سرمایه اجتماعی جامعه پزشکی در حال تنزل است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، اسماعیل ایدنی روز پنج شنبه در افتتاحیه دوازدهمین کنگره بین المللی و هفدمین کنگره کشوری ‏ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران در برج میلاد تهران، افزود: وقتی طیف گسترده‌ای از ارائه ‏دهندگان خدمت وارد یک خدمت می‌شوند، تعارض‌ها و همپوشانی‌هایی شکل گرفته و چالش‌هایی ایجاد می‌شود.‏

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: سرمایه اجتماعی جامعه پزشکی در حال تنزل است و نمی‌توان گفت که لزوما مقصر جامعه پزشکی است. نتوانستیم به ‏موقع آسیب شناسی کنیم و باید خود را به عنوان فعالان جامعه پزشکی مقصر بدانیم. در سال‌های اخیر جامعه پزشکی در تریبون‌های ‏مختلف مورد تهاجم قرار گرفته است. گاهی انتقادهایی مطرح می‌شود که شاید به حق باشد، اما فراوانی بد اخلاقی‌ها در جامعه پزشکی ‏نسبت به سایر اقشار اجتماعی پایین‌تر است.‏

ایدنی گفت: همبستگی اجتماعی جامعه پزشکی کاهش یافته ، زیرا دچار تعارض بین رشته‌ای و درون ‏صنفی شده است. بسیاری از چالش‌ها به جای اینکه در مسیر درست خود مطرح و حل شود، به صحنه عمومی جامعه کشیده شده است. ‏مسائل مختلفی بین رشته‌های گوناگون وجود داشته و به مکان‌هایی خارج از سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت کشیده شده است. ‏حاصل این موضوع این است که دچار انشقاق در جامعه پزشکی شدیم و قدرت سازمان نظام پزشکی برای مطرح کردن مشکلات ‏جامعه پزشکی کاهش یافته است.

وی افزود : باید این فرصت فراهم شود تا همه افرادی که در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند، نقش خود را ایفا کنند.‏

در ادامه محمد صاحب‌الزمانی رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی نیز پیش از سخنان قائم مقام وزیر بهداشت از وضعیت کمبود کیت و تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه‌ها انتقاد کرد و گفت : نظارت وزارت ‏بهداشت در این بخش ضعیف است .

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی گفت: درنظرگرفتن کمترین تعرفه برای فعالان حوزه علوم آزمایشگاهی باعث بروز مشکلات برای بیماران می شود.

به گزارش ایرنا وی در پایان افزود: قرار ‏است سازمان تامین اجتماعی 3 ماه از مطالبات معوقه آزمایشگاهیان را پرداخت کند که یک ماه روز گذشته پرداخت و 2 ماه دیگر از ‏مطالبات در اردیبهشت ماه پرداخت می‌شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.