روز "ایمنی بیمار" روزی برای تضمین خدمات درمانی ایمن
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، ارتقای سطح آگاهی، توانمندی سازی و جلب مشارکت بیماران و جامعه در پیشبرد خدمات سلامت، تقویت نقش بیماران در ایمنی خدمات سلامت از طریق ارائه اطلاعات دقیق در مورد بیماری آنان و برقراری ارتباط صادقانه با تیم سلامت، جلب مشارکت پزشکان، پرستاران، داروسازان و سایر ارائه کنندگان خدمات سلامت به منظور احتساب بیمار و مراقبین بیمار در تیم سلامت و ایجاد فرهنگ گزارش دهی وقایع ناخواسته ایمنی بیمار و همچنین نقش سیاستگذاران و دولتمردان در ایجاد خط مشی ها، راهبردها و استراتژی های مناسب و متناسب جهت ارائه خدمات ایمن از محورها و راهبردهای سازمان بهداشت جهانی برای این نامگذاری است.

موضوع روز جهانی ایمنی بیمار در سال ۲۰۲۰ که با همه گیری گسترده کووید-۱۹ همراه بود، «ایمنی کارکنان سلامت لازمه‌ ایمنی بیمار» اعلام شد و شعار ایمنی بیمار در سال ۲۰۲۱ نیز «مراقبت از مادر و نوزاد» اعلام گردید. حال شعار امسال روز جهانی ایمنی بیمار، «ایمنی دارویی» انتخاب شده است.

"دارو درمانی بدون آسیب" سومین چالش جهانی برای ایمنی بیمار

محسن رضازاده معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بابل از "دارو درمانی بدون آسیب" به عنوان سومین چالش جهانی برای ایمنی بیمار خبر داد و به مناسبت "روز ایمنی بیمار" گفت: داروها بیشترین کاربرد را در مراقبت های سلامت دارند و آسیب های مربوط به دارو علاوه بر بار اقتصادی و روانی، بیشترین سهم از کل آسیب های قابل پیشگیری ناشی از مراقبت های ناایمن را تشکیل می دهد.

وی با اشاره به این موضوع و شناخت پیچیدگی پیشگیری و کاهش آسیب های دارویی، شعار روز جهانی ایمنی بیمار در سال ۲۰۲۲ "ایمنی دارویی" انتخاب شده است افزود: هدف از اجرای این پویش، ترغیب انگیزه لازم در جهان به منظور تثبیت تلاش‌های مداوم WHO در جهت فراهم شدن "ایمنی بیمار" است، شیوه های ناایمن دارو درمانی و خطاهای دارویی یکی از دلایل اصلی آسیب و زیان های قابل پیشگیری در سیستم های مراقبت بهداشتی در سراسر جهان است که در سطح جهانی، هزینه مربوط به خطاهای دارویی سالانه ۴۲ میلیارد دلار برآورد شده است. 

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه خطاها ممکن است در مراحل مختلف فرآیند مصرف دارو رخ دهند گفت: بدیهی است برای حمایت از اقدامات مداوم، همکاری گسترده ای از ذینفعان این امر، مورد نیاز است و به همین جهت، سازمان جهانی بهداشت موضوع "دارو درمانی بدون آسیب" را به عنوان سومین چالش جهانی برای ایمنی بیمار معرفی کرده است، هدف این چالش، کاهش ۵۰ درصدی آسیب شدید و قابل پیشگیری ناشی از دارو در سطح جهان در ۵ سال آینده است.

سازمان بهداشت جهانی نیز در آماری تکان دهنده که در سایت رسمی خود منتشر کرده از شرایط نابسامان آسیب های حوزه سلامت و درمان خبر می دهد، WHO اذعان می کند که از هر ۱۰ بیمار مراجعه کننده به مراکز درمانی، ۴ نفر در مراقبت های اولیه و سرپایی آسیب می بینند، همچنین هر ساله ۱۳۴ میلیون عوارض جانبی در بیمارستان ها اتفاق می افتد که منجر به مرگ ۲.۶ میلیون نفر می شود.

همچنین بنابر سایت رسمی سازمان بهداشت جهانی، هر ساله تعداد غیرقابل قبولی از بیماران به دلیل مراقبت های بهداشتی ناایمن و بی کیفیت دچار جراحات می شوند یا جان خود را از دست می دهند. بیشتر این آسیب ها قابل اجتناب هستند. بار مراقبت ناایمن به طور گسترده بزرگی و مقیاس مشکل را برجسته می کند. آسیب به بیمار به دلیل عوارض جانبی احتمالاً در میان ۱۰ علت اصلی مرگ و ناتوانی در سراسر جهان است. بیشتر این مرگ و میرها و جراحات قابل اجتناب هستند و معمولاً گزارش شده  که از هر ۱۰ بیمار بستری، ۱ نفر آسیب می بیند که حداقل ۵۰ درصد آن قابل پیشگیری است.

WHO تخمین می زند که هزینه آسیب ناشی از پایان زندگی یا ناتوانی دائمی که منجر به از دست دادن ظرفیت و بهره وری بیماران و خانواده های آسیب دیده می شود، هر ساله به تریلیون ها دلار می رسد. علاوه بر این، هزینه روانشناختی برای بیمار و خانواده او "مرتبط با از دست دادن یا ناتوانی یکی از عزیزان" قطعاً قابل توجه است.

گفتنی است همه این داده ها و گزارشات رسمی، لزوم دقت و رعایت در ارائه خدمات سلامتی ایمن به بیماران را برجسته می کند. بنابراین روز ایمنی بیمار با اهداف تعیین شده از سوی سازمان بهداشت جهانی از درجه اهمیت شایانی برخوردار است. ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.