وجود بیش از ۵ انجمن علمی فعال در زمینه سرطان
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، فرهاد سمیعی در نشست امروز این کنگره گفت: در جامعه علمی کشور انجمن‌های علمی زیادی وجود دارد که سال‌ها در وزارت کشور ثبت می‌شد، درست مانند گروه‌های سیاسی و اجتماعی، تا اینکه ماده‌ای در مجلس برای راحت‌‌تر شدن فعالیت انجمن‌های علمی تصویب شد و مسئولیت انجمن‌های غیرپزشکی به وزارت علوم و وظیفه انجمن‌های پزشکی به وزارت بهداشت محول شد.

سمیعی افزود: انجمن‌ها ماموریت دارند علم تخصصی خود را در جامعه گسترش دهند و وجدان علمی آن‌ها ایجاد می‌کند تمام تلاش خود را برای توسعه علمشان در جامعه انجام دهند.

دبیر انجمن علمی سرطان ادامه داد: در حال حاظر بیش از ۴۰۰ انجمن در وزارت علوم و وزارت بهداشت فعالیت می‌کنند و حدود پنج انجمن فعال در زمینه سرطان داریم که در زمینه‌های سرطان اطفال، سرطان بالغین، پیشگیری از سرطان و غیره فعالیت می‌کنند. تمام این انجمن‌ها از یک یا ۲ تخصص حوزه فعالیت خود تشکیل شده‌اند، اما انجمن سرطان ایران از حدود ۱۸ سال پیش نزدیک به ۶۰۰ عضو از رشته‌های متنوع دارد و با همین دیدگاه تشکیل شد تا نگاه چند تخصصی در بسیاری از رشته‌ها را داشته باشیم.

وی با اشاره به برگزاری این کنگره در ۲ تا چهار اسفند گفت: اکثر تخصص‌ها می‌توانند در این کنگره شرکت کنند؛ در این دوره‌ها تلاش شد به بررسی ابعاد مختلف سرطان بپردازیم و برای اولین بار کنفرانس‌های پیشگیری بزرگ کشور را برگزار کردیم، به ادامه این مسیر امیدواریم و خودمان را موظف می‌دانیم که در مسیر پیش‌گیری مردم کشور را همراهی کنیم.

گفتنی است در ادامه بهروز سیف متخصص آسیب شناسی و عضو هیئت مدیره انجمن سرطان و کمیته اجرایی کنفرانس سرطان غرب آسیا بیان کرد: سرطان بیماری است که در صورت روبرو شدن صحیح با آن و رعایت نکات ضروری، درمان آن احتمالی بالا دارد. تشخیص و مواجه شدن با این بیماری باید از رشته‌ و روش‌های مختلف استفاده شود، در حال حاضر فرایند به این صورت است که فردی که توده‌ای در بدن خود احساس می‌کند به پزشک بالینی مراجعه کرده و برای نمونه برداری به آزمایشگاه‌ها ارجاع داده می‌شود، نمونه برداشته شده به دست متالوژیست‌ها می‌رسد تا اطلاعات لازم را به جراح برساند.

سیف افزود: درمان سرطان وجوه مختلفی دارد و با پیشرفت آن در بدن احتمال انتقال تومور‌ها و اوج مجدد بیماری بررسی شود زیرا معمولاً برداشتن تومور کافی نیست و بیماران به درمان‌هایی مانند رادیوتراپی و شیمی درمانی احتیاج پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه امروزه اغلب کسانی که دچار سرطان می‌شوند و آن را پشت سر می‌گذارند در اجتماع رها می‌شوند در حالی که آن‌ها نیاز دارند تا یک پزشک عمومی یا یک پرستار مراقبت‌های لازم را از آن‌ها داشته باشد، چرا که سیستم ایمنی آن‌ها در طی این روند درمان تضعیف می‌شود و احتمال آسیب دیدن آن‌ها از بیماری‌های مختلف بالا می‌رود، پس ایجاب می‌کند که بسیاری از تخصص‌های مختلف با این بیماران در ارتباط باشد.

متخصص آسیب شناسی درباره تاثیر روحیه بر درمان بیماران گفت: همواره شاهد بوده‌ایم کسانی که روحیه‌ای بهتر دارند دوامی بیشتر در مقابل سختی‌های درمان خواهند داشت و باید مراقب این موضوع باشیم.

