علم پزشکی ملعبه‌ سیاست نیست! آنرا همچون مفاهیم سیاسی در کشورمان غیرمفهوم نکنیم
و الی ماشاءالله اصطلاحات سیاسی داریم که مفهوم سیاسی آنها دقیقا متضاد معانی همان کلمات هستند.
متاسفانه سیاست در همه‌جا نفوذ کرده، حتی به علوم دیگر و از جمله به پزشکی!

 نفوذ سیاست به پزشکی را در چندین طرح‌ و لایحه‌ و قانون صراحتا و‌ به‌ وضوح خلاف علم پزشکی و خلاف نظرات کارشناسان از قبیل «قانون حمایت از خانواده و‌ جوانی جمعیت» قبلا شاهد بودیم که با زیر پا گذاشتن محکمات پزشکی و از جمله حذف غربالگری‌ در دوران جنینی و حتی تعیین مجازات برای توصیه‌ی پزشکی به انجام آن، متاسفانه در آینده‌ نزدیک شاهد فجایع انسانی مترتب بر این قانون خواهیم بود. 

اما گویا برخی افراد (که با شرمندگی زیاد، گاها لباس سپید پزشکی هم به تن دارند) همچنان تلاش زیادی دارند که این نفوذ سیاست به پزشکی را بیش از پیش گسترش بدهند و تغییر مفاهیم کلمات و اصطلاحات را نیز به علم‌پزشکی بسط دهند!

به جملات زیر که حاصل ذهن بیمار و سیاست‌زده‌ی یکی از این افراد است، توجه کنید:

«صابر جباری سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: گزاره‌هایی طی سالیان قبل نهادینه شده است که اینگونه نیست و شاید غلط باشند. به عنوان مثال برخی گزاره‌ها پیشتر می‌گفتند بارداری زیر ۱۸ سال و بالای ۳۵ سال پرخطر است، درحالی که بارداری در هیچ سنی هیچ خطری ندارد تنها در برخی شرایط نیازمند مراقبت بیشتر است و حتی طبق تحقیقات آمریکایی ها می‌گوید نوزاد مادر زیر ۱۸ سال و بالاتر از ۴۲ سال، نوزاد طلایی است. یا گزاره‌ای اعلام می‌کرد فاصله بین موالید باید بین ۳ تا ۵ سال باشد اما اکنون می‌گوییم فاصله بین دو فرزند، کمتر از ۳ سال باشد هم مشکلی ندارد و نباید یه مادر سرزنش شود. گزاره دیگری اعلام می‌کرد هیچ زنی نباید بالاتر از ۴۰ سالگی باردار شود اما امروزه می‌گوییم بارداری در تمامی سنین مجاز است و بالای ۴۰ سال هم مشکلی ندارد چون در تمام کشورها سن ازدواج افزایش یافته است و نباید محدودیت قائل شویم.»

 دقت فرمودید؟! عبارت «پرخطر» تبدیل شد به «نیازمند مراقبت بیشتر» و با این توجیه نتیجه گرفتند که «بارداری در هیچ سنی هیچ خطری ندارد»! و البته که در این مغالطه و تغییر معانی، نگفتند که اگر خطرناک نیست، پس چرا نیاز به مراقبت بیشتر دارد؟!

 همچنین بدون ذکر تعریفی از عبارت «نوزاد طلایی- Golden Baby» و فقط ذکر خام این اصطلاح اینگونه جلوه داده شده که گویا نوزاد طلایی منظور فقط ارزشمندی چنین نوزادی است، نه پرخطر بودن چنین بارداری!

 و در انتهای مغالطه و سفسطه‌ی خویش، دروغهای شاخدار دیگری در رد فاصله‌گذاری بین بارداری نیز بیان فرمودند!

آهای آقایان مسئول؛

این ره که تو می‌روی به ترکستان است!

لطفا عوام‌فریبی و پوپولیسم را وارد علم پزشکی نکنید!

بحران سالخوردی کاملا جدی است!

اما راه مقابله با آن مردم فریبی و افزایش نرخ تولد به هر قیمتی نیست!

راه آن تشویق به تولد فرزندان معلول و عقب‌مانده‌ی ذهنی و‌ جسمی نیست؟

راه آن ایجاد خطر برای مادر شدن دختر نوجوان یا کودک همسری نیست!

مقابله با بحران سالخوردگی جمعیت قطعا که نیازمند افزایش نرخ تولدهاست، اما نه به هر قیمتی!

به اسماء جلاله‌ی الهی، به والله، بالله و تالله که بهتر از مردم می‌دانید که مهمترین دلیل کاهش نرخ رشد جمعیت، فقر و مسائل اقتصادی و عدم امنیت خاطر و اطمینان به آینده است!

با علم‌ پزشکی شوخی‌های خطرناک نکنید!

آینده‌ی ایران و ایرانی را فدای سیاست نکنید.
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ 

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.