رفع چالش دفع زباله‌های بیمارستانی با کیسه‌های نانو کامپوزیتی زیست تخریب‌پذیر
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون به نقل از ایسنا، در بیشتر کشورهای در حال توسعه بیماری‌های عفونی و بیمارستانی به یک مشکل مهم بهداشتی و زیست محیطی تبدیل شده و ادامه مدیریت ناصحیح این نوع پسماندها موجب اثرات نامطلوب نظیر آلودگی محیط و منابع آب، خاک و هوا و رشد و تکثیر ناقلین بیماری شده است.

این در حالی است که بر اساس قوانین پسماند و معاهدات بین‌المللی، زباله‌های بیمارستانی باید به صورت جداگانه و در کیسه‌های مخصوص قرار گیرند و پس از عادی سازی، با استانداردهای خاص در ماشین‌های ویژه حمل و تحت شدیدترین استانداردهای امحا شوند. ولی متأسفانه زباله‌های مطب‌ها و کلینیک‌ها در باکس‌های شهری با زباله‌های خانگی مخلوط می‌شوند.

برای رفع این چالش یکی از شرکت‌های فناوری با اجرای پروژه مطالعاتی ابتدا وضعیت موجود در این زمینه را مورد بررسی قرار داد و سپس با استفاده از فناوری نانو برای مشکلات موجود راه حل‌های علمی و عملی تعیین شده‌ای ارائه داد که حاصل این مطالعات تولید کیسه‌های نانو کامپوزیت آنتی باکتریال با رایحه گیاهان دارویی بوده است.

این کیسه‌ها مانع ورود هر نوع باکتری به فضای شهری شده و انواع باکتری گرم مثبت و منفی را از بین می‌برند و مانع از پخش بوی نامطلوب می‌شوند. ضمن آنکه به دلیل وجود علامت هشدار بر روی این کیسه‌ها، مانع از باز شدن این نوع کیسه‌ها در زمان تفکیک زباله خواهند شد. این امر حمل ایمن و عدم مخلوط شدن زباله‌های بیمارستانی با زباله‌های عادی و عدم گسترش باکتری‌های بیماری‌زا در محیط شهری را در پی دارد.

این کیسه‌ها به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت باعث افزایش راندمان عادی سازی اتوکلاوهای بیمارستانی می‌شود و این امر گامی بزرگی در جهت ارتقا بهداشت محیط خواهد بود. آنتی باکتریال، نفوذناپذیری و مقاومت فیزیکی بالا از دیگر خواص کیسه‌های بیمارستانی نانو کامپوزیت آنتی باکتریال تولید شده است.

این کیسه‌ها در دو مرحله تجزیه می‌شوند. در مرحله اول که مرحله تجزیه اکسایشی است، بعد از اینکه عمر مفید کیسه‌ها به پایان رسید وارد چرخه تخریب زباله‌ها در طبیعت شده و تخریب می‌شوند. این کیسه‌ها در زمان تخریب، زنجیره‌های پلیمر کوتاه شده و محصولات اکسیداسیونی با طول کوتاه مانند الکل و اسیدهای کربوکسیلیک ایجاد می‌کنند.

در مرحله بعد که مرحله تخریب زیستی است، محصولات با وزن مولکولی پایین حاصل از مرحله تجزیه اکسایشی به آرامی در خاک یا محیط، تخریب زیستی می‌شوند. این مرحله، مرحله تخریب زیستی کیسه است به گونه‌ای که تمامی کیسه در نهایت تبدیل به آب و دی اکسید کربن و زیست توده خواهد شد.

این محصول علاوه بر دریافت تاییدیه نانو مقیاس دارای تاییدیه وزارت بهداشت و سازمان پسماند است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.