یکی از کلیدی‌ترین نکات مراقبتی در بیماری‌های غیر واگیر آموزش به بیمار و خانواده وی است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، متن این پیام به شرح زیر است:
 
امروزه، آمار مبتلایان به بيماری های غير واگير به علت تغيير سبک زندگی و رشد جمعيت سالمندی رو به افزایش بوده،لذا یکی از کليدی ترین نکات مراقبتی دراین گونه بيماری ها، آموزش به بيمار و خانواده اوست.

 با افزایش سطح سواد در جامعه و الزامات اجتماعی و اقتصادی جهت کاهش زمان اقامت در بيمارستان، ورود فن آوریها و روشهای نوین مراقبت و درمان در عرصه سلامت و تأکيد بر خودمراقبتی، تقاضای جامعه و بيماران برای دریافت دانش و اطّلاعات مرتبط با مراقبت و درمان افزایش یافته است.
به اين ترتيب توجه به رویکردهای مراقبتی جامع و جامعه نگر مبتنی بر نيازهای افراد و گروه ها امری غير قابل اجتناب تلقی مي شود. از سال1970، شورای مشترک اعتباربخشی سازمان های مراقبت سلامت، آموزش بيمار را به عنوان حق اساسی تمامی بيماران در منشور حقوق بيمار ثبت نمود.

در متن مشروح و نهایی منشور حقوق بيمار که در آبان ماه 1388 از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پنج محور کلی و 37 بند،اعلام گردید، حق دریافت اطلاعات به نحو مطلوب و کافی به صراحت اعلام شده و محتوای برخی بندهای دیگر نيز به طور غير مستقيم با مقدمه یا موخر از آموزش و ارائه اطلاعات به بيمار و خانواده همراه است. پرستاران بيشترین درصد ارائه دهندگان مراقبت سلامت را تشکيل میدهند که یکی از اساسی ترین نقش ها و وظایف شناخته شده آنها، آموزش به بيمار است.

آموزش به بيمار جزء لاینفک مراقبت از بيمار محسوب مي‌شود و درکوریکولوم درسی پرستاران، آشنایی با دانش و مهارت های آموزش بيمار در نظر گرفته شده و انتظار می رود که همه پرستاران پس از دانش آموختگی، از صلاحيت و توانایی لازم برای به کارگيری فرایند آموزش بيمار برخوردار باشند. لذا پرستاران از یک سو به دليل ارتباط طولانی و مداوم با بيمار و خانواده و از سوی دیگر با توجه به آموزش های تخصصی مرتبط با استانداردهای حرفه ای و الزامات قانونی اعتباربخشی، موظفند پاسخگوی نيازهای آموزشی بيمار و خانواده باشند.
 
در همين راستا با پيشنهاد معاونت پرستاری وزارت بهداشت و موافقت مقام عالی وزارت و معاون محترم درمان وزارت بهداشت، توليت آموزش به بيمار و خانواده طی نامه شماره 22418/د/400 مورخ 1396/9/13 به این معاونت واگذار شد. هم اکنون آیين نامه اموزش به بيمار و خانواده تدوین شده، دبيرخانه و سامانه آموزش به بيمار و خانواده در معاونت پرستاری راه اندازی شده است. مقرر است هر ساله کنگره های استانی آموزش به بيمار و خانواده حداقل در مناطق ده گانه آمایشی برگزار گردد و همچنين برگزاری کنگره ملی آموزش به بيمار و خانواده به یکی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور واگذار مي شود که در سال 1398 به دانشگاه علوم پزشکی گيلان واگذار شده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.