از قله موج هفتم بیماری کرونا عبور کرده ایم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سیدعلیرضا ناجی گفت: از قله موج هفتم کرونا عبور کرده ایم و پیش بینی می‌شود در چند روز آینده وضعیت بهتر هم شود و بیمارستان‌ها بتوانند استراحت کنند، موج‌ها و خیزهایی که می‌بینیم نسبت به موج‌های قبلی از شدت کمتری برخوردارند، حاصل دو علت است. نخست میزان واکسیناسیون و دوم، ایمنی طبیعی بدن در برابر عفونت ویروس است که باعث شده آنتی بادی‌ها در بدن، نسبت به ویروس مقاوم شوند و در نتیجه آن، شاهد کاهش موارد بستری و مرگ و میر هستیم.

وی در خصوص اینکه می‌توان امیدوار بود که این روند همچنان ادامه داشته باشد و شاهد ضعیف‌تر شدن ویروس باشیم اظهار کرد: این موضوع حداقل برای ویروس کرونا که هر دفعه شاهد جهش‌های تازه ای از آن هستیم قابل پیش بینی نیست، اگر همین روند ادامه داشته باشد، در اواخر پاییز شاهد موج جدید بیماری خواهیم بود که باید از همین حالا برای مواجهه با آن برنامه ریزی داشته باشیم، پایش بیماری یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که برای مواجهه با موج‌های بعدی کرونا لازم است که انجام شود.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این سوال که آیا این اقدامات در موج‌های قبلی انجام شده یا خیر گفت: متأسفانه ما منتظر می‌مانیم که وقتی موج جدید آمد، بعداً اقدامات لازم را انجام دهیم. در حالی که باید بر اساس تجربه‌های قبلی از موج‌هایی که پشت سر گذاشته ایم، برای موج‌های بعدی آماده باشیم، با توجه به تغییر چهره ویروس‌ها اگر می‌خواهیم از فشار سنگین بیماری در موج‌های جدید جلوگیری کنیم و بیمارستان‌ها کمتر تحت فشار باشند باید پایش های لازم را انجام دهیم.

ناجی گفت: میزان سرایت پذیری واریانت های جدید بالا بوده اما نسبت به موج‌های قبلی مثل دلتا، میزان بستری‌های بیمارستانی و مرگ و میرها، کمتر بوده است، البته نمی‌توان گفت که با واریانت کُشنده در موج‌های بعدی مواجه نمی‌شویم. لذا ضرورت دارد که مراقبت‌های لازم صورت بگیرد، انجام تست‌های بیشتر برای پایش بیماری در موج‌های بعدی ضروری است، پایش فاضلاب‌ها و نمونه گیری تصادفی، از جمله اقداماتی است که می‌تواند اطلاعات ما را از بیماری در موج‌های بعدی افزایش دهد.

به گزارش مهر وی در پایان با اظهار تأسف از پایین بودن موارد تست کرونا در کشور افزود: در شرایطی که از موج‌های بیماری عبور می‌کنیم و اوضاع برای استراحت بیمارستان‌ها فراهم است، باید مردم را به انجام واکسیناسیون تشویق کنیم. اما، متأسفانه میزان استقبال از تزریق واکسن در بین موج‌های ۶ و ۷ بیماری، کافی نبود، همه ما خوب می‌دانیم که واکسیناسیون، از میزان گردش ویروس و شدت بیماری جلوگیری می‌کند و لازم است با تشویق مردم به واکسیناسیون، برای موج‌های بعدی آماده باشیم تا شدت بیماری کاهش یابد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.