ایران رتبه اول جهان را در پیوند کبد دارد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، مهدی شادنوش گفت: در کشور ما با حضور انسان‌های ایثارگر و فداکار در حوزه پزشکی امروزه علم پیوند اعضا ایران در جایگاه رفیعی قرار دارد و تمام پیوند‌های اعضایی که در دنیا انجام می‌شود، در ایران نیز به دست پزشکان و جراحان توانمند ایرانی انجام می‌شود.
اولین عمل پیوند عضو ایران در سال ۱۳۴۷ و در دانشگاه علوم پزشکی شیراز اتفاق افتاد و از این سال تا پیروزی انقلاب اسلامی ۸۰ پیوند کلیه انجام شد.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل وقوع جنگ و شرایط ویژه‌ای که وجود داشت ما ناچار بودیم بیماران را برای انجام عمل پیوند به خارج از کشور اعزام کنیم و در آن زمان هزینه جراحی پیوند هر بیمار مبلغی در حدود ٣٠ هزار پوند بود و ارزی‌های بسیاری برای همراهان بیمار و بابت اسکان و دیگر مسائل از کشور خارج می‌شد و به دلیل صف انتظار طولانی و برخی شرایط امکان اعزام تمام بیماران به خارج از کشور فراهم نمی‌شد.

شادنوش ادامه داد: در سال ۶۸ با فتوای تاریخی رهبر کبیر انقلاب اسلامی (ره) شرایط پیوند در کشور تغییر پیدا کرد و پیوند عضو از افراد فوت شده و حتی انسان‌های زنده فراهم شد و انجام عمل پیوند از نظر شرعی در ایران فراهم شد، اما ١١ سال طول کشید تا پیوند اعضا در مجلس شورای به صورت قانونی در بیاید و دو سال طول کشید تا هیئت وزیران این مصوبه را به سراسر کشور ابلاغ کند.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: بعد از ابلاغ هیئت وزیران مبنی بر ابلاغ انجام عمل پیوند فعالیت‌های سیستماتیک و منظمی در این حوزه ـغاز شد و اکنون حدود ٣٠ مرکز شناسایی و فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی داریم وتقریبا در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور امکان اهدا وجود دارد و اگر فردی دچار مرگ مغزی شود در یک سیستم کلاسه شده و منظم جهت انجام عمل پیوند عضو معرفی می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰ مرکز پیوند کلیه در کشور وجود دارد که به صورت متوازن در کشور پراکنده هستند و شما این موضوع را با اعزام بیماران به خارج از کشور مقایسه کنید، اکنون نه تنها نیاز به اعزام بیماران به خارج وجود ندارد بلکه در همه استان‌های کشور امکان پیوند وجود دارد.

شادنوش یادآور شد: در حال حاضر ۹ مرکز پیوند قلب، ۷ مرکز پیوند کبد و ۳ مرکز پیوند ریه در کشور داریم و تعداد پیوند‌های کلیه از مرز ۵۰ هزار پیوند در کشور گذشته است، همچنین در حال حاضر بیش از ۶ هزار پیوند کبد و هزار پیوند قلب در ایران انجام شده است.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت اضافه کرد: جراحی پیوند برای ایرانیان رایگان انجام می‌شوند و جراحان زبردست ما برای انجام عمل جراحی هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند، دارو‌های پیوند که بیماران باید مادام العمر مصرف کنند با اینکه گرانقیمت هستند رایگان در اختیار بیماران پیوند شده قرار می‌گیرند و کمتر کشوری مانند ایران از بیماران پیوندی این چنین حمایت می‌کند و پیوند اعضا امریست که در آن در بسیاری از موارد بیمار راه حل سومی ندارد و این بدان معنی است که یا بیماری منجر به فوت فرد می‌شود یا با انجام عمل پیوند، فرد موفق می‌شود به به زندگی روزمره خود ادامه می‌دهد.

