کمبود اعتبار لازم مشکل جدی اجرای کامل پزشک خانواده
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مصطفی رضایی گفت: یکی از برنامه های اصلی پزشک خانواده شهری، پوشش بالای ۲۰ هزار نفر است و اعتباری بالغ بر ۱۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای یک سال نیازمند است. بخشی را از این بودجه صندوق های بیمه گر می توانند تقبل کنند و بخشی دیگر باید در اعتبارات و منابع پایدار دیده شوند.

رئیس مدیریت شبکه وزارت بهداشت ادامه داد: اگر چه برنامه پزشک خانواده دچار کمبود اعتبار لازم شده است، اما سعی وزارت بهداشت این بوده که طرح پزشک خانواده دچار چالش و وقفه نشود. در راستای اجرای طرح پزشک خانواده در مناطق شهری بر حسب اسناد بالادستی در حدود ۱۰ سال پیش این طرح در استان مازندران و فارس به صورت پایلوت اجرا شد.

وی افزود: طبق برنامه ریزی قرار بود بعد از دو سال اجرای آزمایشی، طرح پزشک خانواده در تمام کشور اجرایی شود. موانع اعتباری و عدم همکاری در تامین اعتبارات و سازمان های بیمه گر چالش های جدی را داشت و در حال حاضر با بحث پزشک خانواده فاصله زیادی دارد، در اجرای طرح پزشک خانواده، برای هر ۷۵۰۰ نفر یک مراقب و برای هر ۲۵۰۰ نفر یک پزشک در نظر گرفته و هزینه هایی مانند حقوق و دیگر موارد وجود دارند که اعتبارات لازم که صندوق های بیمه گر در این خصوص گذاشته اند کفایت نمی کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان رضایی در پایان اضافه کرد: برنامه پزشک خانواده از سال ۸۴ در مناطق روستایی شروع شده و سپس در فاز بعدی اجرای این طرح شهر های زیر ۲۰ هزار نفر نیز به آن اضافه شده اند و دسترسی قابل قبولی برای این مناطق ایجاد شده است. اگر هم کمبودهایی داشته باشیم از طریق نیروهای طرحی قابل جبران است، وزارت بهداشت پیگیر اجرای کامل پزشک خانواده شهری در قالب یک برنامه مشخص و تدریجی برای سایر استان ها و دانشگاه ها است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.