فقط ۱۳ درصد از استان‌های کشور در سطح جانشینی باروری دارند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، صابر جباری گفت: بیش از ۶۰ درصد استان‌های کشور کمتر از سطح جانشینی باروری دارند، ۱۳ درصد در سطح جانشینی باروری دارند و ۱۶ درصد استان‌ها باروری بسیار پایین دارند، مطابق قانون جوانی جمعیت ۷ سال فرصت جبران داریم و امسال سال اول قانون است. باید میزان موالید در کشور از یک میلیون ۱۰۰ هزار نفر سالانه به حداقل ۲.۵ میلیون موالید در سال برسد. 
 
رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت گفت: کاهش میل به ازدواج، افزایش طلاق، کاهش فرزندآوری، فاصله زیاد بین موالید، ناباروری، غربالگری بی‌ضابطه و مهاجرت بخشی از چالش‌های ما در راه ازدیاد جمعیت است، استان های گیلان، مازندران، تهران، البرز و سمنان کمترین نرخ باروری را در کشور دارا هستند، قانون و اجرای خوب آن مفید است ولی در بحث فرزندآوری و تشویق مردم هیچ چیز به اندازه فرهنگسازی و آگاهی‌بخشی جامعه تاثیرگذار نیست. 
 
وی با اشاره به وجود ۳.۵ میلیون زوج نابارور در کشور اضافه کرد: آموزش و مشاوره به زوجین قبل، حین و پس از ازدواج، پیشگیری از ناباروری، کاهش سقط عمدی چنین، تسهیل ازدواج، کاهش طلاق، مشاوره فرزندآوری از برنامه های آینده ما در جهت رشد جمعیت کشور است، ۱۳ درصد خانواده‌ها بی‌فرزند، ۲۰ درصد خانواده‌ها تک فرزند، ۲۵ درصد دو فرزند، ۱۴.۵ درصد سه فرزند، ۸.۵ درصد ۴ فرزند و ۱۸.۵ درصد ۵ فرزند و بیشتر از پنج فرزند دارند. 
 
به گزارش وبدا جباری در پایان گفت: ایران بالاترین نرخ زایمان سزارین در دنیا را داراست، تشویق مادران دهه ۶۰  که جمعیت ۸.۵ میلیون نفری دارند برای فرزندآوری در افزایش جمعیت کشور بسیار موثر است، جلسات قرارگاه جوانی جمعیت در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها باید به طور مرتب برگزار شده و گزارشات آن به ستاد ارسال شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.