده کند. کسانی که در جادهها جان خود را از دست میدهند افراد مسن نیستند و رده سنی آنها عموماً بین ۱۵ تا ۳۵ سال قراردارد این یعنی نیروی کار و سرمایههای انسانی جامعه در تصادفات از بین میروند.
کرمانپور نقش سلبریتیها برای کاهش میزان تصادفات را مطرح کرد و گفت: در این میان سلبریتیها نیز میتوانند به همراهی بپردازند و با شیوههای مخصوص مخاطبان را متوجه این مهم کنند که اگرچه جاده ایمن نیست و ماشینهای ایمنی ندارید، اما میتوان به شکلی رانندگی کرد که تصادفات کاهش پیدا کند.
وی به آمار کشته شدگان در تیر و مرداد اشاره کرد و افزود: ما تعطیلات بسیاری را در روزها و ماههای آینده در پیش داریم، اگر میزان تصادفات در ایام نوروز حدود هزار نفر بوده در تابستان بالای ۲۰۰۰ نفر میشود بنابراین باید کاری کرد که کسی در این مسیر کشته نشود.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت نقش تاثیرگذاران بر روند فعالیتهای اجتماعی را مطرح کرد و گفت: کسانی که علمای علوم اجتماعی هستند باید به میدان بیایند، آنها با تحلیلهای اجتماعی فعال باید وارد عمل شده و نقش موثری ایفا کنند. آنها میتوانند نقش آفرینی بزرگی در این زمینه داشته باشند. موضوع تصادفات موضوعی سیاسی نیست بلکه کاملا اجتماعی بوده و جامعه شناسان باید بررسی کنند که چرا پویشهایی همانند «پویش نه به تصادف» در امسال نتوانست به وظایف مشخص شده خود عمل کند؟ چرا آمار فوتیهای امسال نسبت به سال گذشته با وجود «پویش نه به تصادف» افزایش پیدا کرد.
کرمانپور تصریح کرد:بررسیها نشان میدهد از سال ۱۳۸۶ تا ۹۶ یعنی طی ۱۰ سال تعداد کشتهها کاهش پیدا کرد واین آمار در سال ۸۶ حدود ۲۷ هزار بوده، اما در سال ۹۶ به ۱۵ هزار نفر میرسد. در این ۱۰ سال چه اتفاقی رویداد که تعداد کشتهها از تصادف در این حد کاهش پیدا کرد؟ این نکتهای است که نیازمند شفاف سازی و بعد از آن برنامهریزی است.
وی سرمایهگذاری روی کودکان را نقطه قوت برای کاهش میزان تصادفات و فرهنگ سازی خواند و تاکید کرد: زمانی که «همیار پلیس» وارد عرصه شد ما شاهد تغییر و تحولات بسیار شدیم، اما در سال ۱۳۹۶ بار دیگر آمار تصادفات شروع به افزایش پیدا کرد به حدی که در سال ۱۴۰۳ به بیست هزار نفر کشته جادهای رسید.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت انتقادی و آموزش و پرورش داشت و گفت: ما منتظر بودیم تا آموزش و پرورش وارد عرصه شود و دانش آموزان را بسیج کند. قطعا قدرتی که آموزش و پرورش دارد هیچ یک از ارگانها سازمانها و نهادها نخواهد داشت از نظر من دومین ارگانی که میتوانست به «پویش نه به تصادف» کمک کند این وزارتخانه بود که جمعیت قابل توجه دانش آموزان را در اختیار دارد.
کرمانپور گفت: اگر تمام مشاغل را مورد بررسی قرار دهید و ببینید کدام شغل از تصادفات منفعت کمتری میبرد بیمه است اگر از این افراد بپرسید که در سال چقدر پول به خاطر دیه و یا تصادفات ماشینها پرداخت میکنند مبلغ قابل توجه را مشاهده خواهید کرد حال اگر طی برنامه ریزی بتوانیم میزان تصادفات را کاهش دهیم قطعاً این میزان پرداختی به سرمایه بدل شده و حفظ خواهد شد بنابراین صنعت بیمه نیز باید به میان بیاید و راهکارهای خود را به این مسیر اضافه کند.
وی در پایان اضافه کرد: نقش شهرداریها را در «پویش نه به تصادف» نباید نادیده گرفت یک سوم کشتهها در درون شهرها شکل میگیرد، خصوصا موتورسوارهایی که کلاه ایمنی ندارند، بدین ترتیب در هر شهر باید نقاط قوت ضعف تصادف شناسایی و درصدد رفع آن بر بیایند. ایجاد کمپ در ۳۰ کیلومتری شهرها برای جذب گردشگران و در عین حال رانندگان زمینه را برای کاهش تصادفات فراهم میکنند. میزان
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید