از شورای‌عالی بیمه نرخ عادلانه‌ای برای تعرفه‌ها بیرون نمی‌آید
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، ایرج فاضل، صبح شنبه در چهل و سومین کنگره جامعه جراحان ایران در مرکز همایش‌های رازی، افزود: اولین بار است که از وزیر بهداشت برای مراسم افتتاحیه دعوت کرده ایم و دلیل دارد. چون، فردی آگاه و خوشنام در این حوزه است و امیدواریم در مسیر اجرای برنامه‌های نظام سلامت، موفق باشد.

رئیس جامعه جراحان ایران با اشاره به مسئله روز جامعه پزشکی که اخلاق است، گفت: موازین اخلاقی در جامعه متأسفانه رو به بهبود نیست و مورد تهدید است.

وی به ناهنجاری‌های اجتماعی به عنوان علائم نزول اخلاق در جامعه اشاره کرد و افزود: جامعه پزشکی نمی‌تواند تسلیم بی اخلاقی شود و باید جایگاه اخلاق پزشکی را حفظ کند.ما سخت نیازمند حمایت مردم هستیم و تمام اعتبار خودمان را از مردم می‌گیریم و بیمار باید راضی و خشنود از نزد پزشک برود.

فاضل با اشاره به هجمه‌هایی که علیه جامعه پزشکی صورت می‌گیرد، گفت: امروز شاهد هجمه های زیاد علیه جامعه پزشکی هستیم، ما از این هجمه ها ناخشنود هستیم و راه مبارزه با آن را توجه بیشتر به بیماران می دانیم که این بزرگترین پادزهر است؛ چراکه نمی توانیم به همان شکلی به ما حمله می شود به آن پاسخ دهیم و مردم، پزشکان را از گروه های مرجع و پیشرو می دانند و به آنها اعتماد دارند.

رئیس جامعه جراحان ایران به مشکل کهنه تعرفه ها اشاره کرد و افزود: تعرفه ها عادلانه نیست و اگر قرار بر محاسبه واقعی باشد، بسیار بیشتر از آن چیزی است که امروز تصویب شده است. از شورای عالی بیمه نرخ عادلانه برای تعرفه‌ها بیرون نمی آید. قانون می گوید که تعرفه ها باید عادلانه باشد اما این تعرفه ها عادلانه نیست و تعرفه ها باید خیلی بیشتر از این باشد و متناسب با تغییرات اقتصادی جامعه و افزایش شاخص های اقتصادی، رشد پیدا کند اما یکی از مشکلات این است که تعرفه در محلی تصویب می شود که نمایندگان بیمه ها و مصرف کنندگان خدمات پزشکی، دارای بیشترین رای هستند و از این شورا، تعرفه عادلانه بیرون نمی آید. 

وی ضمن تاکید بر لزوم بازنگری در حوزه آموزش پزشکی، تاکید کرد: توجه به آموزش از مرحله کنکور تا آخرین مراحل تحصیل در دوره های فوق تخصص که البته به طور افراط در برخی رشته ها ایجاد شده اند، مهم است. متاسفانه در مرحله کنکور، یک جوان ۱۸ ساله که فاقد تجربه و درک صحیحی از پزشکی است را صرفا به خاطر کسب نمره، پذیرش می کنیم که این یکی از عجیب ترین روش ها است در حالی که قضاوت و پزشکی با جان مردم سر و کار دارد و صرف کسب نمره نمی تواند معیار پذیرش باشد.
 
فاضل تصریح کرد: طرحی در فرهنگستان علوم پزشکی تهیه و تدوین شد که براساس آن پیشنهاد شده که دوره پزشکی همانند سایر رشته ها، ناپیوسته باشد چون فردی که دارای مدرک لیسانس است 4 سال دانشگاه را دیده و جامعه را بهتر می شناسد، راحت تر و بهتر می تواند برای تحصیل در مقاطع بالاتر، تصمیم بگیرد. البته این طرح به صورت آزمایشی در دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز انجام شد. بنابراین یکی از راه های سامان دادن به آموزش پزشکی این است که افراد را به جای دیپلم، از لیسانس برای پزشکی پذیرش کنیم. 
 
رئیس جامعه جراحان ایران اظهار کرد: وجود فوق تخصص در رشته های مختلف یکی از مشکلات کشور است، در برخی موارد مردم گمراه می شوند و متاسفانه این رویه در کشور باب شده که هر کس هر مشکلی دارد باید به فوق تخصص رشته مربوطه مراجعه کند به عنوان نمونه یکی از بیماران بنده برای مشکل غده، سراغ فوق تخصص غدد را می گرفت.  
 
وی افزود: در کشور، شبه بیمه داریم. البته همیشه روش های مترقی را از خارج می گیریم و آن را بومی می کنیم در حالی که بیمه باید مجموعه ای قدرتمند و ثروتمند باشد که بتواند نیازهای بیماران و مطالبات مراکز درمانی و تشخیصی را پاسخ دهد اما بیمارستان های دولتی و خصوصی، وضعیت مناسبی ندارند که باید امکانات علمی مورد نیاز آن تامین شود و با وجود مطالبات مراکز درمانی از بیمه ها، این امر محقق نخواهد شد. بیمه باید بتواند نیازهای بیماران و پزشکان را مرتفع کند، در حالی که وضعیت بیمه ها روز به روز بدتر می شود و این نگران کننده است.
 
به گزارش وب‌دا فاضل در پایان اضافه کرد: طرح پزشکان یک مساله عجیب است و انگار فقط پزشکان از تحصیل رایگان در کشور استفاده می کنند. طرح تعهد نیروی انسانی بسیار ناعادلانه است چون فارغ التحصیلان باید نیمی از عمر خود را در طرح سپری کنند در حالی که رزیدنت یا فلوشیپ باید حقوق بگیرد که غالبا هم حقوق ها با تاخیر در نقاط دورست پرداخت می شود و این افراد مشکلاتی دارند که باید برطرف شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.