در ادامه این نشست ناصر پارسا پزشک و پژوهشگر سرطان و عضو هیئت علمی انجمن مبارزه با سرطان ایران تشریح کرد: همانطور که همه می‌دانید پیشگیری از سرطان بر درمان آن مقدم است، با جمعیت ۸۵ میلیون نفری رو به رو هستیم که باید آگاهی لازم را داشته باشند، باید با اصلاح سبک زندگی از سرطان پیشگیری کنیم، بنابر اعلام سازمان جهانی و با انجام اقدامات لازم و پیشگیری می‌توانیم تا ۴۰ درصد از ابتلا به سرطان جلوگیری کنیم، در آمریکا حدود ۱۰۰ هزار دلار به طور سالانه هزینه ان بیماران سرطانی می‌شود و در ایران نیز بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان برای این افراد هزینه می‌شود.

پارسا افزود: بر اساس آمار تخمینی حدود ۱۱۲ هزار نفر سال گذشته به بیماری سرطان مبتلا شدند که نسبت به کشور‌های غربی و پیشرفته آمار پایین تری است، اما با این وجود روند میزان ابتلا به سرطان در دهه گذشته سعودی بود و نیاز به اقدام برای کاهش ابتلا به سرطان داریم؛ زمانی که یک فرد به این سرطان مبتلا می‌شوند یک چهار ضلعی که شامل خود بیمار و درمانگر خانواده و موسسات خیریه برای درمان این بیماری درگیر خواهند شد.

وی ادامه داد: حدود ۳۰ درصد از مبتلایان به سرطان از نظر مالی زیر خط فقر هستند و روند درمان برای آن‌ها مشکلات زیادی ایجاد می‌کند به خاطر کسانی که از مناطق محروم ناچار می‌شود برای دریافت درمانی مناسب به کلان شهر‌ها مراجعه کنند که خود این موضوع هزینه بر است و امیدواریم عدالت در توزیع پزشکی به زودی در کشور ما اتفاق بیفتد.

این پزشک و پژوهشگر سرطان گفت: نباید اجازه دهیم بیمارانی که از نظر مالی وضعیتی مناسب ندارند به ورشکستگی کشیده شوند، چرا که هر چه کس تنگی این کلبه خانواده را تحت تاثیر قرار دادن و به آن آسیب می‌رساند، در واقع وقتی که یکی مانده‌ام با درمان به کانون خانواده باز می‌گردد و یک خانواده را از غرق شدن نجات می‌دهد؛ به طور کلی باید به دنبال آن باشیم تا فرایند پیشگیری را جلو ببریم، راه‌های مراقبت پس از درمان را بررسی کنیم از اساتید بین المللی برای تشخیص راه‌های جدید استفاده کنیم.

شایان ذکر است در ادامه محمد حمید کرباسیان عضو کمیته اجرائیه کنگره سرطان غرب آسیا ادامه داد: حدود ۲۶ کشور در غرب آسیا وجود دارد که حدود ۳۷۰ میلیون جمعیت دارد و این محدوده یکی از متنوع‌ترین محدوده‌ها از نظر ژنتیکی و قومی و مذهبی است، مسئله مهمی که در این وجود دارد این است که آیا ما همچنان باید از بدن ساخته و تولید شده در غرب بدون، چون و چرا استفاده کنیم بیا باید به دنبال ایجاد هماهنگی فرایند درمان با نژاد و فرهنگ منطقه باشد.

کرباسیان گفت: چه بسا این دارو‌های تولیدی اثربخشی مطلوب را بر روی بیماران داشته باشد باید به دنبال راهی باشیم تا علم درمان را انطباق بدهیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی در پایان افزود: همچنین پژوهش و تحقیق در این زمینه‌ای باعث تولید علم می‌شود همانطور که می‌دانید شایعترین سرطان در مردان کشور ما سرطان معده است در حالی که کشور ترکیه سرطان ریه و کبد سرطان پروستات را شایع‌ترین سرطان در مردان می‌دانند این تنوع زیستی و نژادی در منطقه غرب آسیا می‌تواند زمینه خوبی برای ایجاد و استفاده از بانک‌های اطلاعاتی متنوع باشد تا در نهایت به علم دنیای غرب وابسته نباشیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.