راهکارهای برای مقابله با تحریم در حوزه سلامت
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا زالی در چهل و سومین کنگره این جامعه در خصوص مدیریت اقدامات جراحی در شرایط تحریم و نقش تحریم‌ها در حوزه سلامت افزود: در حوزه امور آموزشی، پژوهشی و خدماتی در عرصه سلامت بدیهی است بدون تبیین عوارض نامطلوب بر مؤلفه های متعدد سلامت ارائه راهکار غیرممکن خواهد بود.به ویژه مبرهن است که بروز فقر، مشکلات اقتصادی فزاینده، وقفه در ارائه خدمات اجتماعی و کمبود دارو و تجهیزات پزشکی می تواند گسترش میزان مرگ و میر را در کشور به دنبال داشته باشد.

رییس اسبق سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه مستندسازی مصادیق این موضوع با استفاده از کارهای پژوهشی اصیل می تواند در راستای دیپلماسی عمومی و آکادمیک و بهره جستن از ظرفیت نخبگان علمی جهانی مؤثر واقع گردد یادآورشد: در حوزه تحلیل آثار تحریم در امور تحقیقاتی و تولید علم در کشور می توان به عنوان نمونه ممانعت از انتشار مقالات از ایران در ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۲ بر اساس توصیه دولت آمریکا به انجمن مهندسی جهان (IEEE) اشاره کرد و به طور صریح ناشرانی مثل الزویر، تیلور، فرانسیس از چاپ و داوری مقالات نویسندگان و محققان ایرانی منع شدند.

وی افزود: محروم کردن ایران از خدمات وب و فناوری اطلاعات در سال ۲۰۰۷ توسط شرکت های ماکروسافت و یاهو نمونه هایی از این موارد بوده است. در سال ۲۰۰۶ تحریم های علمی و آکادمیک علیه ایران توسط ایالت فلوریدا انجام شد. از طرفی ورود تجهیزات آموزشی، پرداخت هزینه ثبت نام و شرکت در همایش ها به دلیل تحریم های تجاری یا بانکی به سختی امکان پذیر است، واضح است که تحریم مانع بزرگی برای مبادله آزاد اطلاعات خواهد بود.

زالی درباره آثار مستقیم تحریم هم اظهار داشت: کاهش تعداد کارهای علمی مشترک با پژوهشگران خارجی، موضعی شدن تحقیقات و عدم هماهنگی با علم روز، ایجاد خودتحریمی، عدم چاپ و داوری مقاله های پژوهشگران ایرانی توسط ناشران بین المللی، نبود و کمبود دسترسی به تجهیزات پیشرفته تحقیقاتی، کاهش قدرت انتخاب پژوهشگر از آثار تحریم خواهد بود و موجب خواهد شد، اجرای پژوهش های پزشکی زمان برتر و سخت تر گردد. خرید مواد مورد نیاز آزمایش ها یا منابع علمی از سایر کشورها، تقویت ارتباط با کشورهایی نظیر هند؛ ارتقاء کیفیت و جایگاه علمی محققان به گونه ای که شاخص بودن محقق سبب نیاز جامعه علمی جهانی به او شده و ارتباط علمی بدون توجه به تحریم ها ادامه خواهد داشت، می توان از راهکارهای میانبر در این زمینه تلقی گردد.

رییس اسبق سازمان نظام پزشکی توجه بیش از گذشته به امر پیشگیری و ترویج پروتکل های علمی، متقن و اصیل در حوزه کاهش مخاطرات و عوامل خطر توسط انجمن های علمی و تخصصی و نهادینه سازی این امر به صورت یک خصلت حرفه ای در ارائه دهندگان خدمات حوزه سلامت، را به عنوان یکی از راهگارهای مقابله با تحریم عنوان کرد و گفت: بدیهی است این امر با کاهش بار بیماری ها موجب تقلیل نیاز به خدمات گران قیمت و ارز بر در حوزه سلامت خواهد شد.

