میزان شیوع پارکینسون با افزایش سن ارتباط مستقیم دارد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، امیر حبیبی، در حاشیه برگزاری ششمین کنگره بین المللی نورولوژی و الکترو فیزیولوژی،با اشاره به الگوی شیوع پارکینسون در ایران، اظهار داشت: آمار ایران تفاوتی با متوسط جهانی ندارد، در حقیقت میزان شیوع پارکینسون با افزایش سن ارتباط مستقیم دارد و در خانم‌ها کمی بیشتر از آقایان بروز می‌کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به داروی ایرانی "لوپارکین" برای بیماران مبتلا به پارکینسون، افزود: در زمینه تأمین داروهای خارجی پارکینسون به ویژه در سال قبل مشکلات زیادی به وجود آمد، در برخی فرم‌های پارکینسون اگر دارو به بیمار نرسد به مرگ هم منجر می‌شود و در سایر موارد نیز باعث اختلال شدید در زندگی بیماران می‌شود. خوشبختانه شرکت‌های داخلی به موقع به داد ما رسیدند و هم اکنون وضعیت تا حدود زیادی به تعادل رسیده است.

وی افزود: قبلاً از نظر میزان مصرف داروی پارکینسون ۸۰ درصد سهم داروی خارجی و ۲۰ درصد سهم داروی داخلی بود که هم‌اکنون این نسبت تقریباً بر عکس شده، لوپارکین ایرانی بسیار خوب عمل کرده و اثربخشی آن تقریباً مشابه داروی خارجی بوده است، کیفیت داروی تولید داخل به گونه‌ای است که تا خود بیمار نگوید متوجه ایرانی بودن داروی مصرفی او نمی‌شویم.

علیرضا دبیر سیاقی مدیر شرکت تولید کننده این داروی ایرانی، با اشاره به شرایط صنعت داروسازی کشور، گفت: سال گذشته با توجه به تخصیص‌های ارزی مناسب از سوی بانک مرکزی جهت واردات مواد اولیه، حجم قابل قبولی از مواد اولیه تولید لوپارکین را فراهم نمودهایم و تلاش شد تا دغدغه بیماران برای دسترسی به این دارو کاهش یابد.

وی افزود: سعی کردیم شرایط مورد نیاز برای کسب نقدینگی و به دنبال آن تأمین تمامی مایحتاج تولید را انجام دهیم و با وجود آنکه از کشورهای منطقه درخواست‌هایی برای صادرات این دارو داریم، اما فعلاً اولویت ما تأمین نیاز بازار داخلی خواهد بود چرا که تأمین بی دغدغه دارو، برای بیماران مبتلا به پارکینسون و کاهش ارز بری حداقل ۵ میلیون دلار در سال، دستاورد ارزشمند این داروی ایرانی بوده است.

بهروزی مدیر بازاریابی شرکت تولید کننده این داروی ایرانی، به کیفیت این محصول اشاره کرد و گفت: پارکینسون پس از ام اس، شایع‌ترین بیماری مغز و اعصاب به شمار می‌رود، حدود ۱۰ سال برند اصلی این دارو در بازار دارویی ایران وجود داشت که از فرمولاسیون پیچیده‌ای برخوردار بود، خوشبختانه توانستیم به موقع محصول خود را به بیماران پارکینسون معرفی کنیم تا مشکلات به وجود آمده در تأمین داروی خارجی را کاهش دهیم.

بهروزی گفت: خوشبختانه بازخوردهای جامعه پزشکی و بیماران در این یک سال بسیار خوب بوده است و اکثر پزشکان که تجربه تجویز لوپارکین را داشتند، همان اثری را دیدند که پیشتر از داروی برند اصلی توقع داشتند، دارو برای بیماران پارکینسون به شدت حیاتی است به طوری که اگر حتی چند دوز از نیاز روزانه را مصرف نکنند، علائم نشان داده و خصوصاً مشکلات حرکتی بیماران تشدید می‌شود.

وی افزود: اگر داروی لوپارکین از کیفیت لازم برخوردار نباشد خیلی زود بازخورد منفی خود را از طرف بیمار و پزشک نشان داده و پس زده می‌شود و ما در طول این یک سال مدام از مراکز درمانی و پزشکان این حوزه فیدبک داروی خود را پیگیری می‌کردیم ازطرفی داروی ایرانی تحت پوشش بیمه است و حداقل هزینه را برای بیمار دارد.

مدیر بازاریابی شرکت تولید کننده این داروی ایرانی ادامه داد: از طرفی وقتی داروی بیماران پارکینسون عوض می‌شود، فکر می‌کنند داروی جدید اثربخشی داروی قبلی را ندارد که به این حالت پلاسبو افکت منفی می‌گویند، ما تلاش کردیم علاوه بر مشابهت کیفی، در ظاهر دارو هم این موضوع مد نظر باشد تا اثر منفی روی بیماران نگذارد.

به گزارش مهر وی در پایان اضافه کرد: در چند مرکز اصلی پارکینسون مانند بیمارستان رسول اکرم و بیمارستان امام (ره) به تناوب اطلاعات گرفته‌ایم و بازخوردها بسیار خوب بوده است. امسال هم در کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی داروی لوپارکین را به سایر پزشکان معرفی کردیم تا به افزایش دسترسی بیماران به این دارو و بالا رفتن میزان رضایت بیماران منجر شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.