خزانه داری نسبت به مسدودسازی حساب‌های اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشکی اقدام کند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مصطفی طاهری به خلا شفافیت مالی در دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: این دانشگاه‌ها سالانه ده‌ها هزار میلیارد تومان از محل بودجه عمومی دریافت می‌کنند. این بودجه متعلق به مردم بوده و باید در راستای منافع آنان هزینه شود. همین امر اهمیت شفافیت مصارف بودجه را دو چندان کرده و نقش نهادهای نظارتی را در این زمینه پررنگ خواهد کرد. به عبارت دیگر، نهادهایی مانند دیوان محاسبات، باید از نحوه هزینه کردن بودجه در دانشگاه‌های علوم پزشکی مطلع شده و مطابق اصل ۵۵ قانون اساسی آن را به اطلاع مردم برسانند.

وی با تاکید بر ضرورت اصل شفافیت افزود: در سال ۱۴۰۰ قریب به ۸۵ درصد از بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی در فعالیت‌هایی غیر از آموزش و پژوهش هزینه شده است. این بخش از بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی، معادل ۸۱ هزار میلیارد تومان، صرف هزینه‌های درمانی شده اما هنوز نمی‌توان چگونگی صحت بهره‌برداری از این مبلغ را تایید کرد، ساختار مالی دانشگاه‌های علوم پزشکی نیازمند اصلاح بوده و در صورت تعلل مدیران این دانشگاه ها، دیوان محاسبات باید از هرگونه سوءاستفاده مالی جلوگیری کند. هیچ بخشی از کشور نباید بدون پاسخگویی و شفافیت از بودجه عمومی استفاده کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: نبود شفافیت به معنای بروز فساد و رانت است. برای جلوگیری از به وجود آمدن این آفات اقتصادی، نهادهای نظارتی و خصوصا دیوان محاسبات، باید تحقیق و تفحص از دانشگاه‌های علوم پزشکی را در دستور کار قرار دهند. این دانشگاه‌ها در سال 1401 بیش از 125 هزار میلیارد تومان بودجه دریافت کرده‌اند. در شرایط نابه‌سامانی وضعیت اقتصادی مردم، نمی‌توان به سادگی از نظارت بر مصارف بودجه عمومی چشم‌پوشی کرد.

طاهری با اشاره به نقش نهادهای نظارتی بر جلوگیری از اتلاف منابع مالی کشور ادامه داد: تا زمانی که حساب‌های اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشکی مسدود نشوند، حسابرسی این نهاد چندان ساده نخواهد بود. در نتیجه این شرایط اشخاص یا گروه‌هایی توان سوءاستفاده مالی از بودجه عمومی کشور را خواهند داشت. 

به گزارش فارس وی در پایان افزود: طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۱، همه نهادها باید حساب واحد خزانه استفاده کنند و باید سایر حساب های خود نزد بانک های تجاری بسته شود. با اینکه موعد اجرای حساب واحد خزانه گذشته هنوز دانشگاه های علوم پزشکی با گردش مالی بیش از ۱۲۵ هزار میلیارد هنوز نزد خزانه داری کل افتتاح حساب نکرده اند. بانک مرکزی و  خزانه داری کل نسبت به مسدودسازی حساب های اختصاصی دانشگاه های علوم پزشکی اقدام کنند. و این تعلل شایبه های نبود شفافیت مالی در این دانشگاه ها را دامن می زند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.