جهش جدید کرونا "اومیکرون" نام گرفت
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، این سویه جدید از کروناویروس جهش‌های زیادی داشته و شواهد اولیه حاکی از آن است که "اومیکرون" موارد ابتلا به ویروس را افزایش داده است. سویه "اومیکرون" اولین بار در روز ۲۴ نوامبر از سوی آفریقای جنوبی به سازمان جهانی بهداشت معرفی شد ولی پس از آن در کشورهای دیگری از جمله بوتسوانا، بلژیک، و هنگ‌کنگ نیز شناسایی شده است.

وضعیت اپیدمیولوژیک در آفریقای جنوبی با سه موج کرونا در گزارش شده است که آخرین موج عمدتاً واریانت ویروس دلتا بود. در هفته‌های اخیر، همزمان با تشخیص نوع B.۱.۱.۵۲۹، موارد عفونت‌ها به شدت افزایش یافته است. اولین عفونت تایید شده شناخته شده B.۱.۱.۵۲۹ از نمونه جمع آوری شده در ۹ نوامبر ۲۰۲۱ بود.

به دنبال احتمال شیوع این سویه از ویروس برخی از کشورها سفر از کشورهای جنوبی قاره آفریقا را محدود یا ممنوع کرده‌اند. انگلیس سفر از آفریقای جنوبی، بوتسوانا، زیمبابوه، نامیبیا، لسوتو و اسواتینی را ممنوع کرده است. مقام‌های آمریکایی به این فهرست موزامبیک و مالاوی را نیز افزوده‌اند. برزیل و استرالیا نیز محدودیت‌هایی را در این زمینه اعمال کرده‌اند، تعداد موارد این نوع ویروس تقریباً در تمام استان‌های آفریقای جنوبی در حال افزایش است.

اومیکرون جایگزین "B.۱.۱.۵۲۹" خواهد شد که نام علمی سویه جدید کروناویروس محسوب می‌شود.

این سویه جدید دارای تعداد زیادی جهش است که برخی از آن‌ها نگران کننده هستند. شواهد اولیه حاکی از افزایش خطر ابتلا به عفونت مجدد است، این سویه نگرانی‌ها از بازگشت دوباره محدودیت‌های سفر را به همراه داشته و موجب شد تا سهام شرکت‌های هواپیمایی و گروه‌های سرمایه‌گذاری صنعت گردشگری و هتل‌داری تحت تاثیر قرار گیرد.

ساجد جاوید، وزیر بهداشت انگلیس گفته است که این سویه هنوز وارد کشور نشده، اما در عین حال شیوع آن یک "نگرانی بین‌المللی" است.

همچنین جان ادموندز، یکی از مشاوران علمی دولت انگلیس گفته است که سویه "اومیکرون" جهشی "بسیار نگران‌کننده" است و بسیاری از واکسن‌های کرونا در برابرش کارآمد نخواهند بود. در عین حال هنوز بر سر این موضوع که تا چه اندازه واکسن‌های موجود می‌توانند جلوی خطرات این سویه از ویروس را بگیرند، در بین کارشناسان توافق نظر وجود ندارد.

یک گروه از متخصصان "TAG-VE" به صورت دوره‌ای ویروس کرونا را رصد و پایش می‌کنند تا جهش‌های خاص و ترکیبی از جهش‌ها و نتیجه آن را مورد بررسی قرار دهند، مطالعات برای افزایش اطلاعات درباره این جهش ویروس در حال انجام است و TAG-VE به ارزیابی‌های خود ادامه خواهد داد.

WHO یافته‌های جدید را در صورت لزوم با کشور‌های عضو و عموم مردم در میان خواهد گذاشت، بر اساس شواهد ارائه شده سازمان جهانی بهداشت جهش جدید B.۱.۱.۵۲۹ را در فهرست واریانت یا جهش‌های نگران کننده با نام "اومیکرون" ''Omicron'' قرار داد. ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.