متاسفانه به جای آموزش جامعه‌محور، آموزش بیمارستانی ارائه می‌کنیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، سعید نمکی در دیدار با مسئولین حوزه آموزش وزارتخانه، بر لزوم بازنگری در نسبت تربیت دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی و پایه اشاره و تصریح کرد: «تربیت دانشجوی آموزش تکمیلی، در شرایطی که بیشترین نیاز خدمات سلامت در مقاطع پایه است باید مورد تجدید نظر قرار گیرد، که این کار در حوزه آموزش در دست پیگیری است.»

وی تاکید کرد: اینکه بدانیم چه آدمی، برای کدام جایگاه ارائه خدمت، با چه میزان دانش و مهارت، در چه بازه زمانی، با چه هزینه ای، توسط چه کسی و در کجا می خواهیم تربیت کنیم رسالت اصلی حوزه آموزش است. 

نمکی ضمن انتقاد از اینکه آموزش های ما به شکل جامعه محور شکل نگرفته، خاطرنشان کرد: به جای آموزش های جامعه محور، آموزش های بیمارستانی ارائه می نماییم. برخی از روستاهای ما از ابتدایی ترین خدمات مثل خدمات دندانپزشکی بهره نمی برند.

وی افزود: از ابتدا باید به دانشجویان آموزش داده شود که در این کشور چالش هایی وجود دارد که مسائل ابتدایی است و دانشجو سرباز این عرصه است که نیازهای جامعه را تامین کند نه اینکه برای ارائه خدمات لوکس تربیت می شود. دلیل این امر این است که ما افراد را مبتنی بر نیازهای جامعه انتخاب نمی کنیم و آموزش نمی دهیم.

سرپرست وزارت بهداشت اظهار داشت: بسترهایی که در آموزش، مثل آموزش مجازی ایجاد شده باید گروه هدف این آموزش ها به سمت جامعه برود و متناسب با چالش های سلامت کشور مثل چاقی، تصادفات و بیماری های قلبی در بسترهای مجازی به جامعه ارائه شود. اگر ما این کار را انجام ندهیم افراد غیر متخصص در فضای مجازی اطلاعات اشتباه به مردم ارائه می دهند.

وی افزود: متخصصین ما باید بتوانند با زبان مردم آموزش هایی برای ایشان آماده کنند. به عنوان مثال در بیماری های غیرواگیر باید آموزش ها را به سمت جامعه پیش ببریم تا سبک زندگی مردم را تغییر دهیم.

سرپرست وزارت بهداشت از تجربه واکسیناسیون کشور و موفقیت هایی که در این زمینه حاصل شده سخن گفت و اظهار داشت: امروز در کنترل چاقی، دیابت و  تصادفات، وزارت بهداشت نقش اندکی دارد و همکاری بین بخشی است که می تواند بار این چالش ها را در جامعه کم کند و لازم است در این زمینه آموزش های مناسبی برای جامعه تدارک دیده شود.

نمکی با بیان این نکته که آمایش سرزمینی یکی از زیباترین کارهایی بود که در آموزش انجام شد، گفت: ما باید از کارهای موازی بپرهیزیم و از تصمیمات جزیره ای دوری کنیم. همه باید از سرمایه های کشور استفاده کنند و همکاری درون بخشی و بین بخشی را ارتقا دهیم تا همه بتوانیم از سرمایه های ملی بهره برداری کنیم.

وی ادامه داد: اگر زیرساخت ها ارزیابی شود و درخصوص اشتراک منابع ملی برنامه ریزی شود می توانیم برنامه ها را پیش ببریم. آمایش با هم افزایی که ایجاد می کند یکی از بهترین برنامه هایی است که پیگیری می شود.

سرپرست وزارت بهداشت به برنامه جلوگیری انتقال از خارج به داخل کشور از ابتدای سال 2019 اشاره کرد و گفت: نباید اجازه دهیم که افراد بروند 6 ماه در خارج از کشور تحصیل کنند و بعد وارد کشور شوند و باعث دلسردی دانشجویان داخل بشوند. باید مسائل اجتماعی آموزش مدیریت شود.

نمکی اظهار داشت: لازم است تلاش کنیم در عرصه های غیرپزشکی تاثیرگذار در سلامت ورود کنیم. بحث مولفه های اجتماعی اثرگذار بر سلامت بحث بسیار مهمی است و باید سعی کنیم با دانشگاههای غیرپزشکی همکاری داشته باشیم. برای عرصه هایی مثل آلودگی محیط زیست باید با دانشمندان سایر عرصه ها کار کنیم. به عنوان مثال در سرطان ریه تحقیقات گسترده ای انجام دادیم ولی روی ترکیبات بنزین و سایر عوامل زمینه ساز، با صاحبنظران سایر حوزه ها همکاری نکرده ایم.

 وی بر لزوم ارتباط بین علوم پایه و بالین در علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: علیرغم تلاش هایی که شده هم افزایی بین علوم پایه و بالین شکل نگرفته و بدون پیوند این دو، حوزه پزشکی رشد نخواهد کرد. با برگزاری نشست های علمی مشترک، و پایان نامه های مشترک  می توان این برنامه ها را پیش برد. که این کار در حوزه آموزش شروع شده است.

سرپرست وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه تنها راه رهایی برای همه امور کشور گذر از مسیر آموزش است، گفت: انسان ابزار توسعه نیست، انسان توسعه یافته هدف غایی توسعه است و انسان توسعه یافته ایجاد نخواهد شد مگر از مسیر آموزش و این، هنر مسئولین این حوزه است.

وی در پایان ضمن اشاره به برنامه هایی که در حوزه آموزش اجرا شده گفت: من حوزه آموزش را حوزه اول وزارت بهداشت می دانم و هرگز معاونت آموزشی را معاونت چندم وزارت بهداشت نخواهم دید و لازم است برای پیگیری این برنامه ها نشست های بیشتری داشته باشیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.