نقش تحرک در درمان بیماری به جای مصرف دارو
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، شهر ویسبادن آلمان از تاریخ چهارم تا هفتم ماه مه میزبان ۱۲۵امین کنگره متخصصان بیماری‌های داخلی این کشور است و یکی از موضوعاتی که در این کنگره به بحث گذاشته خواهد شد، موضوع اهمیت فعالیت بدنی و افزایش بازدهی جسمی در امر درمان به ویژه درمان بیماری‌های مزمن است.

در این کنگره متخصصان نتایج پژوهش‌های خود را از جمله در مورد سلامتی قلب و عروق، تومورشناسی، بیماری‌های عفونی و دیابت معرفی می‌کنند.

کلاوس فوگل‌مایر، مدیر انجمن پزشکان بیماری‌های داخلی آلمان (DGIM) که امسال مدیریت کنگره متخصصان را به عهده دارد در مصاحبه با روزنامه‌ "فرانکفورتر روندشاو" می‌گوید: با اینکه پژوهش‌های بی‌شمار ثابت می‌کنند که فعالیت بدنی نقشی تعیین‌کننده در سلامتی ایفا می‌کنند اما همچنان در پزشکی مدرن تفکر غالب روش درمان بر پایه‌ی دارو و دستگاه‌های پزشکی است.

این متخصص بیماری‌های داخلی برای نمونه به بیماری مزمن انسدادی ریه اشاره می‌کند که در آن عدم تحرک و نبود فعالیت بدنی وضعیت بیمار را بدتر می‌کند. استعمال دخانیات عامل این بیماری ریوی است که با تنگی راه‌های تنفسی و تغییراتی در ساختار عضله ریه و مجاری تنفسی همراه است.

به اعتقاد متخصصان و کارشناسان حوزه سلامت، بیش از پیش باید ضرورت ورزش و فعالیت بدنی را به اندازه درمان استوار بر دارو و دستگاه‌های پزشکی در بیماران تقویت کرد.

فوگل مایر که سرپرستی تحقیقی را با شرکت ۲۰۰۰ بیمار ریوی به عهده دارد، می‌گوید: اتفاقا نتایج تحقیقات و آزمایش‌ها در مورد بیماری‌های ریوی که در آن‌ها فعالیت‌های بدنی، بیمار را به سرعت خسته و گوشه‌نشین می‌کنند، نشان می‌دهند که با فعالیت‌های بدنی مناسب، بیماران به موفقیت‌های قابل توجهی در درمان دست می‌یابند.

به گفته‌ی او این بیماران اغلب از تنگی نفس رنج می‌برند و به همین دلیل از هرآنچه که منجر به تنگی نفس شود، پرهیز می‌کنند. به اعتقاد این متخصص این بی‌عملی اما منجر به ضعیف شدن ماهیچه‌ها در بافت‌های درگیر و وخیم‌تر شدن وضعیت بیمار می‌شود در حالی که تحرک به شیوه مناسب برای بیمار این مشکل را جبران می‌کند.

برخی کارشناسان بر این باورند که نسل بعدیِ بیماران را آسان‌تر می‌توان در مورد مزایای فعالیت‌های بدنی و تأثیر آن بر بهبود بیماری قانع کرد. دلیل آنها توجه بیشتر نسل جوان به بدن با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید، برای نمونه اپلیکیشن‌های نصب شده روی گوشی‌های هوشمند برای ضبط و سنجش عملکرد بدن و فعالیت‌های روزانه است.

به گزارش ایسنا موضوع نقش دیجیتالیزه شدن در حوزه سلامت و بهبود بیماری‌ها یکی از موضوعات کنگره متخصصان  بیماری‌های داخلی در ویسبادن خواهد بود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.