تبلیغ غیرمجاز قطره‌های چشمی در فضای مجازی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، ندا کاظمی‌نیا در خصوص تبلیغات غیرمجاز برخی قطره‌های چشمی در فضای مجازی هشدار داد و گفت: اخیراً برخی سایت‌ها و صفحات با عنوان‌هایی نظیر "درمان معجزه‌آسای پیرچشمی" اقدام به ترویج استفاده از فرآورده‌هایی کرده‌اند که حاوی پیلوکارپین ۱.۲۵ درصد هستند و صرفاً با تنگ کردن مردمک چشم، باعث بهبود موقت دید نزدیک می‌شوند.

کارشناس دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت‌محور سازمان غذا و دارو گفت: این قطره‌ها درمانی برای پیرچشمی محسوب نمی‌شوند، استفاده مکرر و خودسرانه از این داروها ممکن است با عوارضی مانند افزایش خطر جداشدگی شبکیه، تاری دید، سردرد شدید، اسپاسم پلک، التهاب و حساسیت‌های چشمی همراه باشد، مصرف پیلوکارپین بدون بررسی دقیق فشار داخل چشم می‌تواند علائم گلوکوم «آب‌سیاه» را تشدید کند. همچنین ممکن است در نور کم اختلال بینایی یا کاهش تمرکز دید ایجاد شود.

وی در پایان اضافه کرد: پیرچشمی یک پدیده طبیعی مرتبط با افزایش سن است و درمان آن تنها از طریق عینک، لنز یا روش‌های جراحی مانند لیزر امکان‌پذیر است. بنابراین نباید به تبلیغات اغواکننده و غیرعلمی در فضای مجازی اعتماد کرد، مصرف هرگونه قطره چشمی باید صرفاً تحت نظر پزشک متخصص چشم و پس از معاینه دقیق انجام شود. مردم باید از خرید اینترنتی دارو بدون مشورت با پزشک یا داروساز پرهیز کنند و صرفا از داروخانه‌های معتبر اقدام به تهیه دارو نمایند. سازمان غذا و دارو

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.