سازمان غذا و دارو به تشکل های تخصصی اعتماد کند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، وحیدرضا بهشتی در خصوص ضرورت توجه بیشتر به آرای تشکل‌های تخصصی گفت: مدیریت حوزه کالاهای سلامت محور از حساسیت زیادی برخوردار است و به همین دلیل باید اذعان داشت که مسئولیت سنگینی بر دوش سازمان غذا و دارو است که رسیدگی به آن توان تشکیلاتی و منابع انسانی زیادی می‌طلبد. ولی در این میان باید توجه کرد که فنون و تئوری‌های جدیدی در حوزه مدیریت رونمایی شده است که می‌تواند به کمک سازمان‌هایی همچون سازمان غذا و دارو بیاید و آنها را در ایفای نقش‌های دشوار یاری دهد.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که بیش از پیش باید مورد توجه سیاستگذاران سازمان غذا و دارو قرار گیرد، بهره برداری از ظرفیت تشکل‌های تخصصی است تا به این صورت بتوانند بخش‌های غیر حاکمیتی از مسئولیت‌های خود را برون سپاری کنند، اعتماد به بلوغ تشکل‌ها و بها دادن به نقش آنها و واگذاری امور به ایشان، می‌تواند به شکل قابل توجهی از تراکم بدنه کارشناسی در دولت‌ها بکاهد و این به معنای آن است که مدیران ارشد، فرصت بیشتری برای تصمیم گیری های کلان پیدا می‌کنند.

عضو سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های غذایی ادامه داد: تجربه دنیا نشان داده که دولت‌ها هرچقدر که به تشکل‌های تخصصی اعتماد بیشتری کرده و مسئولیت‌های غیر حاکمیتی خود را واگذار کرده‌اند، تسهیل امور بیشتر و عمیق‌تر شکل گرفته است و اگر کشور ما هم به دنبال مانع زدایی از تولید است، بهتر است به تجربه جهانی احترام بگذاریم. ضمن اینکه با واگذاری امور به تشکل‌ها، احتمال وقوع فساد در بدنه دولت کاهش یافته و ظرفیت‌های نظارتی دولت افزایش پیدا می‌کند.

بهشتی گفت: نکته دیگری که باید به آن توجه شود، مکانیزم مشورت گیری مسئولین و تصمیم گیران است. اگر سازمان‌های دست اندرکار در حوزه کلاهای سلامت محور خواهان ارتقای سطح اثربخشی تصمیمات و بخشنامه‌ها هستند، باید پیش از ابلاغ دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها، نظرات و آرای فعالان اقتصادی در این حوزه را اخذ کنند و بی تردید بهترین روش برای این کار، بهره برداری از پتانسیل تشکل‌ها است.

وی با تاکید بر این نکته که برون سپاری در دوران اخیر یک ضرورت انکار ناپدیر است افزود: باید در مسیری پیش برویم که نظام مشورت دهی مبتنی بر انجمن‌های تخصصی تقویت شده و از سیستم‌های نوین برای ارائه آرا و مشورت‌ها به مدیران دولتی بهره مند شویم. این مهم تنها در شرایطی اتفاق می‌افتد که سازمان‌های دولتی به بلوغ تشکل‌ها اعتماد کنند و از ظرفیت تشکل‌ها بیش از پیش بهره برداری کنند، البته انجمن‌های تخصصی هم باید در مسیر تقویت مبانی خرد جمعی پیش بروند و شرایطی فراهم کنند که افراد نتوانند صرفاً با لابی گری بر صندلی‌های هیأت مدیره ها بنشینند و در واقع انجمن‌ها، جلوه واقعی یک صنعت باشد و افرادی در هیأت مدیره ها حضور پیدا کنند که هم از لحاظ سابقه مناسب باشند و هم جزو بازیگران اصلی صنعت باشند.

به گزارش مهر عضو سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های غذایی در پایان تصریح کرد: هرچند که گام‌های بلندی در این مسیر برداشته شده و سازمان غذا و دارو اعتنای بیشتری به آرا و نظرات تشکل‌های تخصصی معطوف می‌کند ولی این موضوع به عنوان یکی از مطالبات جدی تولیدکنندگان قرار دارد که ای کاش تشکل محوری به یک اصل محکم و عمیق تبدیل می‌شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.