بروز عارضه های دهانی و دندانی از عوارض شیمی درمانی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، علی قنبری مطلق با بیان اینکه بیماران سرطانی با عوارض جسمی و غیرجسمی مواجه هستند، اظهار کرد: یکی از عوارض سرطان عارضه‌های دهانی و دندانی هستند که درمان‌هایی مانند شیمی درمانی و رادیوتراپی موجب بروز این عارضه‌ها می‌شوند که علاوه بر درد موجب اختلال در تغذیه بیماران می‌شود.

وی در ادامه گفت: بیماران سرطانی به دلیل آنکه شرایط ویژه‌ای دارند باید تغذیه خوبی داشته باشند و به همین دلیل باید به سلامت دهان و دندان بیماران توجه کنیم.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت اضافه کرد: درمان بیماران سرطانی در تیم‌های چند تخصصی انجام می‌شود و ما کنفرانس مراقبت‌های دهان و دندان در بیماران سرطانی را برگزار کردیم تا با دیدگاه‌های دو گروه آنکولوژی و دهان و دندان بیشتر آشنا شویم و فراگیران از دانشگاه‌های علوم پزشکی بهترین راهکارها را برای بیماران سرطانی به کار برند.

قنبری مطلق با اشاره به عوارض دهانی و دندانی سرطان گفت: بر اثر درمان‌های سیستمیک مثل شیمی درمانی ممکن است عوارض دهانی رخ دهد و از جمله آن‌ها می‌توان به خشکی دهان اشاره کرد که مهم‌ترین عارضه دهانی در بیماران سرطانی است.

وی خاطرنشان کرد: بر اثر رادیوتراپی در ناحیه سر و گردن ممکن است التهاب مخاطی که یک عارضه شایع دهانی در بیماران سرطانی است بروز کند و ما تلاش کرده‌ایم که با برگزاری کنفرانس آگاهی گروه‌های مختلف را در این زمینه بیشتر کنیم.

قنبری مطلق درباره موارد ابتلا به سرطان در ایران گفت: سالیانه ۱۱۰ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در کشور داریم، شیوع سرطان در دنیا رو به افزایش است و ما در ایران با توجه به اینکه هرم سنی جوانی داریم و جمعیت سالمندی ما رو به افزایش است در آینده بروز سرطان در کشور قابل ملاحظه‌تر خواهد بود.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت با اشاره به علل بروز سرطان گفت: بیماری سرطان چند عاملی است، اما ولی مجموعه عوامل در کنار هم قرار می‌گیرند سرطان بروز می‌کند و برخی عوامل، چون سبک زندگی نادرست، چاقی، اضافه وزن، بی تحرکی، مصرف سیگار و دخانیات و قلیان، تغذیه ناسالم مانند مصرف غذا‌های کبابی، سوخته و پر چرب خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.

وی تاکید کرد: ۴۰ تا ۵۰ درصد از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند، این عدد قابل توجهی است و نشان می‌دهد که باید به پیشگیری از سرطان توجه ویژه‌ای داشت.

قنبری مطلق درباره میزان سرطان در کودکان گفت: شیوع سرطان در کودکان بسیار کم است و ۳ تا ۵ درصد موارد سرطان در کودکان بروز می‌کند و فرای عوامل محیطی عوامل ژنتیکی و ارثی نیز در بروز سرطان در کودکان مؤثر هستند.

رئیس اداره سرطان اضافه کرد: آگاهی از علائم سرطان می‌تواند در تشخیص و درمان سرطان کودکان کمک کننده باشد البته خوشبختانه میزان درمان پذیری سرطان کودکان بسیار بالاست و بیش از ۷۰ درصد سرطان‌های کودکان بهبود پیدا می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به آغاز هفته مبارزه با سرطان گفت: فعالیت‌های زیادی در این هفته در حوزه سرطان انجام می‌شود و مهم‌ترین نکته این است که ما از مردم خواهش می‌کنیم تا باورهایشان را در مورد سرطان اصلاح کنند چراکه نیمی از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند.

قنبری مطلق افزود: ما باید به سلامت خودمان بیشتر توجه کنیم و از عادات بد دوری کنیم همچنین شیوه زندگی اجتماعی را اصلاح کنیم و با مردم مهربان‌تر باشیم چراکه در این صورت استرس‌های اجتماعی کمتر و موارد بروز سرطان کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی در پایان گفت: امیدواریم افزون بر مردم مسئولان نیز نقش خود را در کمپین مبارزه با سرطان به درستی انجام دهند و به ویژه در مداخلات مربوط به آلودگی هوا و کیفیت خودرو‌ها به خوبی عمل کنند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.