وی اظهار کرد: فردی که کلیه خود را از دست می‌ دهد امکان سرپرستی خانواده را از دست می‌دهد و یک خانواده را بخاطر بیماری خود درگیر و فلج می‌کند، اما با انجام عمل پیوند کلیه، فرد به مانند مردم عادی می‌تواند به فعالیت‌های روزمره بپردازد، همچنین کسی که ریه خود را از دست می‌دهد تنفس روزانه و عادی او زجرآور و سخت می‌شود، ولی با انجام عمل پیوند می‌تواند مانند دیگر افراد زندگی کند.

شادنوش ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز یکی از مراکز پیوند کبد در کشور است و سالیانه ۷۰۰ پیوند کبد در آن انجام می‌شود و این مرکز رتبه اول پیوند کبد در دنیا را دارد و بعد از آن یک بیمارستانی در کالیفرنیای امریکا با انجام سالیانه ۴۰۰ پیوند کبد رتبه دوم جهانی را در اختیار دارد که تفاوت چشمگیری وجود دارد.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت افزود: بیمارستان لبافی نژاد یکی از مراکز پیوند کلیه در کشورمان است که سالیانه بیش از ۵ هزار عمل پیوند کلیه در آن انجام می‌شود و تکنیک میکرولاپاراسکوپی در هنگام پیوند کلیه از فرد زنده  مورد استفاده قرار می‌گیرد که مطابق مراکز پیشرفته دنیاست و در این روش با کوچکترین زخم بر روی بدن کلیه خارج و پیوند آن انجام می‌شود و این از افتخارات کشور است.

وی تاکید کرد: متاسفانه آمار ما در زمینه اهدای عضو قابل قبول نیست، زیرا امروزه ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار برای انجام عمل پیوند هستند که از این تعداد متاسفانه روزانه بین ۷ تا ۱۰ نفر که چشم انتظار تماس مراکز پیوند هستند و در کشور فوت می‌کنند، سالیانه ۱۶ هزار حادثه در کشور اتفاق می‌افتد و ۸ هزار نفر دچار مرگ مغزی می‌شوند و از این تعداد بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار نفر امکان اهدای عضو را دارند.

شادنوش خاطرنشان کرد: هر فرد فوت شده می‌تواند به ۸ نفر عضو و بیش از ۵۰ بافت مانند قرنیه و پوست را به بیماران نیازمند اهدا کند و باعث ارتقای کیفیت زندگی و نجات جان آنها شود.
در سال ۹۶ که بهترین آمار اهدای عضو در کشور طی ۱۸ سال گذشته را داشتیم، تنها ۹۲۶ اهدا یعنی یک چهارم افراد اهای عضو داشتند.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت تشریح کرد: در حوزه اهدای عضو شاخصی به نام PMP وجود دارد که این شاخص با جمعیت ۸۰ میلیونی ما در حوزه اهدای عضو باید ۴۵ باشد و اگر در مواردی این شاخص به ۳۰ کاهش پیدا کند نیز مطلوب است، اما متاسفانه باید بگویم که در سال ۹۶ که ایران در بهترین شرایط از نظر آمار اهدای عضو بود شاخص PMP در کشورمان تنها ۱۱.۵ بود و این مسئله نشان دهنده آمار پایین اهدای عضو در کشورمان است.

وی افزود: با تمام فعالیت‌هایی که در کشورمان انجام می‌شود ما نیازمند انجام کار فرهنگی و ترویج اهدای عضو در کشور هستیم مشکل اساسی این است که مردم ما شناخت کافی از پدیده مرگ مغزی ندارند و ما باید این پیام را به خانواده‌ها برسانیم که اگر عزیزی دچار مرگ مغزی شود صدم درصد امکان برگشت به حیات برای آن وجود ندارد و تنها به دلیل مکانیزم فیزیولوژیکی قلب، ضربان خود را ادامه می‌دهد و حتی اگر قلب در بدن نباشد ضربان بین ۴ تا ۶ دقیقه خارج از بدن ادامه پیدا می‌کند، ما باید شرایطی را در کشور فراهم کنیم تا خانواده‌ها در شرایط سخت بتوانند تصمیم گیری کنند  و با اهدای اعضای عزیز از دست رفته خود به زندگی دیگران حیات ببخشند.