وی تصریح کرد: تدوین و کاربست اجرایی روش های اصیل، علمی و مورد توافق در حوزه غربالگری بیماری ها توسط انجمن های علمی تخصصی را می توان به عنوان دومین راهکار ارایه داد و مبرهن است تشخیص به موقع بیماری ها می تواند موجب کاستن بار اقتصادی و دارویی و تجهیزاتی در مورد استیج های پیشرفته بیماری گردد.

زالی گفت: تدوین راهنماهای بالینی غیرآرشیوی، پراکتیکال، دینامیک و به روز توسط انجمن های علمی تخصصی جهت هدایت نمودن خدمات پزشکی و ساماندهی آنها و کاهش موارد غیرضرور تشخیص و درمان و اجتناب از اقدامات درمانی بدون پشتوانه و بدون اندیکاسیون هم دیگر راهی برای مقابله با تحریم است.

رییس اسبق سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: ترویج استانداردهای تشخیص و درمانی بر اساس "طب مبتنی بر شواهد" جهت کاستن نیازهای مالی، تجهیزاتی، داروئی، لجستیکی درمان تحریم و انجام دوره های بازآموزی توسط انجمن های علمی تخصصی و بوردهای تخصصی در جهت آشناسازی صاحبان حرفه پزشکی با اصول طب مبتنی بر شواهد هم دیگر مورد پیشنهادی است.

وی افزود: الحاق حمایت های قضایی توسط مصادر قضایی و نظام پزشکی برای ارائه دهندگان خدمات که در چهارچوب راهنماهای بالینی اقدام به تشخیص و درمان کرده اند که موجب خواهدشد ضمن آثار تشویقی، ترویج عملی این گایدلاین ها حاصل شود. زالی تاکید کرد: راهنماهای بالینی باید با نگاه آموزشی و عملی تدوین شوند و یکی از زمینه هایی که می توانند بستر اجرای مناسب این راهنماها را فراهم کند آموزش های مهارتی برای نیروی انسانی حوزه سلامت است.

زالی ادامه داد: در حال حاضر ۵۰ مرکز فعال و ۷۰ مرکز پذیرفته شده جهت تدوین راهنماهای بالینی وجود دارند که می تواند با همکاری و تعامل عملی با انجمن های علمی تخصصی در بسترسازی و نیز تحقق عملی اجرایی راهنماهای بالینی به صورت عرصه بالینی اقدام نمایند در واقع انجمن های علمی-تخصصی می تواند در زمینه مدیریت دانش بالینی یا Knowledge Management به عنوان هسته اصلی عمل نمایند.

رییس اسبق سازمان نظام پزشکی گفت: لازم به ذکر است به طور مثال اجرای برخی راهنماهای بالینی در سال های اخیر با مشارکت و همکاری صاحبان فرایند و گروه پزشکی در رابطه با "پای دیابتی" علاوه بر کاهش هزینه های عمومی سلامت موجب گردیده است با موارد کمتر از قطع پا روبرو باشیم یا به عنوان نمونه اجرای اثربخش راهنمای بالینی در مورد مصرف آلبومین در یکی از مراکز آموزشی دانشگاه تهران به تنهایی موجب صرفه جویی بالینی یک میلیارد و دویست ملیون تومان سالیانه بوده است.

به گزارش ایرنا وی در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت نخبگان علمی، انجمن های علمی تخصصی و بوردهای تخصصی در کشور جهت استقرار واقعی، تجویز و مصرف منطقی دارو، جلوگیری از تقاضاهای القایی توسط صاحبان حرف پزشکی با استفاده از ظرفیت های علمی انجمن های علمی تخصصی، اصلاح مداوم فرایندهای سلامت محور، استفاده از تکنولوژی های جدید مثل اتوماسیون و سیستم پکس، پرونده الکترونیکی سلامت، استفاده روزمره از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان جهت ترویج فن آوری های حوزه سلامت، از دیگر راهکارها برای مقابله با تحریم در حوزه سلامت به ویژه جراحی بود.



پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.