تغییر مدل پرداخت یارانه دارو دست سودجویان را از منابع ملی کوتاه کرد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مهدی قنادی گفت: اجرای طرح تغییر مدل پرداخت ارز ترجیحی دارو، در ابتدای طرح باعث ایجاد اضطراب بین بیمه‌شدگان شده بود، ولی با مدیریت صحیح در استان‌ها علیرغم شروع ضربتی، توانستیم فرصت برنامه‌ریزی را از دست افراد سودجو گرفته و بازار دارو را به سمت منافع بیمه شدگان "بیماران" هدایت کنیم، به صورتی که ضمن افزایش تعداد در تعهد، در بسیاری از داروها، سهم پرداختی بیمه شده نسبت به قبل کاهش داده شد.

سرپرست تیم ارزیابی و پایش سازمان بیمه سلامت ایران هدف از اجرای ضربتی این طرح را جلوگیری از جبهه‌گیری و فرصت طلبی عده‌ای منفعت طلب دانست و گفت: قاچاق دارو بخشی از سودجویی‌های قبل است، با اجرای این طرح دست افراد زیادی از این بازار بریده شده است و طبیعی است که عده‌ای معترض باشند، کار با سامانه نسخه نویسی الکترونیکی دارای پیچیدگی‌های خاصی بوده و در واقع زحمت اصلی بر دوش تک تک همکاران استانی است که شایسته تقدیر و تشکر هستند.

وی با اشاره به جبهه‌گیری و مقاومت عده‌ای در اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی افزود: علیرغم تمام مانع پراکنی‌ها، همکاران ما در استان‌ها توانستند مقاومت ها در این زمینه را شکسته و به اهداف خود در این زمینه برسند. به نوعی که پس از اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک مراکز تشخیصی و درمانی حاضر به برگشت به نسخه کاغذی نیستند و اجرای قبلی نسخه الکترونیک موجب پیاده سازی پرداخت یارانه دارو در کمترین زمان ممکن و با کمترین هزینه اجتماعی گردید. بدون زیرساخت الکترونیک پرداخت یارانه به دارو تقریبا غیر قابل تصور بوده و موجب آشفتگی در نظام درمان می شد و تلاش سنوات قبل سازمان‌های بیمه پایه برای الکترونیکی نمودن امور مربوط به درمان، موجب اجرای راحت قوانین و احقاق حقوق بیمه شدگان گردید.

قنادی هدف از ارزیابی میدانی و نظارت بر فعالیت‌ها را شناسایی نقاط قوت، نقاط ضعف و اشکالات موجود در ارائه خدمات بهتر به مردم عنوان کرد و گفت: سامانه‌های هوشمند در سازمان بیمه سلامت راه اندازی شده است، با توجه به تغییرات صورت گرفته باید مدل‌های سازمانی نیز تغییر کنند و یکی از نتایج همین پایش‌های استانی می‌تواند تغییر مدل‌ها باشد.  

سرپرست تیم ارزیابی و پایش سازمان بیمه سلامت ایران با تاکید بر اهمیت مسئله نظارت در فرآیندها گفت: ما سه نوع نظارت در سازمان داریم که مرحله نخست قبل از ارائه خدمات صورت می‌گیرد تا در صورت مشاهده نقص‌ها و کاستی‌ها، مشکلات قبل از ارائه خدمات به بیمه شدگان رفع شود. نظارت بعدی نظارت حین خدمت است که توسط سامانه‌ها به صورت آنلاین کنترل می‌شود و در نهایت نظارت بعد از ارائه خدمات را داریم که به بررسی عملکردها از طریق بررسی انحراف معیار در داده‌ها طی ماه‌های بعد از ارائه خدمت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بیمه سلامت ایران وی در پایان با تاکید بر اینکه ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که باید نظارت بر کیفیت ارائه خدمات داشته باشیم افزود: قبل از راه‌اندازی سامانه‌های الکترونیک امکان کنترل و نظارت منسجم بر انجام فرآیندها چه در مرحله قبل از ارائه خدمت، چه حین خدمت و چه بعد از خدمت نداشتیم، اما اکنون می‌توانیم ریز به ریز عملکردها را بررسی کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.