خطر سوءتغذیه بیش از ۶۰ درصد کودکان بستری در بخش مراقبت‌های ویژه
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، غلامرضا محمدی فارسانی در حاشیه چهاردهمین کنگره تغذیه کودکان و نوجوانان ایران با بیان اینکه تغذیه بالینی در بیمارستان‌ها جایگاهی ویژه‌ دارد، گفت: توجه به تغذیه بیماران بستری در بیمارستان‌ها بسیار حائز اهمیت است و مطالعات متعدد نشان دهنده ابتلا به سوء تغذیه در بیمارستان، افزایش طول مدت بستری و شیوع بیشتر عوارض، افزایش هزینه‌های درمان بیماران و در نهایت افزایش مرگ و میر و ناتوانی آن‌ها خواهد شد،‌ از این رو توجه به این موضوع به ارتقاء سطح سلامت بیماران در همه حیطه‌ها و گروه‌های سنی مختلف منجر خواهد شد.

وی افزود: توجه ویژه به تغذیه کودکان و نوجوانان بستری در بیمارستان‌ها نتایجی بسیار مثبت در طول درمان بیماران به دنبال خواهد داشت.

فارسانی در ادامه با بیان اینکه شیوع سوء تغذیه در کودکان بستری در بیمارستان‌ها پایین نیست، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در برخی بیمارستان‌ها ۶۸.۶ درصد کودکان و نوزادان بستری در بخش‌های مراقبت ویژه در معرض سوء تغذیه هستند یا در گروه با خطر متوسط و پرخطر سوء تغذیه قرار دارند.

مسئول تغذیه بالینی وزارت بهداشت تصریح کرد: در گروه سنی کودکان به دلیل اینکه دوران رشد را سپری می‌کنند در هنگامی که در بیمارستان بستری می‌شوند بسیار بیشتر از بزرگسالان در خطر ابتلا به سوء تغذیه قرار دارند.

وی اضافه کرد: کودکانی که در بخش‌های مراقبت‌های ویژه NICU و PICU بستری می‌شوند در صورتی که مداخلات تغذیه‌ای درست برای آن‌ها صورت نگیرد با مخختل شدن روند بهبودی‌ سیر بیماری به سمت تشدید عوارض اولیه می‌رود.

فارسانی خاطرنشان کرد: بسیاری از مطالعات نشان داده است که افزایش توجه به تغذیه بیماران بستری در بیمارستان‌ها، طول مدت بستری و عوارض بیماری را کاهش می‌دهد. همچنین با سرعت بخشی به روند بهبود هزینه‌های بیمار و نظام سلامت را کاهش پیدا می‌دهد.

مسئول تغذیه بالینی وزارت بهداشت افزود: اگر یک روز بیمار در بخش مراقبت ویژه کمتر بستری شود میزان صرفه‌جویی مالی برای کل سیستم درمانی بسیار بیشتر از هزینه‌هایی است که می‌توانیم در ارتقاء تغذیه بالینی بیمارستان‌ها صرف کنیم.

فارسانی ادامه داد: سیاست ما در تغذیه بالینی وزارت بهداشت فراهم کردن شرایط برای ارائه حمایت‌هایی تغذیه‌ای و خدمات غذایی مناسب برای تمام گروه‌های سنی و به ویژه اطفال است.

وی تاکید کرد: برای ارائه حمایت‌هایی تغذیه‌ای مناسب برای بیماران بستری در بیمارستان دستورالعمل‌هایی تدوین شده که بر اساس آن‌ها در قدم اول وضعیت تغذیه کودکان بستری در بیمارستان‌ها ارزیابی شده و به دنبال آن، حمایت‌هایی لازم بصورت تغذیه دهانی، روده‌ای و یا وریدی برای بیماران صورت می‌گیرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان مسئول تغذیه بالینی وزارت بهداشت در پایان گفت: در صورت ارائه مناسب حمایت‌هایی تغذیه‌ای کودکان در بیمارستان‌ها، احتمال افزایش مشکلات حین بستری بیماران که می‌تواند به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم در ارتباط با وضعیت تغذیه کودکان باشد، کمتر خواهد شد و این مسئله به روند بهبود بیماری کودکان و نوجوانان کمک می‌کند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.