سالانه ۱۰۰ هزار نفر دچار سکته مغزی می‌شوند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، سید حسین آقامیری روز سه شنبه در یک نشست خبری که در محل انجمن سکته مغزی برگزار شد گفت: به طور متوسط هر پنج دقیقه در ایران یک نفر دچار سکته مغزی می شود که نشان دهنده بروز بالای این بیماری در کشور است.

وی افزود: با گسترش شهرنشینی سبک زندگی در کشور وضعیت بدتری می یابد و این مساله مهمترین علت بروز سکته مغزی است.

آقامیری در ادامه گفت: مصرف مواد مخدر، الکل و تغذیه نامناسب از دیگر علل بروز سکته مغزی در کشور است.
این فوق تخصص مغز و اعصاب اضافه کرد: در حال حاضر روش جدیدی در درمان سکته مغزی حاد از سه سال پیش در بیمارستان های دانشگاهی آغاز شده است که از ناتوان شدن بیمار پیشگیری می کند.

دبیر سومین همایش سکته مغزی ادامه داد: اکنون در تبریز، تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و همدان این روش درمان سکته مغزی با برداشتن لخته خون در بیمارستان های دانشگاهی انجام می شود.

وی تاکید کرد: اکنون انتقال بیماری که دچار سکته مغزی شده است، به بیمارستان توسط اورژانس یک چالش است که باید پرسنل اورژانس متوجه شرایط بیمار شده و بیمار را سریع به مرکز درمانی منتقل کنند. در بیمارستان نیز باید پرستاران مقدمات آزمایشگاهی و درمان سکته مغزی را فراهم کنند.

آقامیری ادامه داد: سکته مغزی حاد اگر در ساعات اولیه تشخیص داده شود، با برداشتن لخته خون قابل درمان است و از ناتوان شدن بیمار پیشگیری می کند.

وی همچنین هزینه این روش جدید درمانی در کشور را 10 تا 18 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: بخش زیادی از آن را دولت پرداخت می کند.

این فوق تخصص مغز و اعصاب در مورد تجهیزات درمان سکته مغزی حاد با روش جدید گفت: بسیاری از این تجهیزات آمریکایی و وارداتی است و ممکن است در آینده با مشکل کمبود تجهیزات مواجه شویم.

آقامیری در ادامه خاطرنشانکرد: در روش درمان سکته مغزی حاد با برداشتن لخته، از هر سه بیمار یک بیمار به بهبودی کامل می رسد؛ در حالی که در روش درمانی به وسیله دارو از 6 بیمار یک نفر بهبود می یابد.

گفتنی است بابک زمانی رئیس انجمن سکته مغزی نیز در این نشست خبری گفت: سکته مغزی در مردان ایرانی 2 برابر زنان اتفاق می افتد و این سکته در مردان بداخلاق بیشتر بروز می کند.

زمانی ادامه داد: به طور کلی به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت 150 نفر در کشور دچار سکته مغزی شده اند.
وی افزود: از سه سال گذشته برنامه درمان سکته مغزی با همکاری وزارت بهداشت در کشور تدوین و تاکنون اجرایی شده است. بر این اساس سه هزار نفر دچار سکته مغزی حاد به بیمارستان ها انتقال یافته و تحت درمان قرار گرفته اند.

رئیس انجمن سکته مغزی ایران گفت: امروزه در کشور درمان سکته مغزی حاد از طریق درآوردن لخته خون یکی از موفق ترین درمان های پزشکی است و باید با اطلاع رسانی وسیع عموم مردم با این روش آشنا شوند.

وی افزود: ذهنیتی در جامعه وجود دارد که سکته مغزی حاد را نمی توان درمان کرد در حالی که از طریق آنژیوگرافی و برداشتن لخته خون در چهار ساعت و نیم اولیه بروز سکته می توان این بیماری را درمان و از ناتوان شدن بیمار جلوگیری کرد.

این جراح مغز و اعصاب تاکید کرد: سکته مغزی شایعترین بیماری در سنین جوانی است و شیوع آن دو برابر بیماری ام اس در سنین 30 تا 40 سالگی است.

به گزارش ایرنا زمانی در پایان گفت: اکنون امکانات کافی برای نگهداری بیماران دچار سکته مغزی در کشور وجود ندارد. در تمام بیمارستان های دنیا این بیماران به خانه منتقل نمی شوند و در مراکز توانبخشی تا مدتی نگهداری می شوند تا بازتوانی یابند. لازم است چنین امکاناتی در کشورمان برای بیماران فراهم شود.

گفتنی است سومین همایش سکته مغزی با امتیاز بازآموزی برای پزشکان، پرستاران و کارشناسان اول تا سوم اسفند با حضور اساتید برجسته خارجی در کتابخانه ملی ایران برگزار می شود.
قرار است در این همایش روش درمان سکته مغزی حاد ارایه شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.