در آموزش دچار چشم و هم‌چشمی شده‌ایم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعید نمکی روز شنبه در چهل و سومین کنگره علمی سالانه جامعه جراحان ایران در سالن همایش‌های رازی افزود: در حال حاضر بیشترین نیاز ما در نظام سلامت به بیرون از وزارت بهداشت است. امروزه باید سبک زندگی مردم را تغییر دهیم؛ چگونه می‌توانیم بدون تغییر سبک زندگی، دیابت را کنترل کرده و حوادث جاده‌ای را کاهش دهیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی دستاوردهای بزرگی در حوزه سلامت داشتیم و حداقل ۲۵۰ زن باردار از بین ۱۰۰ هزار زن باردار کشور فوت می‌کردند و پوشش واکسیناسیون کشور ۲۵ درصد بود و دانشکده‌های پزشکی محدود بود و بسیاری از خدمات برای بیماران مهیا نبود. بیش از ۸۰ درصد پزشکان کشور فیلیپینی و بنگلادشی و هندی بودند.

وی افزود: در حال حاضر آمار مرگ و میر در گروه‌های آسیب پذیر به یک دهم سال‌های قبل از انقلاب رسیده و برای هیچ رشته‌ای بیمار به کشورهای دیگر اعزام نمی‌شود و حتی در رشته‌هایی مانند پیوند عضو از کشورهای دیگر بیمار می‌پذیریم. پوشش واکسیناسیون در حال حاضر در کشور به صد در صد رسیده است.

نمکی گفت: همواره می‌گویم اگر دل بزرگ نباشد، نمی‌توان کار بزرگ انجام داد و دل‌های کوچک همواره جای بخل و کینه و حسد و تنگ نظری است و دل‌های بزرگ جایگاه عشق‌های بزرگ و ناب هستند. دل‌های بزرگ می‌توانند کلید گشایش مشکلات بزرگ کشور باشند. عبادت هم بدون عشق زیبا نیست. آنچه باعث شده که جامعه جراحان شکل بگیرد، عشقی است که در قلب بنیان گذاران این مجموعه بوده است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در بحث آموزش دستاوردهای بزرگی داریم، اما در عین حال چالش‌های بزرگی نیز وجود دارد. سفره گسترده آموزش عالی کشور پهن شده و این اتفاق به چشم و هم چشمی افتاده است. نیروی انسانی گران قیمت و طولانی مدت تربیت می‌شوند. حتی در جاهایی دستگاه‌های گران قیمتی گذاشته شده که حتی در ماه یک بار هم مورد استفاده قرار نمی‌گیرند درحالی که در جاهایی نیازمند حداقل‌هایی هستیم که وجود ندارد و این یعنی عدالت در توزیع منابع دچار اشکال است.

وی اظهار کرد: وقتی دانشجویان فارغ التحصیل می‌شوند، دچار بی خویشتنی هستند. دانشجوی علوم پزشکی باید بداند وابسته به سرزمینی است که در سال ۳۷۰ هجری قمری ابن سینا را داشته و منابع زیادی از او باقی مانده است تا احساس بی خویشتنی نکند.

نمکی ادامه داد: در زمینه بهداشت چالش‌های جدی مانند بیماری‌های غیرواگیر پیش رو داریم و کاری مثل پویش ملی کنترل فشار خون برای همین موضوع آغاز شده است. بحث بهداشت دهان و دندان نیز وجود دارد و کارهایی در این زمینه شروع شده است و مدارس عاری از پوسیدگی را شکل خواهیم داد. یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز ششم ابتدایی را در این طرح شرکت می‌دهیم. همچنین بحث بهداشت سالمند نیز وجود دارد، زیرا در سال‌های آتی تعداد زیادی سالمند خواهیم داشت و سالمندانی داریم که جوانی نکرده، پیر شدند و سالمند افسرده دچار مشکلاتی است که به طور مثال زودتر دچار آلزایمر می‌شود.

وزیر بهداشت گفت: موضوع حاشیه شهرها نیز به عنوان مناطق پر آسیب وجود دارد. همچنین بحث سلامت روان با توجه به جامعه افسرده مطرح است.

وی اظهار کرد: هرچند طرح تحول سلامت نارسایی‌هایی داشت، اما به هر حال توانست در کاهش پرداخت از جیب بیمار و ماندگاری پزشک در نقاط محروم موفق عمل کند. با این حال مشکلاتی نیز وجود داشت و به دنبال برطرف کردن آن هستیم. همچنین بسته‌های کاهش پرداخت از جیب بیمار، هزینه‌های کمرشکن بستری و بیماران صعب العلاج و ماندگاری پزشک در نقاط محروم را در قالب طرح تحول سلامت ادامه می‌دهیم. برای ماندگاری بخش خصوصی و پزشک در نقاط محروم، انگیزه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی فراهم خواهیم کرد.

نمکی یادآور شد: امسال اولین سالی بود که تعرفه‌های پزشکی را در پایان سال ۹۷ بر اساس بضاعتی که داشتیم در هیات دولت تصویب کردیم. همچنین اولین باری بود که تعرفه بخش خصوصی و دولتی متفاوت شد و برای اولین بار با بخش خصوصی جلسه گذاشتیم و صحبت کردیم. ولی با توجه به سوءتغذیه مزمن در اصلاح تعرفه‌ها، این تحول خیلی چشمگیر نبود و امیدواریم در آینده جبران کنیم.

وزیر بهداشت اضافه کرد: من فقط کارگزاری هستم که نظر اندیشمندان حوزه پزشکی را در وزارت بهداشت اجرا کنم و می‌خواهم کسانی که صاحب اندیشه هستند بگویند که چه کنیم تا از تنگناها و سختی‌ها عبور کنیم.

وی افزود: وقتی به وزارت بهداشت آمدم، گفتم که اجازه نمی‌دهم از بیرون حرفه به همکاران من بی احترامی شود و بر این عهد باقی ماندم. در جنگ و حتی سیل اخیر همبستگی بین نظام سلامت، افتخار تازه‌ای خلق کرد و دبیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت که ما تعجب کردیم ۲۵ استان درگیر سیل شدند و حتی یک مورد اپیدمی در حادثه سیل ایجاد نشد. زیرا پزشکان و پیراپزشکان و پرستاران و تیم اورژانس حماسه خلق کردند.

نمکی گفت: درباره مالیات پزشکان گفتم که آیا فرار مالیاتی فقط مربوط به پزشکان است. در سازمان برنامه و بودجه موضوع مالیات زیر نظر من بود و با وزارت اطلاعات پیگیری کردیم که فقط در یک شهر و توسط یک نفر که چند صد میلیارد تومان گردش مالی داشت، هفت میلیون تومان مالیات داده بود. بزرگ کردن موضوع مالیات پزشکان بسیار غیرمنصفانه است. این همه حمله به جامعه پزشکی انصاف نیست.

به گزارش ایرنا وزیر بهداشت در پایان اضافه کرد: مطمئن باشید که در این زمینه محکم ایستادم و اجازه نمی‌دهم به جامعه پزشکی بی احترامی شود. من حتی در اتفاق اخیر و بی احترامی به پزشکان، با رئیس صداوسیما به صورت مستقیم صحبت کردم و ۲ نفر از مدیران شبکه‌های صداوسیما خدمت رئیس کل سازمان نظام پزشکی رفتند و عذرخواهی کردند.در عین حال باید همکار متخلف را راهنمایی کرد و اجازه تخلف ندهیم تا بتوانیم سلامت مردم را حفظ کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.