شادنوش اضافه کرد: ما در وزارت بهداشت استان به استان در جهت ترویج فرهنگ اهدای عضو فعالیت‌هایی انجام می‌دهیم  و ضمن آموزش به کادر پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با استانداران، اعضای شورای شهر، شهرداری و امام جمعه هر استانی در راستای ترویج فرهنگ اهدای عضو دیدار‌هایی داشته ایم.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: شاخص PMP بندرعباس در گذشته حدود ۰/۵ بوده، ولی بعد از سه ماه و با انجام کار فرهنگ سازی و دیدار با مسئولان ذیربط در حال حاضر شاخص اهدای عضو به ۴ رسیده است.

وی تصریح کرد: هر فرد دیالیزی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان برای انجام این کار باید هزینه کند که در حدود ۳۵۰ میلیون تومان برای یک دوره ۵ ساله هزینه در بر دارد و متاسفانه در ایران روزانه ۱۶ هزار دیالیز در کشور اتفاق می‌افتد.

شادنوش ادامه داد: یک عمل پیوند کلیه به همراه داروهایش برای یک دوره ۵ ساله تنها ۵۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد و تعرفه پیوند مصوبه شورای عالی بیمه بوده که بوسیله هیئت ویزران به تصویب رسیده و معاون اول رئیس جمهور آن را به مراکز سرار کشور ابلاغ کرده، ولی هنوز اجرایی نشده است و این مسئله مانع بزرگی در ترویج امر پیوند است.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت اظهار کرد: در شرایط فعلی گرفتن رضایت از خانواده‌های متوفی برای اهدای عضو در حدود ۹۰ ساعت به طول می‌انجامد که در این مدت بسیاری از بافت‌ها از بین رفته و دیگر اعضای فرد فوت شده قابل استفاده نیست و من معتقدم که برای کاهش گرفتن رضایت از خانواده‌ها نیازمند کار فرهنگ سازی است.

وی یادآور شد: هزینه پیوند عضور در کشوری چون آمریکا چند صد هزار دلار است و در مجموع با پیوندهای اعضای انجام شده در ایران ۸ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی صورت گرفته است.

شادنوش اضافه کرد: بیمارستان‌های ما هزینه‌های انجام عمل پیوند را خود پرداخت می‌کنند و همین مسئله مانع بزرگی برای انجام پیوند است و به دلیل آنکه پزشکان ما باید تا مرحله فوق تخصص ادامه دهند انگیزه‌ای برای این کار ندارند و این مسئله یک زنگ خطری برای حوزه پیوند کشور ما محسوب می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت افزود: وقتی مصوبه پیوند پیوند در هیئت وزیران به تصویب رسیده این بدان معنی بوده که منابع مالی آن تعیین شده است و بنده معتقدم که نیاز حوزه سلامت این است که انگیزه‌های کافی برای انجام پیوند ایجاد و این امر با سرعت بیشتری محقق شود، باید برای انجام پیوند امکانات و تجهیزات لازم فراهم شود و با تهیه زیرساخت‌های لازم و متخصصین این امر این کار به سادگی انجام شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی در پایان اضافه کرد: ما در حال توسعه مراکز پیوند در مناطق محروم کشور که جمعیت متناسبی دارند هستیم و طی ماه‌های آینده مراکز جدیدی راه‌اندازی می‌شود که شهر‌های اردبیل و بندرعباس با فراهم شدن زیرساخت‌ها و تجهیز امکانات آن آغاز شده است و به زودی این مراکز راه اندازی و مشغول به فعالیت می‌شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.