نشان‌دار شدن زوجین نابارور
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، هر زوجی ممکن است نیاز باشد که درطول یکسال به دفعات از اقدامات درمانی استفاده کند و پیش از این نیز چاره ای جز پرداخت این هزینه‌ها  از جیب نداشتند، لذا بسیاری از زوجین ممکن بود از قدم گذاشتن در مسیر درمان خودداری کنند.

به دنبال تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مسئولان حوزه بهداشت و درمان از جمله بیمه‌ها به این نتیجه رسیدند که خدمات بیشتری را به زوجین ارایه دهند. در همین زمینه نیز سازمان بیمه سلامت ایران به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر پایه از سال گذشته در مسیر خدمات‌دهی به زوجین نابارور قدم گذاشت و اعلام کرده که تاکنون بخش زیادی از هزینه‌های درمان ناباروری را در بخش بستری و سرپایی پرداخت کرده است. همچنین بیمه سلامت اعلام کرد زوجینی که قبل از تصویب این قانون و در سال ۱۴۰۰ اقدام به درمان ناباروری کردند می‌توانند اسناد را تحت خسارت متفرقه ارایه داده و هزینه‌های خود را دریافت کنند.

در مجموع به این ترتیب بود که از سه ماه آخر سال ۱۴۰۰ دو تعرفه  دولتی و عمومی غیردولتی به بیمه سلامت ایران ابلاغ شد که بر اساس آن ۹۰ درصد تعرفه دولتی برای مراکز درمانی دولتی و ۹۰ درصد تعرفه عمومی غیردولتی برای مراکز درمانی خصوصی، خیریه و عمومی غیر دولتی قابل پرداخت شد. در مجموع هزینه هر سیکل درمان ناباروری که بیمه پوشش می‌دهد، بسته به خدمتی که دریافت می‌شود از ۵۵۰ هزار تومان تا ۷ میلیون تومان متغیر است و استفاده از این خدمات برای مراکز درمانی تسهیل شده است.

در واقع پس از همگانی شدن بیمه پایه، بیمه ناباروری هم با مصوبه دولت همگانی شد و با مصوبه هیئت دولت، سازمان بیمه سلامت ایران مکلف شد نسبت به پوشش بیمه‌ای همه زوجین نابارور فاقد بیمه پایه، مطابق آیین‌نامه بند "الف" ماده "۷۰" قانون برنامه ششم توسعه اقدام کند. بر این اساس در اجرای جزء "۵" بند "ک" از تبصره "۱۷" ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱، همه مراکز درمانی و بیمارستان‌های ارائه دهنده خدمات درمان ناباروری موظف به عقد قرارداد با سازمان‌های بیمه‌گر پایه شدند.

هزینه‌های خدمات تشخیصی و درمانی ناباروری و خدمات تخصصی ناباروری شامل "IUI, IVF, ICSI، FET" بر اساس ضوابط ابلاغی وزارت بهداشت در بخش دولتی، عمومی غیردولتی و خیریه و خصوصی طرف قرارداد با فرانشیز مطابق دستورالعمل مندرج در مصوبه شورای عالی بیمه سلامت، تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر پایه قرار گرفت.

از سوی دیگر نشان‌دار شدن زوجین نیازمند به دریافت خدمات درمان ناباروری با رعایت محرمانگی اطلاعات در سامانه‌های بیمه سلامت توسط دانشگاه‌ها و مراکز بهداشتی، متخصصان زنان دوره دیده، فلوشیپ ناباروری و متخصصین اورولوژی یک گام مهم در راستای ارائه هرچه بهتر خدمات به این افراد بود تا به این ترتیب زوجین به هر جایی برای دریافت دارو و خدمات مراجعه کنند، با قیمت‌های مصوب، خدمات مورد نیاز را دریافت کرده و پرداختی به صورت آزاد نداشته باشند.

سازمان بیمه سلامت ایران در همین راستا اعلام کرده که طی یکسال گذشته خدمات دهی به زوجین نابارور را با جدیت و در راستای توجه به منویات مقام معظم رهبری در بحث توجه به افزایش جمعیت و اجرایی کردن قانون تعالی جمعیت در اولویت خود قرار داده؛ در این باره مهدی رضایی _ معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران تاکید می‌کند، با هدف حمایت از سیاست‌های جمعیتی، سازمان بیمه سلامت ایران در نامه‌ای به ادارات کل بیمه سلامت استان‌ها، نسبت به در نظر گرفتن تسهیلاتی برای انعقاد قرارداد با مراکز دولتی و خصوصی درباره ارائه خدمات به زوج‌های نابارور تاکید کرده است.

این سازمان همچنین اعلام کرده که در طول یکسال گذشته با کنار رفتن موانع، چه از لحاظ عقد قرارداد و چه منابع اعتباری آمادگی پیدا کرده برای درمان خدمات ناباروری زوجین تسهیلات لازم را در اختیار بگذارد، لذا اکنون انتظار می‌رود که مراکز بیشتری طرف قرار داد این بیمه پایه قرار گیرند.

بر اساس اعلام مدیران بیمه سلامت ایران، این سازمان بیمه‌گر خواهان ارائه خدمات با کیفیت به زوج‌های نابارور است. مدیرعامل سازمان بیمه سلامت نیز در همین راستا در اظهارات خود تاکید کرده است: «زوج‌های نابارور اطمینان خاطر داشته باشند پشتیبان آنها خواهیم بود و هزینه‌های درمانی اعم از تشخیصی و درمانی تا ۹۰درصد تحت پوشش قرار خواهد داشت. در واقع در سال جاری بودجه ۷۰۰ میلیارد تومانی برای درمان زوجین نابارور در نظر گرفته شده است.

بیمه مادران باردار فاقد بیمه و فرزندان آنها تا پنج سالگی نیز از دیگر خدماتی است که سازمان بیمه سلامت در این راستا اجرایی کرده است. ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.